Civilization V — tahová strategie v DirectX 11 |
autor: Tomáš Šulc , publikováno 29.10.2010 |
Seznam kapitol |
---|
1. Engine s náhodným generováním prostředí |
2. Nároky hry, testovací sestava, metodika |
3. Výsledky grafických karet bez AA |
4. Výsledky grafických karet včetně AA |
5. Vliv procesoru na hru |
6. Vliv nastavení na hru I |
7. Vliv nastavení na hru II |
8. Vliv nastavení na hru III |
9. Závěr |
Podzim vždy znamená příchod těch nejočekávanějších herních hitů roku. Sem rozhodně patří i pátý díl slavné strategické série Civilization, na který se zaměříme v tomto článku. Hra vás totiž možná překvapí svými vysokými nároky na výkon procesoru i podporou DirectX 11.
Za sérií tahových strategií Civilizace stojí v posledních deseti letech americké studio Firaxis Games založené bývalými zaměstnanci kdysi slavného Microprose. Zatímco u předchozího čtvrtého dílu z roku 2006 vývojáři použili proprietární herní engine Gamebryo (např. The Elder Scrolls IV: Oblivion, Fallout 3), pro páté pokračování vyvinulo studio svůj vlastní engine, který je v několika ohledech velmi specifický.
Největší unikátnost enginu spočívá v tom, že herní mapa hry není vždy úplně stejná a liší se. Na mysli nemám schopnost náhodně vygenerovat herní mapu, ale to, že se při uložení a opětovaném načtení mapy některé detaily zobrazují různě. Například hory mají různý počet vrcholů na různých místech, hranice mezi prostředími jsou o několik centimetrů posunuta a podobně. Při běžném hraní si toho nejspíš nevšimnete, ale pokud hru uložíte, vypnete do menu a ihned ji zase načtete, jsou rozdíly znatelné a neznám jinou hru, která by něco podobného uměla.
Stejně tak se vývojáři chlubí skvělou optimalizací hry, konkrétně mají na mysli optimalizaci pro běh na vícejádrových procesorech. Výkon CPU je totiž pro hru typu Civilizace logicky největší brzdou a vývojáři tak tvrdí, že díky vlastnímu enginu mohli zajistit optimální rozdělení nároků do mnoha vláken, v současné době se hra dokáže rozložit až do 16 vláken.
Co se týče grafiky jako takové, z mnoha screenů na internetu (a možná i z vlastní zkušenosti) jste si nejspíš všimli, že byť hra nevypadá špatně, čelist vám z ní nejspíš nespadne, už jsme viděli přinejmenším i vizuálně stejně propracované strategie. Čím je však hra specifická je podpora nejnovějšího rozhraní DirectX 11. Hra samotná běží samozřejmě primárně na technologiích DirectX 9, pokud však máte novější kartu s podporou verzí 10 a 11, jsou ve hře některé další efekty, zejména teselace. Bohužel rozdíly ve vizuální stránce jsou malé (viz kapitola s nastavením detailů) a daleko více oceníte optimalizaci některých efektů pod DirectX 11 a tím i větší počet fps.