Hlavní stránka Multimédia Elektronika Co potřebujete k proniknutí do světa digitálního videa?
Co potřebujete k proniknutí do světa digitálního videa?
autor: Novotný Viktor , publikováno 2.1.2003
Před určitou dobou mě popadla inspirace, rozhodl jsem se, sepsat několik rad pro všechny, které zajímá digitální video a chtějí do něho proniknout. Je to také úvod pro sekci Digitální Video na serveru PCtuning, o kterou se starám a v budoucnu zde přibude mnoho nových článků. Neváhejte a vrhněte se do spracovaní digitalního videa spolu se mnou. {mospagebreak title=Úvod}

Ještě před několika lety jsme si neuměli představit, že by bylo možné na domácím počítači vytvořit audiovizuální dílo na slušné úrovni. Tato oblast byla dříve vyhrazena jen pro dobře vybavené televizní komplexy. Tyto komplexy jsou tvořeny z mnoha technicky specializovaných pracovišť, která slouží k výrobě a kompletaci televizních pořadů . Jak ale postupně roste výkon osobních počítačů a klesá jejich cena, rostou i možnosti jejich využití právě v oblastech, ve kterých se dříve mohla uplatnit jen specializovaná pracoviště.

V osmdesátých letech se tak na stoly s osobními počítači přestěhovala z tiskáren sazba a příprava tisku a v posledních letech se sem postupně stěhuje i střih videa.

V dnešní době dělíme technologii zpracování videa pomocí počítače na tři skupiny: Amatérské, poloprofesionální a profesionální. Díky cenové dostupnosti se však maže hranice mezi amatérským střihem a poloprofesionálním střihem. Tuto hranici dnes určuje jen fakt, zda střihací prvek dovoluje práci v takzvaném „RealTime“ (ve skutečném čase = okamžitě je výsledné audiovizuální dílo k dispozici) či nikoliv, pak je tedy k výsledné podobě použito takzvaného „Renderu“ (výpočtu), při kterém si musí člověk obsluhující zařízení počkat mnohdy až několik hodin, než je výsledné audiovizuální dílo připraveno pro výstup na pásku.

Video projekty mají obvykle dvě hlavní fáze – produkční a post-produkční. V produkční fázi se pořizují záběry – obvykle na magnetický pásek (videokazeta) a vyhledávají a tvoří se další potřebné materiály (statické obrázky, grafika, titulky, zvukové nahrávky). Po shromáždění všech materiálů začíná post-produkční fáze – editování, komponování, vytváření speciálních efektů a doprovodného zvuku.

Klasické analogové zpracování videozáznamu bývá nazýváno také lineární – začíná se od prvního obrázku a nebo titulku a postupuje se popořadě až k závěrečné obrazovce. Pokud někde nastane chyba, je nutné se vrátit k tomu místu, opravit ho a odtud znova vše udělat. Na rozdíl od toho moderní digitální zpracování, je nazýváno také nelineární, protože uchová všechny použité komponenty v digitální podobě a s každým z nich lze samostatně manipulovat, aniž by to ovlivnilo cokoliv jiného. Celá post-produkce je tak velice flexibilní a omezujícím prvkem je jedině vlastní představivost.

Digitální nelineární video systém pracuje v několika postupných krocích, zahrnuje výběr a digitalizaci komponentů, jejich zpracování, kompozici a zkopírování výsledného audiovizuálního díla ve standardním formátu na transportní medium (pevný disk, video-kazeta, CD-ROM, DVD)

Nabírání (tzv. Capture) se dělí do dvou různých metod (v závislosti na zdroji video signálu):

1, Digitalizace analogového video záznamu.

2, Nabíraní signálu z digitálního vstupu.

K digitalizaci analogového záznamu je zapotřebí speciální přídavná videokarta do PC. K ní se „zvenku“ připojí zdroj video signálu (videorekordér, kamera či jiný zdroj) a karta převádí přicházející analogový signál na digitální data a zaznamenává je na pevný disk počítače. Většina těchto karet zároveň signál komprimuje, aby data zabrala na pevném disku co nejméně místa.

K nabírání digitálního signálu je zapotřebí digitální vstup (tzv. I-Link). Ten je dnes dostupný buď na speciálních videokartách určených pro střih v plně digitální oblasti a nebo mnohdy je dodáván i jako přídavný konektor k základní desce či zvukové kartě. Přes tento vstup je pak realizován převod digitálního video signálu na pevný disk počítače.

Jsou-li všechny vstupní materiály digitalizovány a uloženy na pevném disku počítače, začíná tvořivá část celého procesu – komponování výsledného pořadu nebo klipu. Od různých výrobců existuje dostatek kvalitních softwarových programů, které umožňují velice pohodlné kombinování jednotlivých komponent, vytváření přechodů a speciálních efektů, tvorbu titulků atd. Podobně lze zacházet i se zvukem a v mnoha nezávislých stopách mixovat originální zvuk s hudbou a doprovodným slovem.

