Hlavní stránka Multimédia Elektronika Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?
Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?
autor: Michal Rybka , publikováno 10.10.2009
Seznam kapitol
1. Pokrok nezastavíš
2. Počítač jako počítač?
3. Digitálky jako první gadget
4. Ještě výkonnější počítač? Na co?!
Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?

S každým dalším rokem, kdy se objevují nové a úžasné digitální hračky, si kladu otázku: Co je pro vývoj počítačových technologií vlastně důležitější? „Velké“ technologie – procesory, grafické čipy, paměti či celé platformy – a nebo právě tyhle malé a často podivné gadgety, které okupují naše kapsy? Odpovědět není vůbec jednoduchá.


Pravda, nároční uživatelé a zvláště hráči tlačili vývoj výrazně déle. V polovině 90. let přišel výrazný technologický skok v podobě 3D akcelerátorů – a věřte mi, po shlednutí dema 3D akcelerovaného Quaka chtěl první skutečně úspěšnou kartu, 3dfx Voodoo, opravdu každý. Všichni hráči, které jsem znal, začali okamžitě šetřit potřebných sedm a půl tisíce, smrtelně vážně! A vývoj pokračoval opravdu dynamicky: S každou další generací akcelerátorů výkon narůstal – a hráčům vážně nepřišlo po jistou dobu divné, že každý rok až dva solí něco mezi deseti a dvaceti tisíci jenom za akcelerátory. Nakonec jim to divné přišlo – a začali se vytrácet ke konzolím.

A to je zhruba okamžik, kdy podle mého mínění nastala současná doba nadvlády gadgetů. Nejde o to, že by výkon grafických karet a procesorů byl bědný a nové generace nepřinášely nárůst – v tomto směru odvádí všichni výrobci vážně dobrou práci. Problém je v tom, že rodina Průměrných zjistila, že jim ke štěstí stačí ono staré PC a pobaví se dobře třeba i na Nintendu Wii, což je stroj, který nelze silou hardware srovnávat s dnešními PC ani v pokusu o vtip. Dnešní doba je dle mého mínění opravdu masivně tažena gadgety.
 
Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?
 
Komponenty jsou dostatečně výkonné i spolehlivé a místo čistého výkonu začaly hrát roli jiné věci, jako jsou vysoce efektivní součástky. U mobilního komunikátoru, jako je iPhone a nebo třebas Nokia N900, chcete sice vysoký výkon (alespoň tak vysoký, abyste mohli bez potíží surfovat) – a přitom chcete, aby byl stroj úsporný. Dalším báječným příkladem je vznik netbooku, který byl v úplně počáteční podobě absolutní gadget. Miniaturní flash disk? Linux? Slaboučký procesor? Lidi z Microsoftu se museli smát, až se za břicho popadali: To přece není notebook, na tom Windows Vista nepojedou! Není to kompatibilní, to lidi nebudou vůbec kupovat! Pohoří jako Wal-Mart s Linuxem. Uniklo jim, proč se netbooky líbí nejenom technofilům, ale i panu Průměrnému: Je to malé, dá se to snadno přenášet, slušně to jede na baterky, fungují na tom základní aplikace a hlavně – je to levné. Dnes jsou netbooky někde jinde – opravdu to jsou spíše zmenšené levné standardní notebooky, ale je zcela jasně vidět, že impuls zase nepřišel od velkých výrobců a úspěch tohoto formátu nikdo neplánoval. Podobného nepochopení se dočkal i iPhone, u kterého opět velkým hráčům totálně uniklo, že jde o nový a revoluční formát.
 
Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?
 
