Hlavní stránka Multimédia Zprávy IT Windows Vista - výkon ve 3D
Windows Vista - výkon ve 3D
autor: Helmich Jiří , publikováno 27.9.2006
Windows Vista - výkon ve 3D

Mnoho lidí se bojí nástupu Windows Vista a argumentují tím, že systém s 3D GUI musí být pomalejší, než systém se 2D GUI, obzvláště pak ve 3D prostředí. Já však neměl žádné podklady pro to, abych jejich tezi potvrdil nebo naopak vyvrátil. Proto jsem trochu potrápil své připojení k internetu a stáhl několik demoverzí her, na kterých budeme testovat. Srovnáme výkon ve hrách běžících na Windows Vista RC1 5600 (32bit) a na Windows XP Proffesional.


Myslím, že k testům není co dodat. Pokud v jednom herním testu drobně vynikne jeden operační systém, vůbec to neznamená, že vynikne i ve druhém. Zatímco Windows Vista s oficiálními ovladači vynikají ve F.E.A.R. a Call Of Duty (řeč je samozřejmě o nastaveních, která používáme pro hraní), u Doom 3 (nehledě na problémy Windows Vista) je tomu přesně naopak, Windows XP jasně vedou. Testy v nízkém rozlišení pak většinou potvrzují výsledky prvních testů, pouze ve větším měřítku.Výjimkou je snad jen Call Of Duty.

3D Mark 2001 SE se pak choval podle mých předpokladů, tedy zcela špatně. Na začátku článku jsem předeslal, že v rámci DWM by měly být výsledky stejné, ale vzal jsem v potaz ještě další faktory. Udělal jsem tedy častou chybu - hledal jsem složitosti, kde nejsou. Test Need For Speed krásně vystihuje závěr, který chci z článku vyvodit. Desktop Window Manager ve fullscreen vypne ostatní povrchy s grafikou, a tak musí být výsledky velmi podobné.

Windows Vista - výkon ve 3D

Není tedy jediný důvod, proč se Windows Vista bát, neexistuje žádný faktor, který by degradoval výkon ve 3D na Windows Vista. Odpůrci tohoto systému tak mají o argument méně. Nesmím však zapomenout na problémy s Doom 3. Špatně poskládaný obraz se nedá tolerovat, ale to je věc, která se může změnit (v plné verzi hry nebo v dalším buildu Windows, těžko říci, kde je chyba). Dobré je také říci, že instalace oficiálních ovladačů ATi se vyplatí, a to i přes to, že rozdíly nejsou nikterak závratné.

Windows Vista - výkon ve 3D

Pokud vzpomenu na to, že se mi na Windows Vista nepodařilo nainstalovat ani spustit (některé hry je možné spustit z instalace na jiném systému, v testu takové případy nejsou) Age Of Empires III Demo, mohu konstatovat, že problémem her na Windows Vista není jejich výkon, nýbrž jejich instalace, případně kompatibilita (Doom 3).