{mospagebreak title=Technické vybavení malého video studia}

Co potřebujete k proniknutí do světa digitálního videa?

Základem technického vybavení je samozřejmě osobní počítač. I když se používají ve světě v této oblasti i počítače Macintosh, u nás to bude pravděpodobně klasický osobní počítač. Omezujícím prvkem pro kvalitní zpracování obrazových dat je schopnost převádět tato data mezi procesorem, pamětí a pevným diskem počítače. Maximální dosažitelná rychlost přenosu určuje počet obrázků za vteřinu a jejich velikost (rozlišení).

Procesory

Co potřebujete k proniknutí do světa digitálního videa?

Předpokladem je tedy procesor alespoň Pentium III / Athlon, čím rychlejší, tím lepší (což by dnes vzhledem k přijatelným cenám neměl být problém). Na rychlosti procesory přímosměrně závisí kolik efektů či prolínaček můžete ve Vašem projektu použít v reálnem čase, nebo za jakou dobu se Váš projekt spočítá do výsledné podoby.

Pevný disk – disková pole

Co potřebujete k proniknutí do světa digitálního videa?

Velmi důležitým prvkem počítače pro zpracování video dat je pevný disk. Protože se na něj zapisují a z něj čtou veškerá data, musí mít jednak dostatečně velkou paměťovou kapacitu (počítejme minimálně 500MB na jednu minutu záznamu v plné PAL kvalitě), ale hlavně dostatečnou přenosovou rychlost (přenosová rychlost pro zápis/čtení video dat se pohybuje přibližně mezi 5 – 15MB/sec – což by ale měla zvládat většina dnešních disků na 7200ot/s…), aby byl schopen „přisouvat“ video data dostatečně rychle pro jejich požadované zobrazování. Drobné mechanické kazy, běžné na standardně používaných discích, v obyčejném provozu nevadí, protože počítač je zjistí a data zapíše někam jinam. Při záznamu nebo přehrávání obrazových dat z disku může však vyhledávání náhradního místa znamenat takovou časovou ztrátu, že se „nestihne“ další přenášený snímek a klesá pak kvalita zobrazování nebo záznamu (protože už jeden ztracený snímek znamená v záznamu „díru“ okem postřehnutelnou a tudíž nepříjemnou). Doporučuje se tedy používat disky odzkoušené firmou která Vám tu či onu video kartu prodala, protože jen tehdy máte stoprocentní jistou plné funkčnosti tohoto disku. Vždy je nutné mít samostatný pevný disk pro video data, aby bylo možné nahrávat data souvisle. Vhodná kapacita disku pro standardní video projekt je 40 – 100 GB.

Disková pole (složená z nejméně dvou disků) umožňují vhodně kombinovat zápis do vnějších stop jednoho disku a vnitřních stop druhého disku (Zone Stripping Technology) a zajišťují tak vysoký a neměnný datový tok bez ohledu na zaplněnost diskového pole. Je řešen i již zmíněný problém poškozených míst (clusterů) na disku – pomocí tzv. Zone Mapping Technology je část až 40% celkové kapacity pole, která není výrobcem využita pro přímý zápis, používána pro náhradní zápis. Na našem trhu je několik výrobců diskových polí, která řeší problém záznamu pro profesionální práci, ale bohužel jsou ještě stále pro domácí video studio značně finančně náročné.

Operační paměť

Co potřebujete k proniknutí do světa digitálního videa?

Operační paměť, to je součást počítače, které není nikdy dost. Naštěstí je v dnešní době je její cena relativně přijatelná a není tedy problém počítač vybavit dostatečnou pamětí. Doporučené hodnota se pohybuje okolo 128 – 512MB (v závislosti na použité video kartě a operačním systému). Samozřejmě závisí na každém, zda do svého video pracoviště chce více investovat, potom tedy první místo, kde se to vyplatí, je operační paměť.

Video karta

Co potřebujete k proniknutí do světa digitálního videa?

Některé dnes dostupné videokarty mají možnost připojení i externího televizoru, který pak slouží jako náhledový monitor vždy, když si potřebujeme ověřit, zda ten či onen střih dopadl přesně podle našich představ, dříve než bude hotov celý náš audiovizuální projekt, tak můžeme provést kontrolu v tomto náhledovém monitoru – přehráním jen té pasáže kde, potřebujeme kontrolu provést. Videokarty, které tento způsob kontroly nemají (nebo mají obě dvě možnosti) umožňují přehrání v náhledovém okně přímo na monitoru počítače. V dnešní době je však spíše výhodné použít verzi videokarty, která umožňuje oba způsoby (což bývá trošku finančně náročnější), můžeme se pak plně věnovat naší tvůrčí práci na monitoru počítače a o správnosti řešení se vždy přesvědčit na tv-monitoru.

Videokamera

Co potřebujete k proniknutí do světa digitálního videa?