Nyní žijeme v éře gadgetů, o tom jsem zcela přesvědčen. Moderní PC jsou až přehnaně silná – s novými grafickými kartami si můžete v podstatě postavit superpočítač a výkonné PC hravě strčí do kapsy všechny moderní konzole. Zdá se ale, že tento výkon znamená jenom velice málo pro vývoj počítačů – pan Průměrný teprve nyní zkoumá, zda mu k něčemu bude dvoujádrový procesor – a to proto, že si vlastně skoro už nemůže koupit jiný. Vliv gadgetů na rozvoj počítačových technologií vidíme jasně u procesorů: Energeticky efektivních ARMů, malých a ekonomických Atomů a konec konců i u Cellu, který je spíš super výkonný DSP, než výkonný obecný procesor. Mimochodem – proto ho s takovým gustem ládují do „více-než-HD“ televizí od Toshiby, kde fofrózně leští v reálném čase obraz, zatímco v PlayStation 3 dělá vývojářům svými vlastnostmi spíše problémy. Rychlý vývoj k vysoce výkonným paralelním strojům je zatím limitován tím, že stále chybí pro pana Průměrného nějaké přesvědčivé aplikace (pamatujte, on hraje na Wii!) Možná se objeví – a náhle zase bude potřeba velmi výkonných strojů. Možná se to zase rozjede a i pan Průměrný bude čekat na každou novou generaci hardware. Zatím ale pro podobný vývoj nic nesvědčí – myslím proto, že v éře, kdy vývoj diktují spíše revoluční hračičky, ještě nějakou dobu zůstaneme.


