Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Playstation 3 - bomba nebo propadák?
Playstation 3 - bomba nebo propadák?
autor: Z. Obermaier , publikováno 14.11.2006

Právě před několika hodinami byla tato nová konzole z dílny Sony oficiálně uvedena na trh v dalekém Japonsku. Zbytek světa si sice ještě oficiálně musí nějaký čas počkat, to nám ale nebrání se na tuto novinku důkladně podívat alespoň na obrázcích a detailně ji prozkoumat.


Na úvod do specifikace je nutno podotknout že s konzolema nové generace přichází další rozměr domácí zábavy, tímto dalším rozměrem je připojení na internet jako základní kámen celého systému. Bez připojení na internet a tím i připojení na domovský portál - Network online service, se majitel ochuzuje o velmi podstatnou část toho, co dnešní next-gen konzole nabízí. Vím, že v našich podmínkách bude ještě určitý čas využití všech možností, právě kvůli mizerné situaci s připojením k internetu, značně omezeno.

Playstation 3 - bomba nebo propadák?

Další velkou překážkou ve v plném využití potenciálu je vcelku malé rozšíření televizí s plnou podporou pro HD rozlišení obrazu. Zapomeňte na všechny ty televize s rádoby označením "HD Ready" a rozlišením 720p a nižším. K maximálnímu zážitku ze hry musíte mít plazmovou nebo LCD televizi s rozlišením 1080i. Konzole samozřejmě podporuje i nižší rozlišení, ale není primárně určena pro staré CRT panely. Pokud nemáte takovou TV připojte PS3 raději ke kvalitnímu LCD monitoru. Pojďme se teď konečně podívat na slibovanou specifikaci :

Playstation 3 - bomba nebo propadák?

Společnost Sony nabízí systém ve dvou verzích, rozdíly mezi verzemi jsou pouze tři, první je velikost pevného disku, u lepší verze je disk 60GB, levnější sada má disk pouze o kapacitě 20GB. Druhým rozdílem je osazení konzole sloty pro paměťová média, dražší provedení má navíc sloty pro SD karty a Memory stick karty. Třetí a poslední rozdíl je v absenci Fire-wire rozhraní u levnější verze.

Procesor - Cell Broadband Engine

Playstation 3 - bomba nebo propadák?

Procesor kterým je PS3 osazen je výrobkem konsorcia firem STI, společně na něm pracovaly společnosti IBM, Toshiba a Sony. Největší podíl na jeho vzniku má však společnost IBM. Mnozí se mylně domnívají že je tento procesor jen značně upravený procesor IBM Power 970, procesor dodnes používaný, mimo jinéi v počítačích Apple. Není to však pravda, upravený procesor Power 970 využívá Xbox 360 a ne PS3. Architektura čipu je zcela nová a je jen velmi vzdáleně inspirována zmíněnými čipy z produkce IBM. Z počátku se o tomto procesoru mluvilo jako o nástupci procesorů s architekturou x86, ale jeho masové využití je v tuto chvíli ještě nezodpověditelnou otázkou.

 Playstation 3 - bomba nebo propadák?

Skutečný procesor Cell, každá SPE jednotka obsahuje svou vlastní paměť

Samotná myšlenka rozdělení úloh však není nová a je v ní jasně vidět inspirace oddělených striktně specializovaných RISC procesorů. Na vzdáleně podobném principu který využívá procesor Cell pracovaly už i počítače Amiga - akorát nyní ji máme celou v jediném čipu s tisíce-násobným výkonem. Už tenkrát bylo architektům čipů jasné, že rozdělit úlohy do více specializovaných čipů je efektivnější, než trápit všemi úlohami najednou jediný komplexní čip - byť dvou či více-jádrový. Bohužel silnější vyhrává, a tak zvítězila architektura procesorů, jak ji známe dnes v podání gigantů Intelu a AMD. K principům rozdělení úloh se ale nyní vracíme s procesorem Cell.

Playstation 3 - bomba nebo propadák?