Pokud jde o zařízení k pořizování vstupního signálu, jde jej rozdělit na dvě skupiny:

1, pro pořizování domácích záběrů – čily amatérské.

2, pro pořizování poloprofesionálních záběrů, třeba pro propagaci Vaší firmy či společnosti.

Pro účely čistě amatérské může posloužit komerční videokamera (dostupná dnes již pro každého), založená na způsobu záznamu : Video 8, Hi-8, VHS. Které svojí kvalitou záznamu mohou sloužit jako záznam z dovolené či jiné akce v rodinném kruhu, ale nemohou již pro svou kvalitu záznamu sloužit jako propagační či jiný komerční video záznam.

Pro účely čistě komerční je proto doporučována videokamera s záznamovým systémem MiniDV, která v tomto případě může plnit účel digitálního poloprofesionálního záznamu.

Na základě této volby je pak nutné zvolit videokartu, která je určena pro zpracování analogového či digitálního záznamu.

Zvuková karta

K záznamu zvuku poslouží kvalitní zvuková karta, některé videokarty však mohou mít také zabudované snímání a digitalizaci zvuku. Taková kombinace dává obvykle lepší výsledky (lepší synchronizaci), než práce se samostatnou zvukovou kartou.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.1.2003 06:23:31   0.0.0.xxx 3032
A ted sem prvni ja:-)
13.1.2003 07:14:02   0.0.0.xxx 3229
lidé, kteří píšou do fóra PRVNI jsou ve skutečnosti poslední s IQ.
13.1.2003 08:10:47   0.0.0.xxx 3132
Treti....
mily pane Vrano, to ze neumite prijit prvni a skoncite az na ubohe druhe pricce neznamena ze musite urazet sve soupere.Slava vitezum, cest porazenym...nebo jak to bylo!