Tagy: Úvaha  Rybka  budoucnost  PC  počítač  komponenty  gadget  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.10.2009 11:56:29   89.102.171.xxx 1934
tak pane Rybka nemáte o čem psát, to je asi jediný rozumný důvod proč jsou vyvíjené Ostatní důvody jsou jen nerozumné důvody producentů o zajištění zisku a růstu firem.
10.10.2009 12:16:18   89.102.12.xxx 146
Děkuji, hezké sobotní čtení se kterým mohu souhlasit. Věřím, že kdyby herní společnost udělala opravdu dobrou a propracovanou hru, která by jela je s kartou co podporuje DirectX11, tak by hodně lidí přešli na systém i hardware co tento standart splňuje..... A hned tu budou gadgety typu Playstation PS4 s podporou Direcx11 atd.....
10.10.2009 13:07:46   81.201.60.xxx 125
ps4 s dx11? odvazna myslenka
10.10.2009 13:24:59   85.193.25.xxx 302
Dost dlouho jsem byl přesvědčen že vývoj technologií předběhl vývoj aplikací proto že nestíhají ale ono to bude jinak.Jsme v kapitalizmu a každá firma je zamilovaná do mé šrajtofle ba co více jak mi někdo začne vykládat jak mu na mne záleží tak si kapsu přímo zuřivě hlídám.Maximalizace zisku je na hony před zájmem o zákazníka.Neříkám že to platí na 100% ale každý se snaží zblbnout zákazníka a prodat mu třeba i naprostý kýč nebo co vůbec nepotřebuje.Pokud jde o herní konzole tak tam je mé zahořknutí k politice herního a hardware průmyslu přímo ukázkové.Konzole jsou postaveny z derivátů nebo víceméně upravených počítačových komponentů a pokud ne tak je aspoň využíváno výrobních technologií které byly původně vyvíjeny pro PC trh a zaplatil to hlavně zákazník co kupuje komponenty pro PC.Těm co nesouhlasí mohu doporučit ať si zkusí spočítat co by stál vývoj herní konzole od bodu nula a kolik by pak ta konzola nebo hry stály.A přesto pak ten co toto vše hradí a to je zákazník z PC segmentu je pak postaven před situaci že nevyužije své draze nakoupené železo z důvodu že jeho trh není primární pro zisk ale právě ty konzole.Docela by mne zajímalo jak by to dopadlo kdyby aspoň většina zákazníků už tuto hru odmítla hrát.Pro koho pak bude Intel,NV,AMD,IBM,a jiní vyvíjet nové technologie když cyklus konzole je kolem 4-5 let.Jak chtějí roztáčet trh.Tady jdou evidentně zákony a zájmy evidentně proti sobě a že to ještě funguje je jen proto že ten co se chová nelogicky je zákazník.
10.10.2009 13:04:49   81.201.60.xxx 54
tak se musi vymyslet strasne dalsich blbosti okolo kterymi se zamestna tech zbylejch 97% aby nahodou nezacali premejslet. a to je duvod existence gadgetu.
10.10.2009 13:10:29   85.193.25.xxx 133
kolik by pak ta konzola nebo hry stály.A přesto pak ten co toto vše hradí a to je zákazník z PC segmentu je pak postaven před situaci že nevyužije své draze nakoupené železo z důvodu že jeho trh není primární pro zisk ale právě ty konzole.Docela by mne zajímalo jak by to dopadlo kdyby aspoň většina zákazníků už tuto hru odmítla hrát.Pro koho pak bude Intel,NV,AMD,IBM,a jiní vyvíjet nové technologie když cyklus konzole je kolem 4-5 let.Jak chtějí roztáčet trh.Tady jdou evidentně zákony trhu a zájmy zákazníka proti sobě a že to ještě funguje je jen proto že ten co se chová nelogicky je zákazník.