Windows Vista - výkon ve 3D



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
27.9.2006 09:41:30   81.153.163.xxx 4445
Živě informovalo o WHQL ovladačích pro Windows Vista.
27.9.2006 09:51:26   195.113.167.xxx 4343
To jednak platí pro finální verzi systému, a jednak to platí prto Radeony řady X1000, takže by to na výsledky testu nemělo vliv.
27.9.2006 10:04:07   213.168.173.xxx 4444
spíš by se chtělo informovat o implementaci OpenGL ve Vista .. zdá se, že v RC1 ještě neni hotová (vyzkoušej i stařičký Quake 3 - vypadá to jako renderované softwarově)
27.9.2006 13:33:56   82.142.104.xxx 4443
Měl jsem informace o tom, že by mělo být vše v pořádku. Jak jsem napsal v článku, nejsem schopný říci, v čem je problém a počítám s tím, že se jedná o nedostatek v rámci RC1.
27.9.2006 15:26:13   213.168.173.xxx 4448
proto jsem psal, že Doom není jediná záležitost...opengl tam zatím prostě nefunguje nebo je řešené softwarově...
27.9.2006 17:43:18   82.142.104.xxx 4143
Uvidíme, zapomněl jsem do článku napsat, že zkusím ještě nějakou jinou OpenGL hru. Momentálně ale stahuji nový build a tam už může být všechno jinak.
27.9.2006 23:45:32   213.168.173.xxx 4142
nový build mam od pondělí, ale ještě nebyl čas ho nainstalovat, tak potom dej vědět, jak to dopadne .. :-)
27.9.2006 17:52:05   147.228.209.xxx 4243
Nevim teda jak v RC1, ale v Beta 2 fachal Quake 3 po vzhledovy strance uplne stejne jak ve win xp, rozdil byl jenom v fps ... (misto klasickych 125 pri nastaveni fps limitru na 125, jsem mel ve Vistach asi jenom 80-90), ale zase naopak integrace Directu se jim povedla :] v Age of Empires III (full verze mi tam behala vpohode) mi to behalo tak cca o 10-15 fps vic oproti xp (tam se mi to trhalo trochu a ve Vistach vubec)
27.9.2006 23:47:39   213.168.173.xxx 4543
125 fps? co to je? :-D lepší je nastavit limiter na 255 ... potom tam něco přeteče, fps se zastaví na 333 fps a fyzika se značně změní :-) btw. zjistil jsem, že quake3 má softwarový omezovač na 1000 fps...timedemo na Core2 3,6 GHz + GF7900 se nonstop drželo na 1000 fps, víc ani míň nic :-)
30.9.2006 23:09:49   62.245.90.xxx 4344
prdlajs zkus z konzole spustit map test_bigbox, low detaily a 2000fps ti tam bude blikat v pohode, sice to zaokrouhluje ale na 1000 to omezeny neni (na 3.73 ghz P4ce vpoho)
2.10.2006 19:13:23   213.210.175.xxx 4344
Nainstaloval jsem dneska Visty RC1 5728 x64, jelo to pěkně první jsem zkusil spustit hru Warcraft III ten jel bez problemu ale kamen urazu bylo Open GL při spustění Counter Strike. Potom jsem testl ovladače od ATI a už mi nejel ani ten Warcraft. Jelikož je CS hra kterou hraju tak jsem si musel dat z5 XPčka :-( a přitom visty jsou tak prádní systém. Ař pojede Open GL nebo přijdete na nejakou fintu jak to zprovoznit ozvete se mi prosím.
27.9.2006 10:13:41   194.228.11.xxx 4247
Ještě bych se autora zeptal jakou verzi Vist použil jestli 32bitovou nebo 64 ?
27.9.2006 10:23:57   82.119.239.xxx 4644
Na Vistu som velmi zvedavy, aj ked vykon pri 3D ma az tak nezaujima. Skor by som chcel vediet ako je to s celkovou odozvou systemu. Porovnanie Visty a XPcka, na nejakej beznej 32 bitovej masine (napr. na Athlon XP, 1GB RAM a R9600XT): ako rychlo nabehne system, otvaranie programov, spustanie suborov, kolko RAM pamate si Vista zoberie (bez pouzitia zbytocnych efektov) a tak.

Urcite to niekto skusal, napiste aky ste z toho mali dojem. Vdaka.
27.9.2006 12:05:44   213.29.92.xxx 4242
ja sem testoval uz nekolik verzi Vist a musim priznat, ze nabehnou rychleji nez XPčka po tydnu pouzivani. Pameti si berou dost, bezne mam tak 700 MB z ramky fuč (z 2GB celkem). No, vypada to ze na visty bude provozovatelne minimum 512MB, svizne minimum 1024, a kdo bude chtit pohodlne makat a hrat tak 2GB+
Kdyz sem vypnul graficke kravinky, tak mi zatez spadla, ale ne nijak citelne, co by se projevilo na sviznosti
27.9.2006 12:16:50   82.119.239.xxx 4443
vdaka za odpoved,

ako je na tom Vista pri spustani programov a otvarani suborov?

