Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 16.9.2011
Vývoj technologií počítačových her — díl IV.

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.


Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Microsoft Xbox 360

Na závěr čtvrté části seriálu se ještě podívejme na situaci na trhu s herními konzolemi. Na konci roku 2005 se totiž na trh dostává první zástupce sedmé a současné generace. Toho uvedl jako první Microsoft, který k tomu byl nucen po drtivém deklasování původního Xboxu v prodejích Playstationem 2 od Sony. Microsoft nechtěl nechat nic náhodě a svou novou konzoli tak vybavil výkonným hardwarem čítajícím tříjádrový procesor PowerPC Xenon na frekvenci 3,2 GHZ, 512 MB sdílené paměti a grafickým čipem ATI Xenos na frekvenci 500 MHz. Microsoft k tomu nasadil lákavou cenu 300 amerických dolarů a výsledkem jsou slušné prodeje ve výši 55 milionů kusů (číslo platí k červnu 2011), díky kterým se Microsoft poprvé v historii dostává před Sony (byť poměrně těsně).

Jen v jednom udělal Microsoft pravděpodobně chybu, a to ve volbě mechaniky. Microsoft jako nástupce DVD podporoval HD-DVD, mechaniku však (na rozdíl od Sony) nezabudoval do konzole napevno, ale prodával ji coby dodatečné příslušenství. Na druhou stranu by však zabudovaná mechanika jistě zvýšila cenu samotné konzole.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
PlayStation 3 — nalevo původní verze, vpravo aktuální provedení Slim (zdroj: Wikipedia)

Na třetí generaci PlayStationu se čekalo s velkými nadějemi. Výsledkem je výkonná konzole se speciálním vícejádrovým procesorem Cell na frekvenci 3,2 GHz, 512 MB paměti a grafickým čipem nVidia na frekvenci 550 MHz. Sony se navíc snažilo konzoli prodat nejen jako herní zařízení, ale také jako prostředek k přehrávání filmů, konzole má totiž zabudovanou Blu-ray mechaniku, která byla v roce 2006 opravdu exkluzivním a drahým hardwarem. Tomu bohužel odpovídala také zaváděcí cena konzole, která byla vysokých 500 USD za základní verzi s 20GB pevným diskem. V prodejích se tak PS3 umístilo až na třetí (poslední) pozici, Sony do současnosti prodalo 52 milionů konzolí.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Nintendo Wii (zdroj: Wikipedia)

Na konzoli Wii od Nintenda se původně hledělo jako až na třetího někde vzadu. Nintento však vymyslelo geniální způsob ovládání nové konzole, který se vyplatil, a konkurenti jej nyní zdařile kopírují (viz Kinect pro Xbox 360). Přestože má konzole s přehledem nejslabší hardware s 730MHz procesorem IBM v čele a ani grafický čip ATI s názvem Hollywood na frekvenci 243 MHz není nijak zázračný, jsou její prodeje nejvyšší a Nintendo dosud prodalo 88 milionů konzolí.

Tímto číslem také uzavírám dnešní díl a mohu vás pozvat k dalšímu pokračování, ve kterém se podíváme na takové pecky, jako bylo RPG Oblivion nebo Crysis, který předběhl dobu.

 


Tagy: Vyvoj pocitacovych her  historie  technologie  pc  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.9.2011 06:42:49   178.77.249.xxx 139
Zdravím,

