Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3) | Kapitola 9
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si nový Radeon 9000 Pro vede proti svému staršímu sourozenci (8500) a jak ve srovnání s také již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce3 Ti200 či 500? Je opravdu úspora ATi na transistorech tak znát? Má Radeon 9000 oproti 8500 něco nového? Jaký je rozdíl v kvalitě obrazu a výkonu při použití anti-aliasingu nebo anisotropního filtrování kupříkladu ve srovnání s GeForce3? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách. Test může být o to zajímavější, že jsem testoval na průměrném hardware, na většině serverů najdete testy s procesory okolo 2GHz.
Full Scene Anti-Aliasing - Serious Sam SE
The Elephant Atrium
Jak jsem sliboval, demo Elephant Atrium využiju pro srovnání výkonu FSAA (kvalitu později) obou karet. ATi pro FSAA používá termín Smoothvision a v něm nabízí dva módy: Quality a Performance. nVIDIA kromě tradičního FSAA nabízí ještě rychlejší verzi 4xAA, kterou nazvala Quicunx. ATi používá metodu SuperSampling, nVIDIA naproti tomu MultiSampling. Radeony neumí 4xFSAA (resp. Quality mód) v rozlišení vyšším než 1024x768, pak se automaticky použije jen 2xAA Quality. Tudíž od tohoto rozlišení funguje již jen Performance mód 4xFSAA.
800x600x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro noAA | 80.4 fps |
Radeon 9000Pro 2xAA Q | 71.0 fps -12% |
Radeon 9000Pro 4xAA Q | 56.3 fps -30% |
Radeon 9000Pro 4xAA P | 64.1 fps -20% |
Radeon 8500LE noAA | 78.5 fps |
Radeon 8500LE 2xAA Q | 68.8 fps -12% |
Radeon 8500LE 4xAA Q | 53.2 fps -32% |
Radeon 8500LE 4xAA P | 60.7 fps -23% |
GeForce3 Ti200 noAA | 81.3 fps |
GeForce3 Ti200 2xAA | 76.8 fps -6% |
GeForce3 Ti200 4xAA | 65.8 fps -19% |
GeForce3 Ti200 Quicunx | 72.4 fps -11% |
1024x768x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro noAA | 76.4 fps |
Radeon 9000Pro 2xAA Q | 60.5 fps -21% |
Radeon 9000Pro 4xAA Q | 31.9 fps -58% |
Radeon 9000Pro 4xAA P | 39.9 fps -48% |
Radeon 8500LE noAA | 72.5 fps |
Radeon 8500LE 2xAA Q | 55.2 fps -24% |
Radeon 8500LE 4xAA Q | 29.6 fps -59% |
Radeon 8500LE 4xAA P | 36.3 fps -50% |
GeForce3 Ti200 noAA | 76.6 fps |
GeForce3 Ti200 2xAA | 64.2 fps -16% |
GeForce3 Ti200 4xAA | 49.1 fps -36% |
GeForce3 Ti200 Quicunx | 57.0 fps -26% |
1280x1024x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro noAA | 70.8 fps |
Radeon 9000Pro 2xAA Q | 34.8 fps -51% |
Radeon 9000Pro 4xAA Q | N/A |
Radeon 9000Pro 4xAA P | 24.7 fps -65% |
Radeon 8500LE noAA | 62.0 fps |
Radeon 8500LE 2xAA Q | 31.3 fps -50% |
Radeon 8500LE 4xAA Q | N/A |
Radeon 8500LE 4xAA P | 15.4 fps -75% |
GeForce3 Ti200 noAA | 63.9 fps |
GeForce3 Ti200 2xAA | 45.8 fps -28% |
GeForce3 Ti200 4xAA | 30.3 fps -53% |
GeForce3 Ti200 Quicunx | 38.2 fps -40% |
Situace je jasná, algoritmus vyhlazování je u GeForce3 daleko výkonnější než Smoothvision od ATi. Uvidíme později, jak je to s kvalitou. Naopak algoritmus u Radeonu 9000Pro žádného vylepšení výkonu oproti staršímu R8500 nedoznal (narozdíl od jádra R300). O něco menší ztráty fps jsou způsobeny pravděpodobně vyšším taktem Pro.
Truform - Serious Sam SE
The Elephant Atrium
S Radeonem 7500 a 8500 uvedla ATi technologii tzv. N-patches (N-plátů), kterou nazvala Truform. Spočívá v tom, že plocha z jednoho plátu se transformuje na plochu z plátů více (jejich počet se dá nastavit po jednotlivých úrovních - zvýšením tzv. tesselation factor) a objekty tak vypadají mnohem obleji. Pro ilustraci použiju screenshoty ze hry Serious Sam SE (podotknu, že většinu s Radeonem 8500, s Radeonem 9000 jsem pořídil úplně jiné, resp. jedna konvice se Truformem transformovala stejně jako u R8500 a druhá vůbec, asi ještě nedokonalost ovladačů). U Radeonu 7500 a 9000 by měl být Truform počítán softwarově, u Radeonů série 8000 a těch postavených na jádru R300 pak hardwarově. Tak jsem chtěl porovnat rozdíl ve výkonu.
8500: Truform Off |
8500: Truform level 1 |
8500: Truform level 2 |
8500: Truform level 4 |
9000: Truform level 4 |
9000: Dolphin |
800x600x32, high detail, Win98
Radeon 8500LE Truform Off | 78.5 fps |
Radeon 8500LE Truform=2 | 50.3 fps -36% |
Radeon 8500LE Truform=4 | 33.2 fps -58% |
1024x768x32, high detail, Win98
Radeon 8500LE Truform Off | 73.9 fps |
Radeon 8500LE Truform=2 | 44.7 fps -40% |
Radeon 8500LE Truform=4 | 30.4 fps -59% |
1280x1024x32, high detail, Win98
Radeon 8500LE Truform Off | 67.5 fps |
Radeon 8500LE Truform=2 | 37.7 fps -44% |
Radeon 8500LE Truform=4 | 26.8 fps -60% |
Protože v demu se mi Truform na Radeonovi 9000Pro nepodařilo zapnout vůbec (usuzuji z toho, že fps byly stejné jako s volbou off a taky po pečlivém srovnávání screenshotů), otestoval jsem jen Radeona 8500. Slibuji, že až se mi to stejné podaří s Radeonem 9000 (možná už s příštími drivery?), výsledky doplním nebo alespoň zmíním v jiném článku.