P.S.: pokud jste to s vasim IQ nezaznamenal jedna se jenom o recesi...posledni dobou jsou prispevky k clankum a i samotne clanky o nicem a tak nezbyva nez to brat s humorem a alespon necim zaplnovat fora
13.1.2003 08:22:19   0.0.0.xxx 3233
Chci se zeptat,zda je format Digital 8 srovnatelný s MiniDV?
13.1.2003 08:36:57   0.0.0.xxx 3238
Rozdil je jen v ukládání na různý typ pásku a konstrukčně jinou kazetu. Formát dat jako takový je stejný, jedná se o DV.
13.1.2003 08:47:37   0.0.0.xxx 3433
Chtěl bych si pořídit kameru Sony DCR-TRV240E a Pinnacle STUDIO DV CLIP.Chci se vás zeptat,jestli s touto sestavou nemá někdo zkušenosti,popř. jaka jiná sestava se da pořídit do cca 30.000,-kč.Díky za vaše názory a odpovědi.
13.1.2003 09:07:07   0.0.0.xxx 3232
Mám TRV-740E + DV CLIP a jsem z kvalitou opravdu spokojen, ted pouzivam VEGAS od sonicfoundry, ale pro zakladni strih je pinnacle jednoduchost sama. Jinak me to stalo pred 1/4 rokem asi 25l (e-shop). Samozrejme jsem hledal i u konkurence (nejsem zavislak na sony). Ale srovnatelny device v miniDV vychazel na 45-60l, v cenove relaci 25-30 l to byly oproti 740 hracky pro decka. A ze je kamera o 2cm delsi, o 1cm sirsi a vyssi me moc nevadi, protoze nejsem horolezec.Stejne tak vahu vidim jako plus, i pres dobrou stabilizaci pri zaberech letmo napr s panasonicem ds asi 3 (asi o 300g mene) byly vysledky mnohem horsi..( ale nejsem profi kameraman)
13.1.2003 11:36:18   0.0.0.xxx 3334
Uprimne receno nevidim rad kdys se tu nekdo v diskusi k memu clanku predvadi zad ve prvni ci nikoli !!! Ale bohuzel jsou mezi nami taci jedinci - co jsou proste souperivi vice a tak to davaji na jevo vsude...
13.1.2003 11:42:27   0.0.0.xxx 3331
Ano typ zaznamu je stejny - ale kvalita pasky NE ! cili pokud budete Digi8 prehravat dost casto - muzou se obevit drop-outy .. vypadky obrazu .. protoze sama kazeta byla navrhovana pro anologovy zaznam - a tzedy bylo jasne ze ten se opotrebuje mnohem drive - tudiz si nikdo nedelal starosti s nosnou vrstvou ... ted je to ovsem jine ... a casteji se setkavam s tim ze si lide stezuji na vypadky obrazu u Digi8 ... zato miniDV jiz byla navrhovana jako datovy nosic ... Ovsem pokud na tu digi8 nahrajete neco 1x a pak to jen pretahnete do PC - tak neni problem ...
13.1.2003 11:57:39   0.0.0.xxx 3130
DCR-TRV240E - se mi zda uz trosku zastarala - protoze CCD 800 000 - je prece jen malo ... to ta 740ka ta si myslim ze pokud je v cenach co psal Killer tak je to slusna cena/kvalita ...
13.1.2003 12:31:32   0.0.0.xxx 3132
Díky mac za názory.Pořád se nemohu rozhodnout,ale faktem je,že ta 740 je lepši a ten cenový rozdíl není tak velký.Doposud jsem žádnou kameru nevlastnil a pokud kupovat něco,tak na úrovni doby a za dobrou cenu.
13.1.2003 13:49:14   0.0.0.xxx 3132
To sem necekal ze budou taky reakce a tak rychle.Ale uznavam ze tohle je pekna hovadina.
13.1.2003 14:02:13   0.0.0.xxx 3232
Jak propojim kameru miniDV kameru JVC GR20 nebo nak tak s PC a graficka karta staci jako naka klasicka Gforce 2 nebo neco special
13.1.2003 14:10:11   0.0.0.xxx 3133
Omlouvam se vsem co vzali me prispevky vazne.
13.1.2003 14:47:14   0.0.0.xxx 3731
No hodnotim autora, ze konecne prinesl na tento servr take neco z teto oblasti. Nechci v zadnem pripade zatracovat jeho mylsenky, ale trochu me zklamalo, ze je to priserne povrchni. Pri precteni nadpisu "Co potrebujete k proniknuti..." jsem netusil, ze se bude jednat o pouhy nahled. No je to skoda. Co takhle se do toho pustit kdyz uz tak poradne? Treba v podobe dalsiho dilu. A nektere veci nejsou az tak spravne tvrzeny (viz. nutnost pouziti rychleho procesoru - zalezi na karte). Skoda jinak dobry napad na clanek.
PS: a co ty pravopisne chyby?
13.1.2003 15:48:40   0.0.0.xxx 3232
taky nejsem žádný odborník ale mám střihovou kartu a program od www.digitalvideo.cz . program se jmenuje FAST-forward a je k němu i premiere LE celkem i s kartou za 6 tis. je to docela super
13.1.2003 15:52:21   0.0.0.xxx 3233
mám střihovou kartu DV-now lite a program FAST forward + ADOBE Premiere 6,0 LE. nějaké základy práce už mám, ale prg adobe je pro mne dost nepochopitelný. může mi někdo poradit podle čeho se učit, popř. udělat předváděcí lekcí? jsem z Prahy 8
díky za rady
13.1.2003 16:16:54   0.0.0.xxx 2931
Existuje knizka 5dni s preimerou a tam je vse dukladne popsane ... myslim ze ji sezenes n kazdym kramku s odbornou literaturou ...
13.1.2003 16:23:05   0.0.0.xxx 3130
No tento clanek byl spise minen jako zasveceni pro lidi kteri o tom nevedi vubec nic ... takze pokud bych tam zabihal vice do hloubky - tak si myslim ze by to amaterskeho ctenare odradilo - zvlast kdybych pouzival primo anglickych pojmu a tak ...zrejme ses v tehle oblasti vzdelan ... samozrejme tuhle kritiku prijmam je to svim spusobem povrchni - ale jak rikam je to uvod do problematiky ... co se tyce procesoru a rychlosti - jasne ze je to vsude jine .. ale vezmi si treba "Scalable technologi" canopusu - tam primo vidis ze cim rychlejsi procik tim lepsi moznosti v RT ... co se tyce dalsiho dilu ktery by sel primo do hloubky - to se jeste uvidi dle ohlasu a taky az zjistim jaky je tu pomer mezi amatery a profiky v navstevnosti digitalniho videa .. jinak v diskusi mas primo digitalni video - TAM MUZES DAT NAVRH NA CLANEK .. dik jo a pravopisne chiby - no myslim ze jsou jen v diskusi a v clanku nikoli ... coz vznika tim ze odpovidam v rychlosti ... pokud ti fakt tak vadej tak promin )
13.1.2003 16:25:09   0.0.0.xxx 3232
Jasne o tomhle vsem si muzem pokecat v diskusi - je tam primo kategorie digitalni video - a tam muzem probrat vsechny kamery a uvidis, ktera se ti nakonec bude libit ...
13.1.2003 16:30:31   0.0.0.xxx 3232
Ano na grafice svim zpusobem nezalezi - kor ne u levnych strizen .. hlavne zalezi aby umela Overlay - ale to uz umi dnes kazda .. a pokud budes pouzivat treba Xplode efekty tak aby to byla nejaka s cipem nVidie - protoze ty strihy jsou pro nVidia cipy navrhnuty .. Co se tyce pripojeni je to realizovano nejbezneji FireWare ( I-link, IEE1394 ) - takovej kablik kerym prenasis vse - obraz zvuk a pokyny kamere ... ten jde z jedne strany do kamery a z druhe do PC - tam to muze byt treba jen radic IEE1394 ... nebo primo nejaka strihova karta ... je to trosku obsirnejsi povidani - a jak uz sem tu nekde psal - rad privitam kohokoli v diskusi ( je tam Digitalni video kategorie ) a muzem to tam probrat ..