Děkuji autorovi za článek, taky si rád nostalgicky zavzpomínám. Myslím si ale, že se zapomělo na vynikající sérii Hitman, kterou třeba já osobně si rád zahraji ještě dnes.Třeba teď mám rozehranou dvojku a je to i po těch letech stále pecka.
16.9.2011 08:25:05   89.176.243.xxx 120
Hitman byl dokonalej, i přes ty bugy co měl první díl to byla hodně originální a legendární hra a dvojka byla podle mě nejlepěí z celý série, si pamatuju že jsem to hrál snad 2 tejdny v kuse.
16.9.2011 08:59:31   213.192.34.xxx 83
Chybí toho daleko víc než jen Hitman, už pod předchozím dílem jsem zmiňoval Diablo II nebo Neverhood, dál by se hodilo zmínit třeba Z, MechWarrior a MechCommander, Sin, Extreme Assault... z novějších tu není Earth 2150 a 2160, GTA:Vice City a San Andreas, a tak by šlo pokračovat dost dlouho (přičemž každá z těch her je něčím unikátní nebo dokonce převratná, žádné tuctovky).
16.9.2011 12:10:57   89.176.243.xxx 11
Jo E2160 a 2150 jsem hrál nedávno a chci se k tomu ještě vrátit, docela dobrá strategie.
16.9.2011 12:11:34   89.176.243.xxx 1127
Jo a GTA je unikátní tak leda inteligencí těch co to hrajou. (bez urážky)
16.9.2011 13:18:42   89.176.243.xxx 1312
Teď jsem si vzpomněl když jsem viděl poprvý san andreas, to bylo v roce 05 a první co mě napadlo je: ježiši to je ale hnusná grafika a ty hranatý hlavy :-D a po zahrání jsem tu hru odsoudil už uplně, žádná fyzika, žádná inteligence, špatný ovládání (konzolový) a srandovní zvuky zbraní, příběh o zhulenejch neg..afroameričanech no prostě to co se děje kolem série GTA jsem nikdy nechápal, nevim co se na tom lidem líbilo. Samozřejmě jediný co mě na tom bavilo bylo občas to zapnout a jen tak tam jezdit a všechno ničit a přejíždět lidi, to byla srada no, ale ňákej hlubší smysl to nemá. A teď mě ukamenujte GTAčkáři.
16.9.2011 13:48:45   217.75.82.xxx 10
mozem ti povedat ze poznam kvanta ludi(vratane mna) co GTA nikdy nepresli a hravali to tak ako ty. Len tak sa vozit, nicit veci, nahanat sa s fizlamy. Snazit sa vydrzat co najdlhsie so vsetkymi hniezdickamy
Ale nedam na GTA dopustit. Aj ked viac sa mi moznostami pacil Just Cause...kvoli tomu haku a padaku co davalo hre dalsi, aj ked "mierne" nerealny rozmer
16.9.2011 14:31:44   193.95.172.xxx 20
"Len tak sa vozit, nicit veci, nahanat sa s fizlamy"

Mna zase prave preto GTA nikdy nezaujalo, nevidel som v tom zabavu na dlhsie nez 15-20 minut. Az ked som si stiahol a nainstaloval (po dvoch hodinach crackovania Windows Live profilu ) GTA IV tak som tomu dal sancu a rozhodol som sa prejst to od zaciatku do konca - a musim povedat ze to nemalo chybu, aj ta grafika sa dala odpustit.
16.9.2011 16:22:37   89.176.243.xxx 43
ve 4 už byla grafika dobrá, ale v SA a starších byla i na tu dobu děsná
16.9.2011 08:27:55   89.176.243.xxx 362
Tohle období mam nejradši a hry z něj hraju dodnes, hlavně FarCry, občas Half Live 2 to je klasika která nestárne. Někdy když někomu hodně mladýmu (třeba kámošovi - 16 let) nainstaluju FarCry a řeknu mu že je to z roku 04 tak ohrnuje nos a nadává ať to dam pryč a pak když to vydí tak čumí jak puk co už tenkrát bylo, hlavně ty hry z let 03-05 jsou na úrovni dnešních konzolovejch.
16.9.2011 08:29:08   89.176.243.xxx 819
Jo a o Mafii jsem se nezmínil, tu samozřejmě taky hraju pořád, i když moje 12 letá ségra mi furt cpe na pc dvojku tak stejně je nejvíc voklikaná ikona ve hrách Mafia.
16.9.2011 12:12:07   89.176.243.xxx 513
Aha už chápu podle těch mínusů proč se dělaj stupidní hry, protože je lidi chtěj.
16.9.2011 12:27:05   78.102.36.xxx 150
Dovolím si tvrdit, že ty minusy jsou kvůli nečemu jinému...
16.9.2011 13:14:38   89.176.243.xxx 513
asi jsem urazil 12 letý
16.9.2011 09:58:35   90.179.170.xxx 190
Přesně tak. Hraju sice již nějaký ten pátek, ale tuhle dobu mám zafixovanou jako zlatý obodobí herní PC scény (alespoň pro mě).
Zvlášť na F.E.A.R. vzpomínám rád. Oči přilepený na monitoru, krev mi tuhla v žilách, zatímco moje 6600GT byla rozpálená do běla
Jinak u těch simulátorů je škoda, že jste nezmínili Richard Burns Rally (2004). Grafikou sice nijak převratná, ale co se týče jízního modelu, tak je pořád jedním z nejdokonalejších simulátorů aut.
16.9.2011 12:13:23   89.176.243.xxx 12
Tos byl šťastnej člověk, já to hrál na GeFroce MX440 a pozdějc na 6800LE do AGP a i tam se to docela sekalo. No na tý MX440 to bylo nehratelný.
16.9.2011 12:14:04   89.176.243.xxx 12
nebo to byla možná vlastně FX5200 na MX440 to myslim vubec nešlo spustit teď nevim, už je to dávno
16.9.2011 13:17:36   217.75.82.xxx 80
ja som F.E.A.R. daval na 9800Pro flashnutej na XT a z nej trciace kable na Vmod...Ako som sa vtedy tesil so 40FPS myslim na plne detaily. Moje zaciatky overclockingu
Sluchatka na usiach, hlboka noc, nejake to brcko a uz som sa trepal jak ratlik
16.9.2011 13:27:45   89.176.243.xxx 02
Takhle daleko jsem ještě tenkrát nebyl. Vrchol mýho overclokerství v tý době bylo zvýšení FSB v biosu a přilepení větráku k pasivu.
16.9.2011 13:29:36   89.176.243.xxx 12
Vlastně tu 6800LE jsem potom nějak oddělal při ňákym pokusu, ale už si nepamatuju co to bylo za pokus. Mi to oddělalo celej napájecí obvod k AGP slotu a musel jsem ze zasdu na základní desku připájet kousek drátu a spojit tim ten přepálenej obvod. To byly časy...
18.2.2016 12:39:28   57.66.185.xxx 00
Mne sa privaril alternativny chladic k mojej GTX 480... zabralo az kladivo. Skoda ze chudatko GTX 480 to nevydrzala, bolo mi jej luto. Tolko k mojim pokusom.
16.9.2011 09:27:47   90.176.190.xxx 170
"Engine id Tech 4 postavený na OpenGL rozhraní se navíc opět ukázal jako snadno modifikovatelný a kromě Doomu 4..."