Inak, 700MB RAM je podla mna dost (oproti cca 140MB, ktore potrebuju moje XPcka), vidim to ako zasadny problem, pretoze RAMku rozsirovat neplanujem a tu co mam chcem aby vyuzival Photoshop, na pocitaci nebudem pustat len Windows.
27.9.2006 12:32:12   213.29.92.xxx 4042
hehe, s tou ramkou se ti nedivim. Moje XPčka maj taky relativne malo, ale staci tam posadit normalniho uzivatele, dat mu tam antivirak a hned pri zapnutem outlooku ma 340 MB :-D
Spousteni programu je mensi problem ... Pokud mas zapnute UAC, tak je to des, hlavne pokud to skombinujes jeste s antivirakem, kterej skenuje vse co leze do pameti ... Bez antiviraku a bez UAC je to rekl bych srovnatelne. Kazdopadne ja mam dvoujadro a hodne ramky, takze lepsi bude, kdyz si to vyzkousis sam :-)
27.9.2006 12:35:04   213.29.92.xxx 4345
mimochodem, zvetseni ramky si naplanuj Ja si pamatuju, ze pri prichodu XPček, spousta lidi rvala, ze to zere strasne pameti atd ... on ten skok z minima 16MB na miimum 64 mega byl dost No, ted je pro SP2 minimum 128 a zkok na 512. Ja nevim, ale je to srovnatelny. Kdyz prisly xpečka, tak sem mel kliku ze sem mel novej komp a nesetril sem na ramce - mel sem 256MB takze sem si xpčka uzival. No, ted mbudu muset svuj (domaci) komp znacne posilit ... ty dve giga ma pracovni
27.9.2006 13:05:01   82.119.239.xxx 4241
upgrade RAMky mojho domaceho PC je dost diskutabilny, mam totizto 2x512MB 400MHz v D-CH na doske s nF2; mohol by som tam sice dotlacit este 1GB modul s rovnakym casovanim a od rovnakeho vyrobcu, ale neviem ako by sa to tej cipovej sade pacilo a neviem ako by sam pacila mne investicia 4 300 SKK do DDR1. Akykolvek iny upgrade, povedzme na dvoj-jadro by si vyzadoval kupu noveho CPU, dosky, pamati, kraf. karty a mozno aj HDD, co je dost, kedze by mi ostala iba bedna.

Asi budem musiet tu Vistu ozeliet a nainstalujem ju az do noveho kompu (to uz bude mat aj vychytane muchy)

Mal by som este jednu otazku, ktora sa sice netyka Visty, ale dost by ma zaujimalo jej riesenie. Neda sa vo WinXP nejakym sposobom nastavit priorita aplikaci (mozno existuje na to nejaka utilitka), jedna sa mi o to, ze ked robim v Photoshope a je popritom pusteny film, ktory ide do TV, tak Photoshop pri niektorych operaciach spomaluje prehravanie filmu. Nedalo by sa nejako nastavit, ze by PS vyuzival len cca 80 - 90% vykonu CPU a ostatne nechal pre video. Pouzivam PS CS2 a na prehravanie WinDVD 7; ani v jednom programe som nenasiel nastavenie priority. Neviete niekto o nejakom rieseni? Vdaka (sorry, ze robim z PCT poradnu)
27.9.2006 13:13:06   195.113.207.xxx 4243
TastKamanger -> zobraz si procesy a najdi si ten konkrétní proces pak pravý tlačítko a nastevení priority(ale v procentech to nejde)
27.9.2006 13:45:14   213.29.92.xxx 4344
jj, presne, task manager. Kdyz mam neco narocneho a do toho chci pracovat, tak je to velice vhodne
Ted u dvoujadra vyuzivam i jine moznosti -> dam jednomu procesu vyhrazene jedno jadro a ostatni procesy o kterych vim ze obcas moc vytezuji dam druhe jadro. Jelikoz je naprosta vetsina dnesniho SW jednovlaknova, tak je to docela ucine K tomu bohuzel taskmgr nestaci, pouzivam "procexp"

Vzdyt tyto diskuze jsou vetsinou jako poradna ;)
27.9.2006 15:35:58   82.119.239.xxx 4144
velka vdaka pani! aspon vidim aka som lama
28.9.2006 09:47:26   85.71.25.xxx 4342
v Task manageru jde spřažení nastavit taky, ale dělat to po každým spuštění je otrava

V tom >Process Explorer
28.9.2006 09:48:42   85.71.25.xxx 4542
sakra, nějak jsem to podělal...


v Task manageru jde spřažení nastavit taky, ale dělat to po každým spuštění je otrava