13.1.2003 16:44:21   0.0.0.xxx 3231
Autor doporučuje paměť od 128 do 512 MB. To podle mě stačilo dříve, dnes je 128 MB vhodné maximálně pro nejslabší kancelářské počítače. Pro práci s digitálním videem já osobně doporučuji spíš pro velké šetřílky 256 MB, pro normální uživatele 512 MB až 2 GB. Vždyť to nemusí být vždy jen DDR-400 nebo RIMM (přece jen pro mnohé je ještě drahá), mnohdy je lepší mít lehce pomalejší paměť, ale velkou (PC133 - viz ceny).
13.1.2003 17:27:48   0.0.0.xxx 3031
No jak sem uz psal nahore .. tento clanek je urcen zacinajicim amaterum a kdys to vezmu tak nejak kolem a kolem - tak kazdy nema na silnej stroj .. ale s 128mb se da uz pracovat ... treba kdys mas jako OS Win98(sice je mam rad, ale porad mezi lidmy jsou ) a nejlevnejsi OHCI adapter tak uz dokazes neco s tim videem udelat .. jako mohl jsem napsat ze treba ja mam v optimalnim stroji 3GB ram - ale rekni mi kdo z amateru by zacal s takovim strojem ? proste casem to asi tak nejak rozdelim a budu psat komu je ten clanek urcen - jak sem jiz psal nahore - klidne tu muzu psat o profesionalnim reseni ale myslim si ze krome par jedincu to tu nikoho nenadchne ..
13.1.2003 18:07:34   0.0.0.xxx 3232
"... klidne tu muzu psat o profesionalnim reseni ..." - tak se předveď, asi by jsi se divil, kolik nadšení by jsi vyvolal. Mám ale bohužel obavy, že na to nemáš - tak usuzuji z úrovně tohoto a předchozího článku. Nechci ti kazit chuť, ale není to ono - pravopis ani odbornost (myšleno ve smyslu jasně formulovaných a jednoznačných vysvětlení). Každopádně piš dál, ale nemachruj a raději víc přemýšlej.
13.1.2003 18:20:04   0.0.0.xxx 3232
Mam mini DV kameru Pnasonic NV DX1, ktera bohuzel nema digitalni vystup. Je to tříčipovka a umí produkovat nádhernej obraz. Chtěl bych dostat obraz do PC a nevím jakou strihovou kartu koupit. Udajně mezi obrazem v Y/C na výstupu kamery a digitálním mini DV není rozdíl, je tak? Premyslim o karte Matrox RT.X10 asi za 25 tis. Je to vhodná volba?
13.1.2003 18:40:52   0.0.0.xxx 3333
Vhodnych voleb je mnoho .. ale pokud touzis po RT tak si myslim ze je X10 dobry varianta drazsi sestricky X100 .. jinymi slovy ano je to jista volba ... nicmene existuje spousta dalsich ..
13.1.2003 18:43:57   0.0.0.xxx 3231
Tak tak, vzhledem k tomu že se zde s Dig. videem teprv začalo je lepší začít pomaloučku. Nejdříve opravdu pro úplné nezanalce(je jich spousta, vím to, prodávám v obchodě kamery a vím co jsou lidi za "neznalce") a pak pokračovat dál víc dohloubky.
13.1.2003 18:44:38   0.0.0.xxx 3231
Sice nevim kdo jsi a rad bych to zjistil ( ZbČ ? ) ale ver tomu ze dokazu dost ... ma za sebou praxi v televizi a tedko mam vlastni studio - regional TV NOVA ... a v digitalu makam uz dost dlouho na to abych o nem mel co rici .. a ze sem se nenarodil s vlohami pro pravopis mi nijak moc nevadi ... jinak vubec se tu nechci predvadet .. rad bych si spis s kazdym kritikem nekde pokecal abych zjistil co mi schazi ... nerikam ze jsem 100%ni a proto rad prijmam kritiku - ale na druhou stranu nemam rad narazky od nekoho o kom nic nevim ...
13.1.2003 18:47:08   0.0.0.xxx 3132
plná huba keců a skutek utek!!! Tak proč si tu o tom nezačal psát ty?
13.1.2003 18:47:10   0.0.0.xxx 3231
Diky - alespon nekdo ocenuje moji snahu - zasvetit i neznalce ...
13.1.2003 22:29:34   0.0.0.xxx 3131
Podle mych zkusenosti je zpracovani videa na Pc dost neohrabane. Uz pres 2 roky editujeme video na Apple Mac. G4 450MHz a 2x500MHz (dneska jsou uz to starici) a ve srovnani s PC P4 na 2GHz maji stale navrch. Dneska se da uz poridit Mac i kolem 50 000kc,coz je podle me vhodnejsi volba,nez za stejny peniz kupovat PC a trapit se s tim. Co se mi ale asi nejvic nelibi je software. Pouzivame Final Cut Pro nyni ver.3 a je to o dost lepe-logicteji navrzeny software nez treba Adobe Premiere 6.0 .Bohuzel Final Cut je jen pro Mac. Myslim ,ze strihova karta neni nutna,proste staci na pripojeni kamery pres Firewire coz deska stoji asi 700-1000kc,pohoda a klasicka grafika. Velmi se nam osvedcilo pouzit dva monitory vedle sebe, zvaste pri strihu z vic kamer kdy je dobre videt vice pohledu na monitorech soucasne a vybrat ten lepsi.Clovek usetri spoustu casu,nez by stale oteviral nova okna. Rad si dozvim i nazory treba spokojenych PCckaru.
13.1.2003 23:46:18   0.0.0.xxx 3129
Mam sony240 a zaroven jsem koupil radic a pinnacle studio7 zaroven s kamerou a byla to chyba protoze studio 7 dodavane s kamerou nebyla plna verze nektere funkce smeruji na odkaz prejdete na plnou verzi. Takze ted pomoci studia 7 natahnu zaznam do pocitace hrube sestriham a pak pokracuji zvuk v Cooleditu a zbytek v Premiere. Zalohuju na pasek ,cekam na zlevneni DVD palicek.Pro prohlizeni skomprimuji na CD do divx.Studio7 slapalo i na obskurni K6 500Mhz ale rendering a komprimace byly casove neunosne. Celeron 1,7 pretoceny na 2 stiha super, bez problemu ve W2000.NTFS nutne pro prekroceni bariery 4GBt na soubor.Disk 40GB extr na video soubory ,5400ot only neni problem s rychlosti prenosu dat alespon jsem zatim nezjistil ze by nektere snimky vypadly.Pamet take zadny zazrak 256 MB kingmax
14.1.2003 10:15:11   0.0.0.xxx 3331
Takže bohužel opět machrování ... Projdi si své články a zamysli se, to je to na co tě upozorňuji. A nechci tě v žádném případě odradit od psaní ani urážet, to nemám zapotřebí. Jen mě mrzí, že když už o této "kouzelné" problematice někdo začne psát a navíc o sobě tvrdí, že je v podstatě letitý profesionál v této oblasti, pak zplodí takto povrchní článek ...
A že ti nevadí, že píšeš s chybami? To by ti ale jako profíkovi v oblasti médií mělo sakra vadit, nemluvě o tom, že to vadí každému vždělanějšímu čtenáři, který již opustil pubertální věk. Nemluvím tady o překlepech ale o hrubkách!