Teda závidím autorovi článku že měl možnost vidět a hrát Dooma 4. Já ať ho hledám kde chci, tak ho prostě nikde nenajdu
16.9.2011 12:15:11   89.176.243.xxx 01
No uvidíme za chvíli až vyjde Rage, pak se uvidí jak ten engine vypadá a co umí.
16.9.2011 10:35:31   62.44.4.xxx 61
Škoda, že v článku nebyly zmíněny paměti Rambus (Rimm). Šlo o technologicky zajímavou alternativu k pamětem SDRAM a později i DDRRAM. A právě k P4 to byly jednu dobu jediné smysluplné paměti. Škoda té extrémní ceny. Dodnes provozuju zmiňovanou P4 na 3,06 Ghz spolu s 2GB Rimm na i850 a za celé roky funguje spolehlivě a bez problémů až do dneška.
16.9.2011 11:14:51   194.228.220.xxx 00
no i minimalne v PS3 jsou XDRAM
16.9.2011 11:56:54   94.230.155.xxx 130
Ono je tam konkrétně 256MB XDR pamětí pro systém (cell neumí pracovat s ničím jiným než s XDR) a 256MB GDDR3 pro grafiku. Obě paměti jsou nesdílené. Narozdíl od Xboxu360 kde je 512MB pro všechno a GPU používá systémovou paměť.

