Hlavní stránka Multimédia Zprávy IT DirectX 10 - co nás čeká?
DirectX 10 - co nás čeká?
autor: Lukáš Kyselý , publikováno 3.11.2006
DirectX 10 - co nás čeká?

V dnešním článku si přiblížíme nové rozhraní DirectX 10, kterého se dočkáme pod Windows Vista. Nová verze DirectX sebou přináší zásadní změny, tak se na ně pojďme zběžně podívat.


Změnou projde rovněž podpora HDR formátů, kde přibudou další dva, o kterých si toho moc neřekneme, protože zatím nejsou k dispozici ani ilustrační obrázky jen strohá technická fakta. Virtuální grafická paměť až příliš nápadně připomíná staré časy v podobě AGP aperture size. O její využitelnosti bych si dovolil pochybovat. Data, která se nevejdou do paměti grafické karty budou uložena v paměti operační, která je ovšem mnohem pomalejší. To tady již přece bylo!

Vylepšen bude i geometry instancing, jenž najde využití především tam, kde se pohybuje mnoho stejných objektů (Real-Time strategie a podobně). Oproti standardu z DirectX 9 bude možné definovat pro každý objekt ještě unikátní animaci apod. Velmi vítanou změnou je i zvětšení velikosti použitelných textur z 4096x4096 u DirectX 9 na 8192x8192 u DirectX 10. Samozřejmě, že změn je požehnaně a celé API je téměř úplně nový produkt, ale toto byl výčet těch, které mohou zajímat obyčejné smrtelníky, kteří se zrovna tvořením shaderů neživí.

DirectX 10 - co nás čeká?
Notoricky známý obrázek MS Flight Simulatoru propagující možnosti DX9

DirectX 10 - co nás čeká?
Notoricky známý obrázek MS Flight Simulatoru propagující možnosti DX10

Nástupce DirectX 9 přináší spoustu změn a posune grafiku na PC daleko kupředu, ale samozřejmě, že zaleží pouze na vývojářích jak si těmito možnostmi poradí. Osobně se vůbec nebojím a už se velmi těším na pecky založené na enginech Cryteku (Crisis) či Epicu (UE3). Samozřejmě, že vše nemá jen světlé stránky a rozhodně se musíme připravit na to, že pokud si budeme chtít vychutnat nové hry na plné detaily, tak opět a znova budeme nuceni investovat do nových grafických karet. Jsem si ale jist, že si již většina z nás zvykla. Zabránit pokroku zkrátka nejde.

V zásadě lze říci, že DirectX 9 hardware vám dokáže na obrazovku vykreslit přesně to co zbrusu nový DirectX 10 hardware ale mnohem pomaleji. DirectX 10 i přes marketingový hukot, kterým nás zásobují společnosti přináší spíše výrazné urychlení než zbrusu nové efekty. Tak jako tak se upgradu asi nevyhneme. V následujících dnech nás čeká test zbrusu nové karty GeForce 8800, která je právě zástupcem nové generace DirectX 10 grafických karet.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
3.11.2006 17:28:12   193.179.202.xxx 4961
Muze mi nekdo fundovany vysvetlit, co je vlastne lepsi. Jelikoz jde directX zcela mimo me (muj pocitac pohani GNU/Linux) tak by me zajimalo srovnani dnesni OpenGL vs. DirectX
3.11.2006 17:53:15   213.19.22.xxx 5750
No to mas asi tak, OpenGL i DX bezi na stejnem HW, takze teoreticky by tam nemel byt rozdil, ovsem problem je ve funkcich implementovanych v ovladacich. Do teto doby byl souboj DX vs OGL tak nejak vyrovnany, ikdyz DX se pouziva samozrejme mnohem vic predevsim kvuli hram. Nicmene od nastupu DX10 bude situace uplne jina, nejak moc sem se o to nezajimal, ale nevsiml sem si ze by se u OGL chystaly nejake vyrazne zmeny, ktere by mely byt ekvivalentni zmenam v DX. Pravdepodobne se to zas ARB bude snazit tlacit pres extensions cehoz se obavam, protoze pri takove koncetraci novych funkci vznikne jen dalsi chaoz v uz dosti velke mnozine extensions. DX10 ma diky neexistenci caps bitu (to jsou bity ktere urcuji, co dany HW umi) velkou sanci stat se naprosto dominantnim API, protoze vyvojar bude mit jistotu, ze karta ktera je DX10 kompatibilni, ma vsechny funkce, ktere jsou pozadovany (nemluvim zde o hrubem vykonu, ale o schopnostech).
3.11.2006 22:34:08   84.16.36.xxx 4344
Viac menej suhlasim, len by som doplnil ze OpenGl sa stale vyvyja, ale nie nejak extra razante.Posledna verzia je 2.1. Problem OpenGl okrem extensions a ich poctu je aj v tom ze je otvoreny standard.Svojho davneho casu bol isty koordinator 3dlabs, ale po odkupeni sa uz nejak moc k tomu nemaju.Mimochodom vo windowsoch je to tiez bieda kedze M$ sa k OpenGl stavia ako k nechcenemu decku.No a vyrobcovia sa nevedia dohodnut ako maju jednotlive funkcie/extensions vypadat, a tiez na shader jazyku.Takze kym pri DX Microsoft si nieco povie a aj to spravy/presadi/vyda tak to tak je, kdezto pri OGL sa to cele zbrzdi lebo sa vyrobcovia nevedia dohodnut... (no a na windowsoch to este aj M$ vyignoruje)