Procesor je tvořen jediným plnohodnotným, 64-bitovým RISC procesorovým jádrem založeným na architektuře IBM Power. Samotné jádro PPE je schopné samo o sobě zpracovávat dvě vlákna najednou - je to tudíž velmi výkonný procesor, díky této možnosti je dle IBM schopný bez problémů zvládnout chod dvou nezávislých operačních systémů zároveň. V našem případě ale hlavní jednotka PPE slouží jen jako kontrolér pro všech osm jednotek SPE. S nimi je PPE spojeno ultra-rychlou sběrnicí EIB. Každá z SPE jednotek je sama o sobě velice výkonný SIMD procesor, jejich síla ale spočívá v možnosti zapojit všechny v jediné úloze. Všechny jednotky SPE pak obsahují malou pomocnou paměť o velikosti 256Kb - tato paměť je nejvyšším přínosem rychlosti Cell procesoru, žádná z jednotek totiž nemusí pro data sahat do L2 cache PPE jádra, ale má všechna potřebná data neustále u sebe. V tomto konkrétním čipu použitém v PS3 je ale jedna SPE jednotka vypnuta, a je možné jich využít jen sedm. Součástí procesoru je i velmi rychlý 64-bitový paměťový řadič pro paměti standardu Rambus, tyto paměti jsou velice drahé proto je systém osazen jen 256MB.

Příklad využití je podobný dvou-jádrovým procesorům : Pracujete v systému, kde zpracováváte velmi náročnou výpočetní úlohu - systém a všechen potřebný software běží na samotném jádru PPE, náročné výpočty však zpracovává jedna nebo i více SPE jednotek. Ptáte se tedy, jaká je výhoda proti dvou-jádrovým procesorům? Odpověď je jednoduchá, je to levnější a jednodušší výrobní proces. Procesor Cell je vlastně stále jedno-jádrový procesor, protože plnohodnotné obsahuje jádro jen jedno, obsahuje jen malou 512Kb L2 cache, která je na dnešních čipech nejnákladnější součástí. Celkově je řešení a návrh čipu velmi jednoduchý a hlavně málo energeticky náročný, celý procesor při frekvenci 3.2GHz má spotřebu méně než 50W! Tohle je procesor který by se měl stát inspirací pro hlavní hráče na trhu procesorů, malá spotřeba a velmi vysoký výkon nezávislý na operačním systému.

Nvidia RSX

Playstation 3 - bomba nebo propadák?

O grafickém srdci nové konzole se toho mnoho neví, ani Nvidia ani Sony nepustili do světa téměř žádné informace o architektuře a výkonu tohoto čipu. Je však téměř jisté, že je RSX postaven na upraveném jádru G70, což by znamenalo výkon asi jako GeForce 7800GTX. Ta je ovšem díky neustálým odkladům uvedení konzole na trh už dvě generace zastaralá. Majitelé PS3 však tvrdí, že jsou všechny hry při maximálním rozlišení 1080i skvělé hratelné, výrobce se také v reklamě na PS3 holedbá tvrzením, že při maximálním rozlišení hra nespadne nikdy pod 60 fps - nezbývá nám tady, než tomu věřit.

Playstation 3 - bomba nebo propadák?

Největší překvapení čekalo po odkrytí chladiče čipu. Všechna grafická paměť je z důvodu úspory nákladů, umístěna přímo na něm, kolem grafického jádra. Paměti jsou : 4x 64MB Samsung DDR3 1.4ns - K4J52324QC-BC14. Podle data-sheetu výrobce jsou to skutečně DDR3 určené pro frekvenci 700MHz. Samotný čip má rozměry asi 245cm², je vyroben 130nm procesem a podle všeho obsahuje 28 pixel-pipelines, kde jsou čtyři z nich vypnuté. Dle dalších informací obsahuje čip - post-vertex transform cache, compression cache, texture cache 96Kb z XDR pamětí systému.

Vzhledem k umístění pamětí na těle čipu se asi velice zvýšilo teplo jím vyzářené, chlazení nové konzole je ale velmi masivní, což uvidíte v následující kapitole, na závěr této kapitoly si ještě srovnáme parametry konzolí PS2, PS3 a Xbox 360.

Playstation 3 - bomba nebo propadák?



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
541 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 249.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.