A dále, říkat o Cellu že je vícejádrový CPU je poněkud nesprávné. Je to něco úplně jiného. Jeho jednotlivé bloky se nedaj používat jako jádra. On jakožto CPU se hlásí jako jednojádrový PowerPC compatible CPU, s ne příliš oslnivým výkonem (asi jakoi G4 kolem 700Mhz), tak to na něm probíhá když na něj pustíte neoptimalizovanou aplikaci. Zpracuje jí to hlavní centrální jádro. Síla Cellu je v tom že má další menší výpočetní bloky, ale pro jejich využití se SW musí napsat přímo pro cell, pro jeho instrukce, aby se tyto bloky mohly použít. Když se Cellu hodí multithread program nepojede to a on to nezpracuje, protože je to 1 CPU s vícero vnitřníma jednotkama. Proto vývojáří her PS3 tak nesnášej a neradi pro to dělaj hry, protože to prostě nemůžou vít a portnout či jen prohnat jiným kompilátorem.
16.9.2011 12:15:55   89.176.243.xxx 115
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
16.9.2011 10:37:23   178.40.222.xxx 40
veľmi ma potešila hlavne zmienka o XIII, pre mňa jedna z mála hier posledných rokov, ktoré po pár mesiacoch nevyšumeli do stratena. hlavne vďaka netradičnej grafike.
26.10.2011 11:54:15   62.209.192.xxx 30
jj taky sem z toho byl unesenej, pujcil sem si ji od kamose kterej ji dostal ke grafice a dohral jednim dechem. Nejlepsi bylo to "tap tap" ozivajici se zpoza rohu nebo Bank u granatu ci strileni z kuse. JJ to byla gamesa
16.9.2011 10:38:10   83.240.22.xxx 13
Omylem jsem smazal cele vlakno s upozornenim na chyby
Kazdopadne diky za jejich upozorneni, vsechno jsem to prosel a opravil ;)
16.9.2011 13:00:27   89.173.52.xxx 00
Dalsi fajn cteni na PCT
16.9.2011 13:24:55   89.176.243.xxx 38
Uznávam historickou hodnotu enginu z QIII ale Quake III Arena považuju spíš za jakýsi technologický demo nebo tak něco, stejně jako Unreal Tournament mi tenhle typ multiplaerovejch her připadá dost stupidní, vlastně je to jenom: objevim se, někoho sejmu, někdo sejme mě, a objevim se znova a to je všechno. :-D Na tu dobu to bylo asi něco novýho, ale myslim že všichni co tady slintáte s nistalgií nad QIII to dost přeháníte, ta hra byla nudná! První multiplayer kterej mě opravdu bavil byl ve FarCry. Ale něchci nikoho urážet, jenom to prostě moc nechápu to kolem toho Quaka III.
16.9.2011 13:26:27   89.176.243.xxx 06
Ale zase je to z roku 99, v tý době to muselo bejt dost zjevení multiplayerová hra. Kdo vlastně v tý době měl síťovku v PC?
16.9.2011 13:43:54   94.230.155.xxx 102
Dost lidí. Pamatuju si ty masivní bitvy po síti ve škole a to ještěhry typu Red alert1, Duke3D, Blood. A on i Doom1 měl už plnohodnotnej LAN mulťák. UT byl dle mého názoru vrchol všeho. U té hry jsem strávil roky a dodnes si jí občas zahraju. Ta hudba, ta atmosféra, prostě hratelnost 10/10 o které se dnešním hrám nezdá. Tobě možná tyhle hry nesedly, ale je nás spousta co je milovali. A co máme dnes? Polovina her už ani nemá LAN mod, vše se musí připojovat přses net, trapnéí latence které se snažej řešit trapnejma pokaženejma multiplayer enginama typu že se vše sesynchronizovává a vy můžete na svém client-side cheatovat. Ala mam 400 fpsa tak vyskočim 3x tak vysoko, atd. To v UT neexistuje, vše je řízeno serverem, pokud si nezapneš limiter tak ano, můžeš tam mít 400fps a ano některé herní mechanizmy to pokazí, ale ačkoliv ti zbraň vizuálně střílí 2x tak rychle, tak se nic neděje, střílíš furt stejnej počet nábojů, protože o tom rohoduje server, co vidíš u tebe na monitoru může pobavit leda tebe ale žádné zvýhodnění tam nikdy nezískáš.
16.9.2011 16:28:54   89.176.243.xxx 14
Jo v pohodě, já to beru, byla to jedna z prvních plně 3D mulťákovejch her a měla dobrej engine. Ale v tý době to bylo dost odvážný vydat hru která má jenom multiplayer, první opravdová singl náhrada za Quaka II byl až Quake IV a to mě možná na tý trrojce štve, že byla zaměřená na určitou skupinu "vyvolenejch". Jinak Blood jsem nedávno hrál, podle mě je to parádní hra a myslim že natrhne prdel i Duke3D i když duke je starší asi o rok. Ale to že dneska nemaj hry LAN mě taky štve, třeba v tom novym AvP jsem si to chtěl zahrát ale nic takovýho tam neni, ale od plnohodnodný hry vyžaduju i plnohodnotnej single player, proto pro mě QIII neby nástupce QII ale jenom taková srandička pro multiplayeristy.
16.9.2011 16:30:08   89.176.243.xxx 62
nedávno jsem hrál i to AvP z roku 99, to je taky parádní kalba a je to strašidelnější než dnešní hry
16.9.2011 20:40:51   78.45.165.xxx 30
Ano, také si myslím že Blood byl jak v singlu tak mulťáku lepší jak Duke. Hlavně ty jeho hlášky...