10.10.2009 16:35:51   84.42.183.xxx 62
Zase další "640 KB ought to be enough for everyone"
10.10.2009 20:09:56   84.42.172.xxx 51
Jen poznamka - vis doufam, ze tahle Gatesova hlaska je vytrzena z kontextu.
11.10.2009 12:08:08   84.42.183.xxx 10
Vím jak to myslel, taky vím že to omezení udělal z velké části Intel, nikoliv Microsoft, ale idea myšlenky je stále platná, prostě stále neexistuje stroj "enough for everyone".
11.10.2009 12:19:55   84.42.172.xxx 10
Jj, a nejspis ani nikdy takovy existovat nebude.
10.10.2009 23:46:43   62.24.95.xxx 15
mne zas prijde, ze clanek o tom ze rybka nepotrebuje silnejsi pocitac, tu uz minimalne jeden byl
10.10.2009 17:39:20   62.168.125.xxx 71
...ci by som mys oblozenu drahokamamy alebo hlinikovu klavesnicu oznacil za gardet, ale inak pekny clanok
11.10.2009 17:05:26   85.193.25.xxx 12
(omlouvám se ale toto je určeno k příspěvku konzole.Nedal jsem si pozor)Pokud jde o váš argument vývoje her pro PC a konzole tak vám řeknu že zřejmě jste mladý nebo máte krátkou paměť.Já pamatuji dobu kdy byl net plný správ jak hlavně Sony skupuje herní vývojářská studia pro podporu prodeje PS3 důvod byl jasný sebrat PC herní vývojáře a přimět lidi přejít na PS3.On to dělal i MS ale né tak okatě a hlavně má zájem i na PC trhu tak vývojáře tolik neomezuje jako Sony.
11.10.2009 13:04:07   80.188.215.xxx 312
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.10.2009 19:08:56   85.193.25.xxx 84
Z vašeho příspěvku je zřejmé že jste vůbec nepochopil pointu.Zeptám se jinak víte o kolik se technologie posunou za 5 let?Kdo myslíte že to platí?Kdo všechno nevím ale vím jedno konzolisté to nejsou.Konzole vlastně když to řeknu hodně tvrdě parazitují na IT technologiích.Při výrobě konzole nemusí výrobce v drtivé většině komponentů do ceny započítávat cenu vývoje a proto je konzole tak lukrativní.ještě není ani cyklus stávající generace konzol na konci a PC je technologicky o 2 až 3 roky dál a tento náskok zaplatil zákazník PC ale co se z toho opravdu využije určují ty 3 roky zastaralé konzole.To je jako by jste si koupil HDTV a neměl jste si na ní v tom HD co pustit protože v čem se bude signál distribuovat se řídí jiným pravidlem.
11.10.2009 19:38:50   83.240.99.xxx 512
To jsou ale kecy.
Výroba a vývoj konzolí se platí z prodeje her pro konzole a ne z kapes ubohých chudáčků PC fandů.
Pro jiné tvrzení nemáš sebemenší důkazy.
11.10.2009 13:12:59   88.83.235.xxx 31
Naprosto luxusní článek, díky za něj. Hlavně ta předposlední stránka mě nadchla a pak ta poslední - 3dfx, jo to jsou vzpomínky :-). Jěště jednou díky za počtení.
11.10.2009 20:04:41   85.193.25.xxx 51
bukva napsal:
To jsou ale kecy.
Výroba a vývoj konzolí se platí z prodeje her pro konzole a ne z kapes ubohých chudáčků PC fandů.
Pro jiné tvrzení nemáš sebemenší důkazy.