Imho urcite je jednoduchsie si v DX zistit parametre HW a upozornit uzivatela ze toto a toto jeho karta nema bude to DX ratat softwarovo tak bacha bude to pomale ako v OGL cez extensions si to zisit a este cele obprogramovat (sw emulaciu funkcie alebo rovno nespustit app) nehovoriac o tom ze kazda karta ma svoje ext ktore niesu casto kompatibilne (staci sa pozriet na engine Dooma3 - ten ma tusim 4 alebo 5 render paths, podla karty a jej schopnosti ktoru uzivatel ma)
5.11.2006 02:09:03   86.63.206.xxx 3856
Hm, DirectX9c, pod operační systém Microsoft WINDOWS 95 CZ, jakto-že mně tam nefungovalo, DirectX9c, pod Operačním systémem Microsoft WINDOWS 95 CZ, to je zase blábol, a myslím to docela, vážně, no!
3.11.2006 18:28:07   217.119.125.xxx 4144
Tie unifikované shadery sa budú využívať aj v starších hrách napr. FEAR v XP-čku,bude tam stačíť GF8800 a klasické DX9.0c alebo na to treba aj Vistu a DX9.0L?
3.11.2006 21:31:23   212.71.186.xxx 4840
Virtualni pamet je jedna z klicovych novinek. S tim AGP resenim to nema moc spolecneho. Tahle by mela fungovat podobne, jako virtualni pamet u CPU.
Tedy preklad logickych adres na fyzicke. To umozni beh vice grafickych aplikaci soucasne, programatori se nebudou muset starat o jeji realnou velikost a pamet na karte vlastne bude slouzit jen jako takova velka cache, ve ktere napr. budou jen ty casti textury, ktere budou opravdu pouzity.
John Carmack chtel virtualni pamet uz v dobach Quake III.
3.11.2006 22:12:57   194.108.132.xxx 4039
s Tvym dovolenim bych to poupravil ve clanku...tohle se whitepaperech nedoctem
3.11.2006 22:46:14   84.16.36.xxx 4942
"Pro uživatele mající DirectX 9 kompatibilní grafickou kartu zde bude rozhraní Direct 9.0L, jehož podrobnosti zatím neznám, ale bude se jednat o subsystém DirectX 10, což umožní i na starším hardware zapnout ve Windows Vista podobné "features" jako na nejnovějším DirectX 10 hardware."
neviem ale ja som cital davnejsie nieco ine, mozno sa mylim.DirectX 9.0L nieje ani tak o vyuziti starsich kariet ale skor ze umozni DX9 hram vobec behat na Viste, pretoze default na Viste je DX10 a to je nekompatibilne smerom dolu (DX9 a starsie).A este umozni pouzit v starom DX9 ShaderModel 4.0 (pravdepodobne)
4.11.2006 11:45:15   91.127.71.xxx 5042
Len by som chcel poznamenat dve veci co sa tyka tych screenov co maju akoze demonstrovat rozdiel DX 9 a DX 10:

1) Ten DX 9 screen je naschval uplne slaby, tu vodu dokazali bez problemov aj GeForce karty na architekture FX, takze je to fake z pohladu MS ktory naschval zhadzuje DX 9 verziu nech je vidiet ten _obrovsky_ rozdiel a nech si kazdy kupi Vistu a DX10 kartu

2) DX 10 screen ja tiez fake, je to Photoshop work do MS kde ukazuju ako si _predstavuju_ ze bude vyzerat FS X pod DX 10.

Ak by ste nahodou pochybovali o mojich slovach, presvedzte sa sami, zacina to na strane 3
4.11.2006 12:43:11   194.108.132.xxx 4339
Jasne vsichni predni vyvojari se shoduji, ze vsechno co lze udelat v DX10 jde i v DX9...jen je problem ze to potrebuje vetsinou mnohem vice pruchodu a tim padem je to mnohem pomalejsi.
6.11.2006 09:11:37   213.192.3.xxx 4038
Nejde jenom o pruchody! DX10 znacne boura omezeni predchozich verzi Shaderu. Principy renderingu jsou znacne odlisne - stejny efekt, ale jiny pristup, ktery je efektivnejsi (primocarejsi) prave protoze DX10 nema zdaleka takove omezeni. Tedy nejde o hruby vykon karty, ktery je samozrejme taky malicko posilen, ale spis o technologii. Moc se na to tesim, napr. az budu moct ukladat upravene vertexbuffery zpet do graficke pameti nebo upravovat geometrii primo na karte.
7.11.2006 10:48:55   194.108.132.xxx 3637
Jasne ze mas pravdu...to byla takova ukazka. Kdyz nekomu ukazes specifikace DX9 a DX10 + rozdily v registrech a budes o tom psat, tak na tvuj clanek budou ctenari koukat jak z jara:-)
5.11.2006 13:34:56   83.240.11.xxx 4939
Přesně tak, souhlasím, oba dva screeny z MSFS jsou v podstatě fake.
1.) DX9 je "podceněný" ... ta voda je jek z DX8, tak hnusný mraky měly letecky simulátory snad už s DX7 (je to jen spousta particlů v nějakým objemu)
2.) Je taky fake, protože vznikl v době, kdy ještě neexistovala žádná grafárna, která by mohla DX10 rozchodit.