http://www.youtube.com/watch?v=j7AsYxY6nz4
http://www.youtube.com/watch?v=IY6B5MC62wc

Prostě jeda z her které byla lepší, ale pobrala méně slávy, a pak jí zabil už ne tak super druhej díl. I když po dvojce kdosi z vedení teamu říkal že stejně jednoho dne dalšího Blooda udělá, tak si snad říkám že snad ho ani nechci, když vidim jakým směrem se to vše vydalo. Opravdu nechci blooda kde bych byl vedenej za ruku z jedné cutsceany na druhou.
17.9.2011 09:17:41   89.176.243.xxx 11
Ono to bude asi tim že Duke je trochu starší, kdybi Blood vyšel dřív tak by si nikdo možná Duka ani nevšimnul. Ale Blood je u mě první hra která byla opravdu strašidelná a bylo tam plno na tu dobu novejch vymožeností, třeba různý světla který vrhaly i primitivní stíny a osvětlovalo to strašidelně stěny jak to blikalo a podobně. Nebo druhej mod střelby, třeba u dvouhlavňovky bylo na výběr jestli vystřelit po jedný hlavni nebo oboje najednou.
17.9.2011 12:26:28   46.13.253.xxx 70
jako opět nějaký plácání.Zrovna vypalovačku od LG RW Multi kterou zmiňujete z přiloženým obr.mám dodnes a nestála 1500kč ale 3500kč!Vtipný je ,že dnes si nikdo nekoupí BlueRay za tu cenu,kterou kdysi stála ta DVD,ani já ne :-)
19.9.2011 13:32:42   85.70.225.xxx 00
No, prostě tak jaksi není potřeba...
18.9.2011 17:40:06   213.192.19.xxx 30
Proč je v seriálu o technologiích počítačových her minimum informací o technologiích počítačových her? Přitom je to tak rozsáhlé téma...
19.9.2011 22:00:07   78.41.23.xxx 20
tady se nedá přát nic jiného, než si moci z paměti vymazat komplet všechny hry a pak je zase postupně objevovat... Jako Holy v červeném trpajzlíkovi. S tím i spojené množství volného času na paření...
...Dobře, tak ještě časovou kapsli a to je tak vše, co bych si pro dnešek přál
Jinak samo díky za počtení, takový recap člověka vždycky nostalgicky (od pongu) zahřeje ...
22.9.2011 07:56:30   84.242.101.xxx 00
Pidala napsal:
Ale zase je to z roku 99, v tý době to muselo bejt dost zjevení multiplayerová hra. Kdo vlastně v tý době měl síťovku v PC?


No já hrál jako první "multiplayer" tohle http://www.youtube.com/watch?v=vvVCOzujl_0. On to vlastně nebyl ani tak multiplayer jako spíš "dualplayer" a hrálo se to po nulovým modemu. Tajně jsme si do počítačové učebny nosili vlastní kabel a ve volných chvílích pařili.
6.10.2011 12:50:55   213.226.250.xxx 00
Je škoda, že většina videí je ze slabého hardware - třeba fear, farcry, ... vypadali na době odpovídajících strojích mnohem lépe než v ukázkách.
26.10.2011 11:46:40   62.209.192.xxx 10
Pidala napsal:
Zajímavý, zajímam se o PC asi od roku 04 a o tomhle typu pamětí jsem neslyšel.
odpoved je jednoducha, podle info ve wiki je obdobi pusobeni techto pameti od 1999 do 2003 http://en.wikipedia.org/wiki/RDRAM takze jeste pred vasim pusobenim v IT oblasti
26.10.2011 12:09:40   62.209.192.xxx 10
jen bych chtel upozornit na spatne uvedenou velikost HDD raptor, byl jsem jeho vlastnikem (sice az o nekolik let pozdeji, cca kolem roku 2005 nebo 06) ale nemel velikost jak se v clanku uvadi 32GB ale 36,7GB a to je i na stitku http://www.darkday.ch/mf_foto/HDD_Raptor_36GB.JPG

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

105 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.