A kdo jsem já? ZbČ = Zbyněk Čech, Brno. Jinak návštěvník tohoto veřejného serveru, tedy ten, pro koho píšeš - tvůj zákazník! A nutno dodat, že nespokojený zákazník, jehož zcela amatérské znalosti, i když rovněž letité, stačí na to, aby dokázal posoudit kvality článků. A když se opovážím vystoupit s kritikou, jsem ten špatnej? Ne nejsem, chyba je pane na vašem vysílači ... A vadí mi to obzvláště v případě Pctuningu, neb práci pana Kwolka sleduji dlouho a velice si ji vážím, ele ne pro to, že něco napsal, ale pro jeho kvality.

A co my vadí konkrétně? Např.:

1. Povrchnost. Např.: "K nabírání digitálního signálu je zapotřebí digitální vstup (tzv. I-Link)." - naprosto chybí vysvětlení IEEE1394=FireWire=vlastní název Sony i-link. . Chybí vysvětlení formátů - viz dotazy v diskuzi a nástin hardware (myslím zachytávací a editační karty), popř i z cenovou relací ...

2. Místy prapodivné technické formulace, za perličku pak považuji "Na rychlosti procesory přímosměrně závisí ...", což mi evokuje ono Svěrákovo "Máňa povídala, že pokud se směna neuskutečnila, tak to není směroplatné"

3. V druhé části je tak stručný popis, že vlastně nic nevysvětluje ... Např. naprostým základem a nejdůležitější věcí je mainboard a jeho chipset, výbava, výkon a stabilita. Druhy, min. varianta, doporučení, čeho se vyvarovat, na co dát pozor ...

4. "Minimálně 500MB na jednu minutu záznamu v plné PAL kvalitě" = jaký je základ tohoto údaje? Chybí vysvětlení a navíc, co je to plná PAL kvalita na PC? A proč datový tok 5-15MB/s - netvrdím, že ne, ale opět chybí vysvětlení a alespoň základní nástin problematiky komprese ...