V tom "Process Explorer"(jestli je to ten tvůj "procexp") jde nějak nastavit prioritu a spřažení tak, aby tak zůstalo při každým sputění systému/programu ?
29.9.2006 04:48:21   83.240.7.xxx 4350
nejsem si jisty, ale driv to neslo. Delal jsem to programem "process.exe" - google ti to najde v prvnim odkazu. Udelam jsem si na to batak a nahodil tam nekolik programu. Bohuzel mam jednojadro, tak nevim jak presne jde definovat priorita u dvoujader
27.9.2006 13:15:03   193.179.133.xxx 4344
nn chyba SP2 staci taky 64MB RAM mam to odzkouseny v poho sem je kamosce rozchodil (v poho no spis v ramci moznosti na P2 300MHz 64MB RAM:-D a jinak s tema skokama.....predpokladam ze 1.5GB bude stait uplne na vse:-) co se visty tyce ale samozrejme 2GB budou lepsi
27.9.2006 14:28:30   213.29.92.xxx 4142
no, ja mel cisty SP2 na 64MB moznost videt a docela des, nez se jenom spusti okno ... :-D
Ono vlastne 64 neni minimum, je to nutne kvuly mnozstvi procesu, co bezi defaultne v XP. Rozchodil jsem docela pouzitelne XPčka na nejake tri stovce jen 32MB ramky a behalo to prekvapive krasne, samozrejme za cenu nefungovani vseho spojeneho se siti a odstraneni par dalsich nepouzivanych veci Kdo zna nLite, vi co myslim. Docela se tesim, co vsechno pujde vysekat z Vist, protoze uz ted vim, ze dost z tech blbin nebudu potrebovat
27.9.2006 16:11:14   83.240.19.xxx 4444
XPčka se rozjedou i na Pentium 8MHz s 20MB RAM. :-) Tady to zkoušeli http://www.winhistory.de/more/386/xpmini_eng.htm

Akorát to teda nabootovalo za 30 minut.
28.9.2006 00:53:15   213.168.173.xxx 4443
moc hezký :-) ale je vidět, že už 16 MHz pentium dokáže samotný OS zvládnout (ty velké doby bootu jsou zapříčiněné malou RAM a pomalym diskem) ..
27.9.2006 13:09:08   195.113.207.xxx 4342
700MB? mě na 1GB RAM nezabírali víc jak 400MB...podle mě ten systém se snaží RAM co nejvíc využívat takže pokud spustím nějakou aplikaci hned si svojí paměť odebere a přidá jí tam kde je potřebná
27.9.2006 13:33:04   85.160.41.xxx 4444
Máš pravdu, že je minimum 512MB ram, zkoušel sem je nainstalit na 256MB a napsali mi, že minimum je 512MB a že je nelze nainstalovat...
Ale když sem je nainstaloval s ram 512MB a pak jsem ramku odebral, takže měli 256MB, už si nestěžovali, jenom jeli dost pomalu
27.9.2006 14:30:07   213.29.92.xxx 4241
jj, ten dotaz na minimalni pamet je jen pri instalaci - stejne jako v XPčkach ;) Nechcete nekdo zkusit nainstaliv Visty a pak jim dat treba jenom 64mega ramky? Nenasel by se tu takovy masochista? :-D
27.9.2006 14:57:37   82.142.104.xxx 4242
Já si tipnu, že to zjistí a hodí restart...
27.9.2006 15:15:31   213.29.92.xxx 4242
tak ja to asi zkusim :-D Ale nevim kdy se k tomu (cti takove blbosti) dostanu :-D
27.9.2006 16:24:41   213.199.128.xxx 4644
No nezapominej na SuperFetch ve Viste. Cim vic budes mit RAMky, tim vic ji schlamstne. Coz je vlastne jenom dobre, proc by si mela draha RAMka valet sunky? Pokud mas 512, tak si tolik samozrejme neukousne. SuperFetch nahrava do pameti nejcasteji pouzivane programy - dll apod., aby se to pak rychleji spoustelo, mimo jine. Ale stejne je lepsi 1GB, coz ja jako hrac mam nastesti uz leta, horsi to budou mit firmy kde maj 256RAM.
28.9.2006 00:44:43   213.168.173.xxx 4243
no, když si firmy koupí business verze Vista, přihodit 256 - 512 MB RAM nebude tak velká zátěž navíc :-)
28.9.2006 09:34:57   160.218.204.xxx 4242
he he, to jsem jednou rikal spravcovi site co delal neco pro statni spravu, ze to nic neni, malem me sezral Jo ale pro firmy to v pomeru s naklady na licence a HW a vejplaty bude znamenat minimalni zatez.
28.9.2006 00:42:40   213.168.173.xxx 4441
ale notak, nepřeháněj ... že ti sežerou 700 MB po hodinách práce v paměťově náročné aplikaci bych věřil, ale moje poznatky jsou při max. vizuální kvalitě kolem 300 MB spotřebované paměti včetně precache programů po bootu ...
27.9.2006 13:07:41   195.113.207.xxx 4343
visty jsem měl chvilku na svým NB(Core2Duo T5600, 1GB RAM) a musím uznat že to lítalo hodně svižně a systém nabýhal rychleji než WinXP...jedinej důvod proč je nepoužívám jsou buď nevydané ovladače bez kterých to opravdu nejde a nebo problémy s ovladači ale finální verze bude snad už v pohodě
27.9.2006 10:29:02   193.85.147.xxx 155378
Velevazeny pane profesore Helmichu, je slusnosti uvest, zda jste v testu soulozil s Vistou x86 nebo x64!

