Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
autor: Michal Rybka , publikováno 28.9.2018
Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?

Obecné směřování elektroniky je jasné: S postupem času přináší stále vyšší výkony a lepší vlastnosti za stále menší peníze. Některé firmy se ale rozhodly postavit proti proudu dějin a chovat se spíš jako Oktoberfest: S každou další generací zaplatíte víc peněz


Výběrovost komponent

U výkonných komponent potřebujete jenom to nejlepší: Nejlepší silikon, nejstabilnější, nejlépe přetaktovatelné paměti a tak dále. Z již omezeného košíku komponent si vybíráte jenom ty nejprémiovější. A to, opět, šroubuje cenu zařízení nahoru. Při třídění do binů padne do toho nejlepšího jen málo komponent. Nejlepší jdou do overclockerských edicí určených pro soutěže, ty horší pak do výběrových zařízení, horší do těch běžných – a tak dále. Tato relativní rarita vytváří cenovou diferenci mezi normálními a výběrovými produkty. Čím je těžší vybrat vhodné komponenty, tím půjde cena výše.

Zvýšená poptávka po zařízeních

V některých případech může dojít k extrémnímu a neočekávanému nárůstu poptávky. K tomu došlo při kryptoměnové mánii v minulém roce, po katastrofických záplavách v Thajsku, kdy obchodníci začali skupovat všechny dostupné disky a podobně. V okamžiku, kdy se skokově rozejde nabídka a poptávka a poptávky je mnohem více než obvykle, cena leze nahoru. Tyto jevy obvykle nelze předvídat: Pokud se ale cena hne nahoru, obvykle trvá dlouho, než zase klesne.

Absence konkurence

To nejhorší, co zákazníka může potkat, je absence konkurence – anebo nefungující konkurence. Stačí se podívat na souboje mezi Intelem a AMD či Nvidií a AMD: Pokaždé, když konkurence přestala fungovat a jedna firma výrazně zaostala, znamenalo to za prvé zpomalení technologického vývoje a za druhé zvýšení cen, respektive zpomalení pádu cen u výběhových produktů.

Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?

Je jedno, jestli máte anebo nemáte rádi tu či onu firmu, ale jako zákazníci potřebujeme, prostě potřebujeme, aby spolu agresivně soutěžily a tlačily se navzájem dopředu. V opačném případě si vítěz soutěže rozdělí svoje produkty do cenových kategorií, u kterých nebude ani klesat cena, ani růst výkon – prostě proto, že neexistuje alternativa. Navíc to vede k záseku vnitřního vývoje u vítěze, protože nemá žádnou motivaci, aby své lepší produkty nabízel za nižší ceny. A protože zákazníci neakceptují lepší produkty za vyšší ceny, uměle přežívají produkty zaostalé a funkčně omezené.

Konkurence je prostě dobrá!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
123 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 59.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.