5. Patrik Veselík výše zcela správně připomínkuje velikost RAM od 128MB - to je v dnešní době hloupost a není to použitelné ani pro největšího amatéra - navíc argumentovat případným použitím Win98 - Ježiši Kriste - to je jako fór??? Ono to sice jede, ale jak! Lidi, jestli chcete dělat video, tak jedině Win2000 nebo XP. A chcete-li dělat video "hodně" tak žádný Win a žádný PC ...

6. V tvé terminologii "video karta" se zcela stírá rozdíl mezi grafickou video kartou, jakožto zobrazovacím prvkem počítače a video kartou editační, tj. nástrojem nutným pro samotný proces zpracování (zachycení) videa. A co je důležitější, absolutně chybí jejich základní popis, což mi v případě článku pod nadpisem "Technické vybavení malého video studia" připadá více než podivné ...

7. Odstavec "Videokamera" mě téměř rozplakal. Ten je úplně o ničem a měl být napsán zcela jinak, lépe včak s odkazem na samostatný článek, který mohl vyjít o den dva později.

8. Literatura. Proč neuvést odkazy? V diskuzi radíš Ullmannovo "Pět dnů s Premiérou" - výborný materiál, ale bohužel poplatný době vzniku, tj 1998/99 - popisuje Premiere 5.1 a samozřejmě radí Win98 a 128MB RAM - v té době pochypitelné. Velké škoda, že nevyšla aktualizace.
Je ale spousta dalších v CZ, jako např. orig. kurzy od Adobe, výborný "Adobe Premiere 6 - Obrazový provodce" od D.Dixona, nyní již také poněkud zastaralé ale dobré "Digitální video v praxi" od P.Beránka, novější "Video na počítači" od J.Juřici ...

No, nemám zase toliko času, abych se tady tak vykecával.
Každopádně přeji mnoho kvalitních a fundovaných článků. Pokud si ale nepřeješ, aby na ně někdo reagoval, tak je nezveřejňuj. Pokud je tvým přáním, aby na ně reagovali lide kladně, tak je piš lépe.

PS: Na to níže od herma nemíním reagovat, je to mimo mísu.
14.1.2003 10:42:08   0.0.0.xxx 3130
Jelikož se to nevlezlo celé, ještě doplním konec:

Každopádně ti přeji hodně kvalitních článků. Mou kritiku ber opravdu jen v tom dobrém smyslu.

PS: Na blábol herma níže nemíním reagovat.
14.1.2003 13:09:08   0.0.0.xxx 3131
ahoj
jestli ten clanek ma byt jediny, tak je to o nicem..
jestli jako uvod a pak se uvidi, OK

to s tou operackou atd... - delate si srandu? normalnimu cloveku je uplne jedno jestli to grabuje hodinu nebo 2..
myslim ze W98SE jsou na tohle uplne v pohode...
je fakt ze na praci s hodinovym videem v kuse to neni, ale
na hrani s klipama apod a nauceni prace s kamerou je to naprosto dostatecne..
ve chvili kdy se to naucim a chytne me to neni nic jednodussiho nez tam koupit dalsiho svaba

apple - sice hezke ze budu jako profik strihat z moji amaterske kamery, ale muj synek co pari Mafii me asi moc rad mit nebude, kdyz mu poridim domu Jabko

14.1.2003 13:17:22   0.0.0.xxx 3231
Ocenuji Tvou reakci. Nicmene mohu se v teto oblasti povazovat za cloveka znaleho a reknu Ti, ze jeste v cervenci minuleho roku jsem strihal zpravodajstvi jedne lokalni televize na systemu Videomachine. Jednalo se o DPR kartu a ta bezela na (bratru drz se) pentiu 400MHz s 64MB ram a Win95 (bohuzel pro nej byla navrzena). Ale ten vysledek! Ten byl skvostny! A navic zaznamenavala 50fps/sec (half frame) bez komprese. Ono se totiz porad mluvi o efektech a realtime renderu, ale ve svem vysledku podstatne jen kvuli neuvazenemu, mozna i laickemu strihu, kdy jsou strihy prospikovane efektama, coz vestinou ve vysledku vypada jako "kyc". A k tomu je fakt, ze potrebujes vykon. A poradny! Starsi DPR kartu (podotykam ze profesionalni) muzes dnes sehnat do deseti tisic. Pravda ta Ti ty efekty mozna neudela real time (jak co), ale udela to velice rychle. Tohleto v tom clanku bohuzel chybelo take...
Na druhou stranu autor sam priznal, ze se jedna o uvod. Nechme ho, at to treba napravi v dalsim clanku.
14.1.2003 16:07:48   0.0.0.xxx 3231
Diky za pripominky .. rozhodne sem ti za to nechtel nadavat - sem rad za kritiku - coz sem uz nekde psal.. a ver ze to byl JEN UVOD ... tedka se chystaji dve recenze RT karet a pak bych chtel zacit se serialem o praci s kameru (navrh FX v diskusi) co se tyce HW pocitace - tak do toho se take vrhnu - takze se dockas i ty nejakeho serialu - vysvetlujicim snad vse obsahle... kazdopadne za kritiku dik - aspon poznam o co lidem presne jde a zaridim se podle toho ...
14.1.2003 16:11:27   0.0.0.xxx 3232
Ano mel to byt UVOD...