Jinak fakt je ten, že přechod od DX9.0c k DX10 hráči v podstatě nepoznají, zvenku se nic moc měnit nebude, velký změny budou hlavně "pod povrchem".
6.11.2006 01:00:44   213.151.87.xxx 5037
Mno. myslím si, že i pod DX9 vytvoříš stejný screan jako je prezentován na DX10. Jde jen o to, jak se to hýbe.. (:
6.11.2006 09:06:33   213.192.3.xxx 3840
2) snad si nemyslis ze MS ladi DX nebo cokoliv jinyho na HW. DX ma docela pekny SW renderer, ktery umoznuje emulovat veskere mozne funkcionality DX - kolikrat to ani HW nepodporuje. No a taky, to ze nemas doma HW ktery SM4.0 podporuje jeste neznamena, ze takovy neexistuje. Vzhledem k tomu, ze DX 10 je pristupne od prosince minuleho roku, rekl bych ze uz na tom par let delaji.
4.11.2006 18:08:57   85.248.66.xxx 4443
skusal som DX9 pod win95 C ale neslo to poslednu verziu kt som mohol nainstalovat bolo dx8.1
6.11.2006 07:15:56   62.168.102.xxx 7441
celkom ma zaujalo ako vsetci beriete ako hotovu vec ze dx10 bude lepsie, rychlejsie a tak podobne. je na to nejaky dokaz alebo je este stale v stadiu marketingovych slubov ? mne osobne nepride nejak zvlastne ze hry budu pod dx10 rychlejsie jednoducho preto ze na plynuly beh visty treba poriadne vykonny pocitac co sa samozrejme odrazi aj na vykone v 3D. uverim az ked niekto vyskusa nejaku hru vo winXP a dx9 a porovna to s vistou a dx10 na tom istom pocitaci. zatial mi to pripada iba ako marketingove masirovanie mozgov. vysledkom toho su potom take perly v diskusiach ako napriklad, citujem "koupim si novej pocitac, protoze microsoft bude mit novej desne namakanej system".
6.11.2006 09:04:12   195.113.136.xxx 5239
hele odkud mate ze Unreal engine 3 je na Direct 10?
myslim ze se nemylim-
pokud vim tak jeho specifikace mluvi o verzi 9. dalsi blaboly radeji komentovat a hledat nebudu.
6.11.2006 09:06:47   85.248.35.xxx 3940
tu je test, sice vista beta 2 ale tak aspon daka obrazok no
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/vista-performance- preview.html
6.11.2006 10:07:08   194.108.132.xxx 3942
No a vidis...mylis se:-)
6.11.2006 18:06:26   195.113.136.xxx 4138
prosime dukaz misto slibu....podivej se na specifikace UE3 a hlavne se podivej na data kdy byl UE3 prvne predveden...to se s DX10 jeste pocitat nemohlo ne? a to jeste vem ze se na enginech dlooouho dela nez se vypusti demo ze?....
hadat se nechci a rad se necham poucit

7.11.2006 16:05:01   195.113.136.xxx 3837
tady podkladam sve tvrzeni http://www.unrealtechnology.com/html/technology/ue30.shtml

prece UE3 byl PREDVEDEN na launch akci nv40,
tedy uvedeni 6800 rady od nvidie, a ta DX10 neumi.
Prosim vysvetli nam to Petre!
7.11.2006 23:37:10   194.108.132.xxx 3737
Jak jiste vis, tak UE3 prochazi vyvojem jiz nejaky ten patek (stejne tak tomu bylo uz u doomu 3, ktery byl vytvaren pro karty jako GF1 atd). Bohudik Epic pracoval a pracuje na doladeni enginu stale, takze se dockame jak podpory vicejadrovych cpu tak i cipu s unfikovanou architekturou, coz znamena co?:-)...ano USA je soucasti DX10...DX10 je v podstate pouze extenzi DX9, ktera odstranuje ruzna omezeni...staci si precist par rozhovoru s timem sweeneym z Epicu a bude ti hned jasno co muzes a co nemuzes cekat...
8.11.2006 08:31:33   195.113.136.xxx 3736
ale extenze neznamena plnou podporu DX10, protoze
shadery specifikace 4 rozhodne neumi
konecne je to ujasneno.jinak dvoujadra podporuje uz od zacatku, tak jako 64 bit .

zatim
7.11.2006 10:03:37   84.242.80.xxx 4037
Velmi pěkný a zajímavý článek...děkuji

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

740 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 350.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.