Dekuji predem za odpoved.
27.9.2006 13:26:46   82.142.104.xxx 18643
Vy ode mě očekáváte slušně odvedenou práci, ja bých Vás požádal o slušné chování.
28.9.2006 11:03:03   80.188.231.xxx 4542
Kdyby jsi nebyl tak otravná blecha a věnoval pozornost výčtu komponent testovací sestavy, nemusel by ses tak dementně ptát. Otázka za milion zní, podporuje Intel 530 instrukční sadu AMD64? A další otázka do pranice: o čem by vypovídalo testování x86 XPro vs. x64 WinVis? Tak müsli
27.9.2006 10:43:48   84.42.251.xxx 4744
nejak spatne se vyjadrujete o ovladacich primo dodavanych s vista a catalystech. o catalystech mluvite jako o oficialnich - a ty ve vista oficialni nejsou? a taky hovorite jako o ovladacich MS a ATI: pochybuju ze si ty ovladace psal sam MS, rekl bych, ze je dodala sama ATI a MS je jen zahrnul do instalace, jsou proste jen starsi. jedna se o oboje ovladace ATI. to ze je v grafu pro prehlednost MS driver je celekm v poradku, ale kdyz o nich pak mluvite skoro jako o piratskych delanych microsoftem uz tak moc OK neni.

jinak podle me je naprosto zbytecne rozsahle testovat vykon na viste, protoze do vydani ma daleko, ovladace taky urcite nemohou byt na stejne urovni jako pro XP a hry taky o viste ani neslysely. proste az vista vyjde, budou poradne ovladace a objevy se patche pro vistu, nebo aspon bude potvrzena spravna funkcnost, tak ma cenu neco takoveho delat. jako takove preview soucasneho stavu prace MS dobre, ale k finalnim vyslednum to muze mit daleko
27.9.2006 13:28:08   82.142.104.xxx 4241
Mohlo to tak vyznít, ale musell jsem najít nějaké krátké a jednoznačné označení pro snadné rozlišení ovladačů. V jedné z kapitol také vysvětluji, že je budu nazývat "MS Driver", tím míním driver dodaný MS, nikoli napsaný.
27.9.2006 11:05:18   85.71.216.xxx 4146
co napsat jestli to sou 64 nebo 32 bity a jaka verze ? docela bych rek ze podstatny info :F doufam, ze to aspon byla posledni verze 5728
27.9.2006 12:04:00   213.29.92.xxx 4241
testovani chvilku trva, vis? A kdyz se podivas do praveho dolniho rohu (screenshotu samozrejme), tak zjistis ze to byla RC1 - 5600
27.9.2006 13:26:04   82.142.104.xxx 4544
Tak jednak můžu používat pouze legální verze a jednak k 32 bitům:

- Procesor Pentium 4 530 je 32bitový, což všichni jistě dobře víte
- 32bitový bulid 5600 je na sreenshotu
- testovat 32bitové XP a 64bitové Visty by bylo zcela mimo mísu
- kdybych testoval něco na 64 bitech, byl bych jeden z prvních, jistě bych se pochlubil

Nenapadlo mě tedy, že by někdo z Vás chtěl srovnat 32bitový a 64bitový systém. Proto jsem tuto informaci neuvedl. Doplním...
27.9.2006 13:42:24   194.228.11.xxx 4442
"Nenapadlo mě tedy, že by někdo z Vás chtěl srovnat 32bitový a 64bitový systém. Proto jsem tuto informaci neuvedl. Doplním..."

Tak to bude super !
27.9.2006 14:35:02   213.29.92.xxx 4243
no, tak to nevim jak to chces na M$ produktech testovat aby to bylo porovnatelne. WinXP versus WinXP 64bit edition? Pokud se nepletu, tak 64 bitova xpčka maji jadro z Win2003, takze to moc srovnat nejde. Vista 32bit vs 64bit? NEDOPORUCUJU. Mel jsem instalovane RC1 64bit a je to jednim slovem divny. Subjektivne vnimano to bylo slabsi, mensi odezvy atd ... coz si nedokazu vysvetlit jinak nez ze maji v M$ jeste co doladovat
27.9.2006 14:36:24   213.29.92.xxx 4242
5728 neni legalni? Proc ji teda M$ nabizi ke stahnuti?
27.9.2006 14:52:24   82.142.104.xxx 4444
Omlouvám se, build 5600 měl být poslední veřejně vydaný. Předpokládal jsem tedy, že jsou po mně opět vyžadovány testy na systému, který nemohu získat.

