Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava YouTube není médium, YouTube je svět
YouTube není médium, YouTube je svět
autor: Michal Rybka , publikováno 3.4.2015
YouTube není médium, YouTube je svět

Tento měsíc YouTube oslaví deset let své existence. Teprve deset let – jenže mladší generace si ho přivlastnila tak, jako by tu byl odjakživa a jako by nic jiného nemělo smysl. V naprosté tichosti podryl a podminoval celý mediální svět, aniž by to kdokoliv zaevidoval. Teprve nedávno si televize i klasický web začaly všímat, jak obrovský problém pro ně představuje.


Na YouTube můžete ve skutečnosti narazit na kompletní dokumentární pořady ve výborné kvalitě. Občas je vydavatelé publikují sami, někdy je uploadují fanoušci a vydavatelé je naopak mažou. Smutnou pravdou je ale to, že to v podstatě dělat nemusí, protože mnoho kvalitních dokumentů má doslova tragickou sledovanost. Tak například tady máme výborný dokument o hledání planet podobných Zemi z produkce National Geographic. Rozsáhle rozebírá představy exobiologů o tom, jak by to mohlo fungovat na obyvatelném měsíci nazvaném Blue Moon podobném tomu z Avatara.

Dokument v HD kvalitě byl uploadován v srpnu 2014 a po tři čtvrtě roce má necelých 7400 views. Naproti tomu padesátivteřinový klip „#1 Most Viewed Train“ má 25 milionů views. To je v podstatě docela dost smutné, co říkáte?

Možná nejrozumnější návod „jak na to jít“ se objevil ve formě článku, který srovnal tři diametrálně odlišné strategie, se kterými uspěly tři diametrálně odlišné firmy: GoPro, Lego a Blendtec. Pravda, můžeme argumentovat, že někteří jsou k úspěchu prostě předurčeni, protože co si budeme povídat, první firma se specializuje na výrobu zařízení pro natáčení megacool záběrů lidí dělajících superzábavné věci, druhá je Lego (to samo o sobě stačí, netřeba nic dodávat) a třetí má nejsilnější mixér, se kterým rozseká úplně všechno snad s výjimkou plátového brnění. A rozmixovat zbrusu nový iPhone 6 Plus anebo hračky vašich vnoučků je přece švanda!

Obsahu je na YouTube tolik, že nestačí jen něco vyrobit a publikovat, musíte mít připravenou strategii, jak svoje video komunikovat a marketovat – a to i když je pro diváky zadarmo. YouTube zdůraznil právě tento velmi specifický problém, který se v médiích objevil už před lety: Problém s totálním nadbytkem obsahu. Běžné teorie oceňování obsahu předpokládají, že informace je vzácná a proto je cenná. YouTube ale vytvořil tak gigantickou převahu nabídky nad poptávkou, že cena informace klesá prakticky na nulu. Jak jsem již uvedl, podle statistik YouTube lidi nahrají každou minutu 300 hodin videa, tedy každou minutu přibude 18000 minut obsahu. Dvacet tisíc lidí tedy může sledovat trvale YouTube tak, že každý sleduje jen svoji vlastní kolekci videí, která neuvidí nikdo jiný.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
92 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 43.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.