Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
autor: Petr Diviš , publikováno 21.4.2015
Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů

PC verze Grand Theft Auto V je tady. Po více než roce a půl od vydání původní verze pro generaci konzolí Xbox 360 a PlayStation 3 vyšla i nejlépe vypadající verze pro PC. Jaké jsou možnosti nastavení detailů, jak jednotlivé detaily ovlivní vzhled hry a jejich vliv na výkon? To vše se dozvíte v našem technickém rozboru.


Vsync

Volbou, kterou asi znáte ze všech her, vypínáte synchronizaci obrazu s refreshem monitoru. K dispozici je i poměrně zvláštní volba half-sync, kdy se synchronizuje na poloviční fps, takže při 60 Hz na 30 fps, při 80 Hz na 40fps. Jestli zapnout, nebo nezapnout Vsync, je na každém zvlášť. Neřeší to asi jen majitelé monitorů s FreeSync a G-Sync.

Bez synchronizace se snímky zobrazují okamžitě s kratším lagem, ale při pohybu vidíte roztrhaný obraz. Se synchronizací jsou snímky vždy celé, ale pokud fps klesne pod refresh monitoru (třeba 60 fps), hra naopak začne působit více trhaně, než bez Vsync.

Pause Game On Focus Lost

Nastavením změníte, zda se hra při skoku do jiného okna zastaví, nebo poběží na pozadí. Docela užitečná volba, která ve vetšině her chybí.

Population Density a Variety

Dva posuvníky, kterými ovlivníte zobrazování chodců. Tím prvním ovlivníte jejich hustotu a vliv na výkon je   na GTX 970 neměřitelný. Jediný rozdíl je, že po světě bude chodit méně lidí. Druhá volba ovlivní paměťové nároky hry. Snížením Variety na minimum ušetříte cca 300 MB (podle GTA ukazatele - podle Afterburneru stejně víc volné paměti mít nebudete) a jedná se o různorodost postav. Naštětí i při nastavení na minimum hra netrpí klonovacím efektem, který můžete znát ze starších dílů GTA. Obě nastavení asi budou mít výraznější vliv až na opravdu slabých PC, kdy všechny ostatní detaily už budete mít snížené na minimum. Na běžném mainstreamovém PC není důvod nemít tyto posuvníky na maximum.

Distance Scaling

Ovlivňuje detailnost vzdálených objektů. Vliv na obraz je velmi malý, pouze se mírně zvýrazní „pop-up“ efekt doskakování objektů do lepší kvality. Na paměť nároky neubírá a výkon je při minimu a maximu na úrovni chyby měření 54 vs 55 fps v běžné městské scéně. Tento detail spíš bude ovlivňovat výkon procesoru.

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
Maximální nastavení (po najetí myší se zobrazí minimum)

Texture Quality

Nastavuje rozlišení textur. Při nastavení Very High má hra nečekaně detailní textury, díky kterým je first person režim dobře použitelný. I při pohledu zblízka jsou všechny textury krásně detailní a ostré. Pokud nastavíte textury na Normal, tak ušetříte podle GTA ukazatele 1 GB paměti, ale kvalita textur se výrazně sníží a hlavně pohled z první osoby vypadá špatně. Vliv na výkon je na grafice s dostatečně velkou pamětí minimální. Výkon bude ovlivněn hlavně na grafice s nedostatečně velkou pamětí (když povolíte přesažení limitu paměti).

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
Textury Very High (po najetí myší se zobrazí Normal)

Shader Quality

Kvalita shaderů, stejně jako textury, ovlivňuje vzhled povrchů. Při snížení detailu na Normal zmizí některé odlesky, a hlavně se vypne i efekt Parallax Occlusion Mapping, který hra využívá hlavně u terénu. Ve městě je vliv tohoto nastavení nízký, pouze za deště lze pozorovat rozdíl výkonu. Naopak na venkově nebo pláži, kde je hodně využíván onen POM efekt, výkon snížením výrazně naroste (z 60 fps na 70). Povrchy jako písek na pláži, nebo různé cesty na venkově, ztratí plastický vzhled a působí více ploše. Hlavně ve first person režimu si toho snadno všimnete.

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
Shadery Very High (po najetí myší se zobrazí Normal)

Shadow Quality

Kvalita stínů ovlivňuje detailnost stínů, hlavně jejich rozlišení. Při maximálním nastavení jsou stíny tak ostré, že díky nim efekt AMD CHS a hlavně Nvidia PCSS (ten je hezčí) vypadá dokonale. Například stíny od stromů jsou u kořene dokonale ostré a postupně přechází v rozostřený stín koruny. Samozřejmě toto nastavení má vliv na výkon po celé mapě. Hlavně na slabších grafikách snížení detailů stínů pomůže k vyššímu výkonu. Na GTX 970 byl rozdíl mezi Ultra a normal 52 vs 56 fps.

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
Stíny Very High (po najetí myší se zobrazí Normal)

Reflection Quality

Nastavíte jím kvalitu odlesků. Má výrazný vliv na kvalitu obrazu, ale i výkon v deštivém počasí, a nebo u vodní hladiny. Při nastavení normal je na vodní hladině jen nějaký základní odlesk, kdežto po nastavení na Ultra se na odraz mapuje většina okolních objektů a světel. Rozdíl ve výkonu byl za mizerného počasí, jako je na screenu dole 43 fps při Ultra vs 48 fps u Normal.

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
Odlesky Ultra (po najetí myší se zobrazí Normal)

Reflection MSAA

Výborný efekt, který má hlavně za deštivého počasí vliv na výkon, a přesto není téměř vidět. Vyhlazuje totiž hrany objektů mapovaných na odlesky. Jenže odlesky vodní hladiny jsou většinou zvlněny, a tak si ve výsledku nemáte šanci onoho pěkného vyhlazení všimnout. Nastavení je nezávislé na MSAA celého obrazu, a tak klidně můžete hrát hru bez vyhlazování a mít přitom na odlescích 4× MSAA. Takže doporučení je jasné: Pokud chcete za deštivého počasí získat nějaký výkon navíc, MSAA odlesků určitě vypněte. Rozdíl ve výkonu mezi 8× MSAA a Off byl 44 proti 47fps.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
299 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 146.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.