Již stahuji...
27.9.2006 16:15:37   213.29.92.xxx 4242
rofl
27.9.2006 11:08:09   88.101.42.xxx 4644
Nemůžou být horší výsledky Doom3 způsobeny tím, že Doom3 používá OpenGL, tedy do hry se zapojuje onen DirectX OGL most?
27.9.2006 11:24:01   62.240.181.xxx 4749
Takový pokles v Doomovi je celkem jasný, prostě Vista chce odstřelit OpenGl hry. Ten 3DMark je celkem dost drsný, protože momentálně v Linuxu s poslední verzí wine dosahuju cca stejné rychlosti asi 16 500 bodů (možná o 500 bodů víc), jak ve WinXP
27.9.2006 12:42:56   213.29.14.xxx 4951
Windows Vista je dalším článkem řetězu operačních systémů firmy Microsoft. Určitě bude oproti XP míti spoustu zásadních výhod,které v mnohém předčí jeho nedostatky. Jestliže tedy nějaká hra je na XP rychlejší než na Vistě,tak je to prkotina,která bude spíše zajímat fanatické hráče. V mnohém XP za Vistou zaostává a budoucnost je v tomto operačním systému. Kdo si dnes nainstaluje W98?
4.10.2006 23:36:03   193.179.27.xxx 4642
Jaké vyhody, které předčí nedostatky? Že by 3D GUI velmi bezostyšně okopírované od Applu, který ho provozuje už 5 let na OSX? Nebo snad ty dvojnásobná nároky na paměť za které jako odměnu dostaneš nové logo, nekompatibilní ovladače a vše bude pomalejší? Myslím že Vista má minimálně ještě 2 roky času než z ní MS uplácá něco, co bude alespoň trochu fungovat.
Mimochodem. Pár spokojených uživatelů W98 stále znám a nemám pocit, že jim něco chybí. Zvláště ne ty "zásadní výhody".
5.10.2006 23:57:38   217.31.50.xxx 3639
Hm.. No tak pamatuju velkej rozmach Windows 3.0, později davově 3.11. V té době jsem jel na Atari TT(32bit) a těm woknům se jen divil, jak to někdo může používat. Pak přišly W95; v té době jsem si v jednom pražském knihkupectví v Konviktské koupil bychli s Caldera Linuxem (verze se neuváděla) a experimentoval;) Internet jsem v té době vytáčel z Německa, poté od EUNETu za 4000,- měsíčně plus poplatky za hovorné... Dále? W98 se mi nelíbily, měl jsem rád NT4 a pamatuji jak jsem je xichtil aby "vypadaly pěkně". V té době už byl rozumně dostupný net. Pak přišla beta2 a posléze RCčka W2K. Byl jsem v totální euforii; KONEČNĚ systém pro lidi, který běžel rozumně. Měl jsem (a dodnes mám) dvoulitry hrozně rád. Pak přišlo na řadu experimentování s Whistlerem. Pamatuji, jak jsem týden co týden stahoval nové leak buildy z IRC.. pak ofiko beta2, pak RC.. Z Whistlera se staly XPčka, které každý z nás kdo wokna používaj, jede už pátý rok.

Nojo, takzvaného Longhorna jsem sledoval přirozeně taky. Od alfaverzí po současnáý build.

Výsledek: tento příspěvek posílám z Visty b5728. Je to můj hlavní systém, navíc na notebooku kterým se (opravdu, bez nadsázky) živím. Proč? Už teď mi vyhovuje víc než XP. Připadne mi v UI logičtější, rychleji se dostanu k cíli. Chová se svižněji (CelM-1.5G,1.25G RAM,GMA900=bohužel bez AeroGlass), rychlejší odezvy při více spuštěných programech, narozdíl od XP nechrochtá při každé příležitosti disk a jaksi to vše (a že je toho dost) jede víc v pohodě.