Tak vidis - rikam ze na zacatek staci malo (HW+OS+SW)
14.1.2003 19:26:59   0.0.0.xxx 2931
Budu se těšit a držím palce, neb fundovaného a uceleného povídání o této problematice je pořád málo. A kvalitních objektivních a nezávislých (!!!) recenzí editačních video karet, popř. videokamer a jejich příslušenství je ještě méně.
A máš-li zájem, jsem ochoten trošku vypomoci, např. formou, připomínkování tvého díla před jeho zveřejněním. Na více bohužel nemám nyní čas. Práce a rodina ...

PS: Nevíte někdo, proč to tady ořezává konce příspěvků?
14.1.2003 19:36:56   0.0.0.xxx 3231
To věřím, že výsledek byl super, ale řekl bych, že 99,999% práce odřela ta karta - nebo se mýlím?

Domnívám se, že články by měly být koncipovány aktuálně s dobou, poplatně současnému stavu v oblasti hardware i software, především ve střední a nižší cenové třídě, radit prostě "co teď koupit", "jak to teď zrovna zapojit a udělat" apod...

Popř. přidat "hot" typy pro 4 kategorie:
1. Nejlepší poměr cena/výkon
2. Výkon jako hrom ale cena jako blázen
3. Nejlevnější řešení
4. Tohle nekupujte ani ze zoufalství
15.1.2003 11:39:04   0.0.0.xxx 3137
To by slo .. ma rad nazor druhych - protoze kdys pises treba par dni - tak uz ses tak zakoukanej do ty veci ze ti treba neco unikne ... ale s tim abys videl clanek pred uverejnenim - no to se jeste uvidi - protoze to delam fakt nerad ...
16.1.2003 11:18:58   0.0.0.xxx 3231
MiniDV je kvalitnejsi - pouziva pri zapisu na pasku vice radku => jeste o chlup lepsi obraz (info ze "sonacke" prodejny)
16.1.2003 12:48:18   0.0.0.xxx 3131
Ano - dit sem to tak i psal ... ale s tema radkama je to trosku jinak ...
16.1.2003 20:57:39   0.0.0.xxx 3132
Co to bylo za neuměla, kterej se sere do videa a ještě o tom plácá bludy?
16.1.2003 22:29:16   0.0.0.xxx 3232
Jsem amatérský střihač a podle toho vypadá má výbava (a stačí mi)-Athlon XP 1600+, deska Abit KD-7 RAID, HDD RAID 0 120 GB (2x60 GB od IBM), OEM fire-wire řadič (s Ulead video 5) a grabovací analogová karta Aver Ez-Capture. Tu pouději plánuju vyměnit za TV kartu Leadtek Winfast TV 2000 XP ve verzi deluxe, protže je jen o trochu dražší a je k ní plno softwaru. IEEE 1394 řadiř také možná vyměním za Hercules DV Action Pro.
Tato setava je dostatečná, i když kompilace filmu travá poměrně dlouho. Ale tu může spustit před odchodem do školy a když se vrátím, je doděláno. Myslím si, že setava, kterou jsem popsal, je dobrá pro začátek.
Adobe Premiere jsem také zkoušel, ale je na mě moc složité. Ulead video 5.0 má nešikovně vyřešené ovládání, což je jeden z důvodů k upgradu. Jako grafická karta dostačuje ta, která umí zobrazovat zároveň na 2 obrazovky (takže s technologiií HydraVision nebo nView). Grabnuté vidoe ukládám na NTFS systém (předtím jsem používal FAT32 a byla to hrůza), jedna 1,5 hodinová nahrávka má kolem 20 GB.


Promiňte za poněkud kostrbatý sloh
7.1.2005 16:28:10   0.0.0.xxx 3531

Chtěl jsem se zeptat, jestli někdo z Vás by mi mohl poradit.


Střihám video na PC v programu "Studio 9" a po renderování filmu, přichází kompilace disku a následně vypálení videa na DVD. Renderování mi probíhá v pořádku, ale při kompilaci disku se mi to vypne po kompilaci cca180 MB a celý proces se přeruší!!!! Běžně mi to funguje - uděla jsem již několik DVD, ale tento projekt mě vytáčí již celý týden.


Zkuste poradit. Předem díky


24.12.2005 09:35:05   212.65.193.xxx 1918
Sice o půl roku později ,ale mám stejný problém .Krátké DVD je mi udělá O.K ,ale delší už hlásí cyba při kompilaci.Prosím o radu jsem z toho hin. PC mám postvený na střih videa v tom to asi nebude. Dík za každou radu T.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

Jeden čtenář navrhl autorovi prémii: 0.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.