Hlavní stránka Multimédia Elektronika Úvaha: Blíží se konec recenzování?
Úvaha: Blíží se konec recenzování?
autor: Michal Rybka , publikováno 8.10.2010
Úvaha: Blíží se konec recenzování?

Před mnoha lety, kdy internet sloužil ještě k vědeckým, vojenským a seriózním účelům, před záplavou pornografie a pohořími spamu, bylo informací poskrovnu a recenzování proto bylo důležité a vážené. Každý nový PC, software a nebo hra rozebírali recenzenti, kteří se touhle prací docela slušně uživili a mezi nimi panovala spokojenost, protože do pracek dostali to nejnovější a nejfajnovější.


A takové slovo recenzenta, to něco znamenalo: Čtenáři se podle jeho názorů řídili a když recenzent výrobek pohaněl, hrozil mu prodejce soudem. Až takový význam totiž dobrá recenze měla!

Dnes se ale zdá, že recenze nejsou to, co bývaly. Průměr herních recenzí se dnes pohybuje mezi 70–80%, extrémy směrem nahoru najdeme málo a ty směrem dolů ještě méně. Je to takové nijaké, nemastné, neslané… všechno je tak trochu dobré a tak trochu špatné, čtenáři, rozhodni se sám. Jako by snad média ztratila koule – dostanete srovnávací text, kde je osm výrobků, každý má nějaké plusy, nějaké mínusy, recenzent nepřijde s vlastním názorem a nechá čtenáře pátrat v tabulkách, které mají tak padesát různých faktorů. Tahle věc je levnější, ale tato zase perspektivnější. Tahle vyžaduje drahá média, ale zase je kvalitnější. Tahle je „o něco horší“ – ale o kolik? Budu spokojen?

Úvaha: Blíží se konec recenzování?

Burdianův osel pošel hlady mezi dvěma kupkami sena, protože je stále zvažoval, se kterou je lepší začít, a nebyl si schopen vybrat: Moderní recenzentské menu ale čtenáři připravilo těch kupek tolik, kolik je výrobků a nechá ho se trýznit celé měsíce. Pokud se čtenář trápí opravdu dlouho, situace se mu ještě zkomplikuje, protože něco z trhu stihne zmizet a něco přibude, takže zákazník propadá zoufalství. A to vše se podniká proto, aby se žádný výrobce necítil uražen a nebylo mu nutné vysvětlovat, proč jeho výrobek má pouze 65%, zatímco jeho arcikonkurent 70%. Ano, je to prakticky totéž, ale výrok „tohle je lepší, než to druhé“ je jediná věc, která je (a koneckonců i čtenáře) zajímá. O co je proto jednodušší závěru se zcela vyhnout? Nemít názor je velmi bezpečné, není třeba nic vysvětlovat, obhajovat a dělat si nepřátele.

Úvaha: Blíží se konec recenzování?

Navíc začaly vycházet „techno – lifestylové“ časopisy, ve kterých najdeme oslavné články na každou blbinu, kterou kdy kdo dal zkusmo na trh, je jedno, že kus stojí jeden a půl milionu a vyrobilo se jich dvacet, „tohle je ta pravá budoucnost“! Každé číslo je stejné, jsou to nekončící oslavy pokroku, kde není místa pro kritiku a nebo špatné zprávy. Pravda, normální zboží tam najdete jenom vzácně, zato narazíte na množství faktických chyb, často takových, že pochybujete vůbec o tom, zda má smysl řídit se podle jejich rad. A mimochodem – všimli jste si, že všechno tam je „vynikající“ nebo „velmi dobré“ a jejich hodnotící stupnice končí tak nějak u „dobré“? Aušus tam zjevně nerecenzují a špatné vlastnosti nezmiňují, i když vy sami víte, že dotyčný výrobek trpí nějakým skutečně nepříjemným problémem. 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
270 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 126.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.