Jinak Linux na tom NTB jedu taky; pro šťouraly je to Gentoo kompilované od bootstrapu, a i když už stage1 není nějakou tu dobu oficiálně podporováno - stejně mi to nedalo;-)

Vista za to rozhodně stojí. Až vyjde ofiko tak si ji koupím - když si uvědomím že po dobu její životnosti za ni zaplatím cca 2Kč denně, tak mi to za tu bezstarostnost rozhodně stát bude.
6.10.2006 21:15:57   193.179.27.xxx 3534
Ani v nejmenším nechci vychvalovat W98. V době, kdy to byl "hlavní systém MS" jsem dělal na OS9 a rozhodně jsem W98 nijak nemiloval. Nejpovedenější byla opravdu asi W2000. U XP to ale už jde zase pěkně z kopečka. V tom systému je čím dál výc nesmyslů a zbytečností. Mám pocit, že to je stále více zplácané. Nároky na HW dvojnásobné oproti W2000 a vlastně to co umí XP umí W2000 taky (Snad s vyjímkou vrcholných oprůzů s aktivacemi, navázanostmi na HW a ověřováním legálnosti a pravosti systému). S Vistou to bude obdoba. Takže ještě víc srač*k a zase 2x tolik RAM.
Lidi co nechtěj kupovat každé 3 roky nový počítač a mají ještě dnes např. Pentium 600MHz se 64MB paměti na Word na e-mail a na pár obrázků si ale s W98 vystačí docela dobře. Jaké vylepšení jim Vista nabídne, aby si kvuli tomu koupili minimalně za 15 tis. nový comp?
6.10.2006 00:11:44   217.31.50.xxx 3739
W98="Program provedl neplatnou operaci a bude uzavřen".

Člověk nemusí provést vůbec nic špatného, aby se tato hláška objevila.. Dřív či později k tomu VŽDY dojde, díky onomu megabajtu RAM, který je sdílen všemi procesy a programy běžícími pod touto nástavbou DOSu, kterou pamětníci považovali za operační systém.

Osobně kdykoli někam přijdu a vidím W98, otevírá se mi kudla v kapse a mám tendenci otevřít peněženku a postiženému přispět mrzký peníz na upgrade alespoň RAM, aby tam moh narvat W2K, kduž už ne XP. Párkrat se už tak stalo.
27.9.2006 14:27:40   194.228.248.xxx 4449
Jak je možné, že se vám tady výkon liší minimálně a tady:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/vista-performan ce-preview_12.html

jsou hodně odlišné?
Nerozumím tomu, že jste to naměřili jinak než oni...

Díky za vysvětlení
GiGi
27.9.2006 14:47:15   213.29.92.xxx 4243
ach jo, podivej se nejdriv na cely ten clanek ... testovaly verzi 5384 - Beta2 - ta vubec nebyla vykona, jak mi muze i pan Helmich potvrdit ;)
27.9.2006 14:54:53   82.142.104.xxx 4443
Vidíte, toho jsem si ani nevšiml. Ale potvrdit můžu
27.9.2006 14:47:33   82.142.104.xxx 4239
Ty výsledky nelze srovnat. Jednak já mám demoverze her a jednak každý má svou metodiku - mé výsledky například nelze srovnat s výsledky Petra Štefka. V každé z her jsem si vybral jistou sekvenci, na které jsem změřil výkon. Zkrátka reálná herní situace.

Navíc si všimněte, že na Xbit měří různé karty... pokud srovnáte stejné karty, jsou rozdíly rovněž malé.
27.9.2006 15:31:13   194.228.248.xxx 4039
Dobře, chci si na konci října koupit kartu X1900XT(512). Když se podívám na její výkon, tak rozdíly vůbec nejsou malé :-)
Naopak mi to přijde, že čím výkonnější VGA, tím větší rozdíl XP versus Vista.
Každopádně jsem si také nevšiml rozdílné verze, takže souhlas... Všechno to bude záležitostí verzí a driverů.

Díky
27.9.2006 16:49:20   193.85.147.xxx 4050
Takze, dle tohoto:
Pentium 4 530 (3 GHz, FSB 800, 1MB L2, 32-bit)

Usuzuji, ze test byl provaden ve 32 bit verzi Visty, dekuji si sam za odpoved. Jsem dobrej. Musim se pochvalit sam, bo jinej tu praci za ciziho cloveka tady za me neudela.

Jinak u testovaci sestavy je slusnost uvadet operacni system a jeho verzi.
27.9.2006 17:40:01   82.142.104.xxx 4840
Napsal jsem to do komentářů a do úvodní části článku. To nestačí?

Když se testují grafické karty, tak se všechny uvádí do testovací sestavy? Ne. Já testoval operační systémy a také jsem je neuvedl.

Příjde mi ale, že u některých článků děláte (teď mluvím obecně) z ničeho zbytečný humbuk. Neuvedl jsem verzi systému, ale v článku byly dva jasné faktory, které svědčí o tom, že to nemohl být 64bitový systém.