A jaká ta cena je?Takhle demagogický argument jsem ještě neslyšel.Je totiž úplně jedno jakou formou konzoli zaplatíte to nemá s náklady nic společného.Avšak ano pokud by měl být do ceny konzole započítávány i náklady na vývoj čipů výrobní technologie atd tak v rámci splácení konzole v hrách ty hry pod 2000 Kč nepůjdou a o to jde.
11.10.2009 22:34:51   83.240.99.xxx 11
To je ale velmi důležitý argument. Za formu se omlouvám, bylo mi trošku blivno z toho, jak ze sebe děláš chudáčka ublíženého, který je ždímán zlými ošklivými kupci konzolí.
Každý kdo si kupuje konzoli je srozuměn s její cenou a je také srozuměn s cenou her. Jak interně fungují finanční toky v Sony, MS a Nintendu, do toho nikomu nic není. Znát cenu "nedotované" konzole je možná tak zajímavost, rozhodně ale takové číslo není k ničemu dobré. Je to stejné, jako kdybych tvrdil, že vývoj PC zaplatila USA Arma a chtěl se pídit po tom, kolik by stál vývoj SSD, kdyby to neplatili všichni američtí občané. Správná odpověď je: "Je úplně jedno kolik (by) stál."
12.10.2009 00:12:18   85.193.25.xxx 51
Ale tak to si nerozumíme já netvrdím že za situaci mohou ti co si tu konzoli koupí.Já se jen zaobírám jak je trh pokroucen a neviditelná ruka trhu ani náhodou nefunguje.Jedině co funguje je vymývání mozků lidí.Přitom si lidé neuvědomují jakou obrovskou moc mají v rukou.Představme si že se lidé rozhodnou kupovat jen hardware které bude zhruba na stejné úrovni jakou mají konzole protože jen ten bezezbytku využijí a s dalším nákupem počkat až podle toho s jakou konfiguraci se začnou prodávat konzole další generace.V praxi docílit toho aby se tahounem technologií staly konzole a herní PC jen následovalo tento trend.Mám dojem že při této představě se musí manažerům v IT firmám udělat nevolno že na 5 let mají útrum než příjde na trh nová konzole.To by byl prů..r.A kdo by se mohl lidem divit vždyť by se také začali chovat jen tržně protože dosud to nedělají.
11.10.2009 20:50:49   62.44.18.xxx 00
Spis by me zajimalo,kde je technologie skutecne,protoze by to s penezi slo daleko rychleji.Vsechno se brzdi aby se vytriskaly prachy a za par let si opet jako vzdycky reknem,co to bylo za plečky u kterych jsme sedavali.Vzdy budou tak 5 let napred prototypy a zdimat prachy z aktualnich plechu.Dnes je skutecne velmi divna doba a prislo mne spise,ze do doby gadgetu zaciname vstupovat aneb ty zpravy o tech slozitelnych mackacich mobilech v roku 2013-15.Velmi pocituji posileni svetovych siti a masivni rozsireni technologie jako takove.Po roku 2005 se skutecne pc zacalo stavat necim beznym,jako je napr. kalkulator(lcd tv nemluve).Dnes uz clovek nemusi projizdet spousty for a recenzi,ktery hw je ten spravny.Vetsina zarizeni je dnes na dostatecne urovni a dostupna vsem.Muj odhad je,ze nasledujicih par let budem chytat flusy v podobe gadgetu,jez budou predchazet skutecne technologii jako nejakym druhum inovaci do obleceni,domacim spotrebicum a cloveka.A nejakej treba robot co bude k necemu tak urcite pozdeji nez 2030.Toto uvazovani do budoucna je asi nejzajimavejsi v tomto oboru,protoze kazde pocatecni nadseni budou po chvili stridat nervy,ze to zas umi CENZURA to pc.Jde videt,ze bylo neco,jako zacatek potom 1995-2005 a ted tohle,coz je konec s novym zacatkem.Tyto clanky a jim podobne jsou skutecne to,co si doba zada,takze prijemne pocteni.Brzy tu mame 2010 a otazky typu jakej kus od 2000?Doba kolem 2000 byla dle me doba kina a 2010 je doba domaciho kina.Krasny progres,akorat 10 let stacilo .Byl by vhodny dalsi podobny clanek az se zase sejde rok s rokem.
11.10.2009 20:55:03   62.44.18.xxx 02
ne driv jak 2030.Doba kolem 2000 byla doba kina a 2010 je doba domaciho kina.Krasny progres.Akorat 10 let stacilo. Tyto clanky jsou skutecne to,co si doba zada,bude vhodny dalsi podobny clanek az se zase sejde rok s rokem.
11.10.2009 21:24:36   85.193.25.xxx 00
Omlouvám se ti chtěl jsem jen podpořit tu tvou úvahu proto že vlastně volně pokračovala v mém původním příspěvku.
ps.
nechť redakce smaže ten můj nepodařený pokus na reakci.nevěděl jsem že není možné pracovat s tolika znaky.Měl jsem za to že původní příspěvek se do omezení nepočítá.
11.10.2009 21:16:35   85.193.25.xxx 03
29.10.2009 15:11:50   85.216.236.xxx 00
zdar, vdaka za clanok. sice tento sa mi oproti ostatnym zda troska chaotickejsi, ale aj tu je par myslienok na zamyslenie.
chcel by som vsak poopravit - dzindzik nie je gadget. dzindzik je gombik, tlacidlo, button. to je na 100% vychodniarsky. udajne je niekde okolo trencina mozne toto slovo pouzit aj ako predmet "neurcity", cize tu by sedelo, ze je to nieco ako bazmek... ale stale sa mi nezda, ze je to gadget. (inak dzinzdik moze byt bazmek, pretoze ten button moze byt bazmekom, ale to je skor ako zly dzindzik).
inak myslim, ze gadget by som nazval zbytocnostka. sice ma nejaku funkciu, ale je to taka zbytocnost, hracka, nejaky technicky, mechanicky, elektrotechnicky vyrobok, ktory nemame, ale paci sa nam, chceme ho mat, aj ked nam ho vobec netreba. a ked ho mame, tak ho sice pouzivat mozeme, moze mat svoju funkciu, ale keby sme ho nemali, nic sa nedeje. podla mna dokonaly priklad gadgetu su powerball a inteligentna plastelina.
no a dalej, vysperkovana mys, klavesnica atd. nie je podla mna gadget. potom by aj normalna mys musela byt gadget a to nie je. to je, ako keby fabia bolo auto, ale bentley gadget.
29.10.2009 15:13:07   85.216.236.xxx 00
...
atd. nie je podla mna gadget. potom by aj normalna mys musela byt gadget a to nie je. to je, ako keby fabia bolo auto, ale bentley gadget.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

130 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.