Dělal jsem na tom článku 3 dny a Vy mi tu v 10 lidech vyčítaáte dokola stále stejnou drobnost. Víte, že člověka, který to dělá, protože ho to baví, to může dost odradit? Kdysi to bylo tak, že lidé, kteří měli něco relativně zadarmo (= za reklamu, kterou máte stejně převážně blokovanou), za to děkovali. Teď ale nastoupil nový trend, kdy se každému jen něco vyčítá.

Očividně Cenové přehledy nejsou tak zbytečné, protože kdyby v nich bylo něco, co všichni vědí, tak se tu dnes nehádáme.
28.9.2006 08:52:37   85.71.25.xxx 4039
já chválím a děkuju a nejsem sám, což je vidět na "prémiích".

ad 3D Mark 2001: tenhle mark je fakt na hlavu. Dát X800 necelých 15k bodů...
28.9.2006 11:47:08   82.142.104.xxx 3839

Byly časy (a není to tak dávno), kdy X800 stála zhruba 18 000 Tenkrát jsem si říkal "Hmm, tak tohle nikdy mít nebudu"
28.9.2006 13:04:41   85.71.25.xxx 3941
Já to myslel tak, že moje 9800Pro dá 15k bodů - a už tohle je divně malej výsledek
28.9.2006 13:42:43   82.142.104.xxx 4039
Vzhledem k framerate, která se objevovala na monitoru mám silné obavy, že X1950XT by nedopadla lépe
27.9.2006 16:53:11   193.85.147.xxx 4041
Zaver z 32 verze Visty samozrejme nelze vztahovat na 64 bitovou verzi. Takze vy, kterym jde o x64 verzi Visty, radsi se kouknete nekde jinde.
27.9.2006 18:42:36   86.49.66.xxx 6183
Clanek jsem necetl, ale koukam, ze Vista masaz se na rozjizdi na plne pecky. Nerikam, ze to je dobre ani spatne, ale priznejme si to...
28.9.2006 19:41:23   82.113.40.xxx 4140
Czus lidi mam dotaz jestly nekdo z vas sehnal virtualni cd/dvd-romku ktera by pod vistou chodila bez nejmensich problemu ja sem zkousel daemon 4.06 ale nezralo me to driver...
1.10.2006 20:57:31   195.47.82.xxx 4141
Mne by docela zajimalo, proc, pane Helmich jste v tomto srovnani neuvedl nic ze sfery profesionalniho vyuziti 3D.
Vzhledem k tomu, ze dle vasich slov jste tento clanek delal 3dny, by vas par hodin navic nezabilo.

Ja bych uvital nejake vysledky render-times (pri urcitych nastavenich) v jakekoliv s dnes znamych aplikaci pro CAD/CAM.
a to minimalne ze dvou duvodu
1) jak dobre je vyladena zminovana technologie prepinani mezi vrstvami 3d
2) co ocekavat od oGL->dX bridge (i kdyz me obavy castecne podtvrdil DOOM3)

Take to muze poslouzit jako vyborny benchmark procesoru a pameti (procedural textures, volumetric lightning...), porad nechapu proc se to ani nezkousi.
5.10.2006 11:51:20   195.113.135.xxx 3539
No, jen jde o to, ze provadet podobny test na takhle obsolentni k dnesnimu datu sestave, jakou je Pentium 530 a Ati Radeon X800 (bez Shader Modelu 3.0) mi prijde dost ujete...Pri cene za upgrade si myslim, ze vetsina useru bude spise upgradovat hardware nez OS
10.10.2006 19:40:39   85.207.13.xxx 2931
Zlaty W2K. MUSEL jsem prejit na XP z duvodu nekompatibility nekterych programu (odmitaly se na W2K instalovat a kdyz jsem to zkousel pri instalaci obejit, tak program stejne nefungoval).
Ad vykon systemu v 3D, spotreba RAM, stabilita ...
------------
W2K vs XP
100% / 95% (vice je lepe)
100% / 150% (mene je lepe)
100% / 50% (vice je lepe)

Jen tak mimochodem, na W2K s 512MB RAM, XP-M 2540MHz a R9500@9700Pro jsem dal 19742 v 3DMk01. Na XP se stejnymi komponentami a takty maximalne 18900.

Dat 14K+ na X800, pak je v hardware, ovladacich nebo systemu skutecne neco hodne shnileho.



Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

412 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 186Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.