Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3) | Kapitola 7
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si nový Radeon 9000 Pro vede proti svému staršímu sourozenci (8500) a jak ve srovnání s také již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce3 Ti200 či 500? Je opravdu úspora ATi na transistorech tak znát? Má Radeon 9000 oproti 8500 něco nového? Jaký je rozdíl v kvalitě obrazu a výkonu při použití anti-aliasingu nebo anisotropního filtrování kupříkladu ve srovnání s GeForce3? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách. Test může být o to zajímavější, že jsem testoval na průměrném hardware, na většině serverů najdete testy s procesory okolo 2GHz.
Max Payne
DirectX 8 hra
Final Scene No. 1 (VGA-demo)
Max Payne je hra postavená na moderním enginu od Remedy (použit i v 3DMarku 2001). K testování se nejčastěji používají 4 dema, tomshardware.com používá Shooting Alex demo, anandtech.com svůj Truck Exploding, pro srovnání procesorů se užívá Final Scene No. 2. Já jsem použil nejnáročnější z nich Final Scene No. 1, které dobře odráží výkon grafické karty. Nejprve srovnání výkonu karet s různými demy:
Radeon 9000Pro, 1024x768x32, trilineární filtrování, Win XP
PCGH´s Final Scene No. 1 (VGA-demo) | 39.51 fps |
PCGH´s Final Scene No. 2 (CPU-demo) | 51.80 fps |
3DConcept´s Shooting Alex | 68.53 fps |
Anandtech´s Truck Exploding | 58.45 fps |
Radeon 8500LE, 1024x768x32, trilineární filtrování, Win XP
PCGH´s Final Scene No. 1 (VGA-demo) | 35.26 fps |
PCGH´s Final Scene No. 2 (CPU-demo) | 51.25 fps |
3DConcept´s Shooting Alex | 66.40 fps |
Anandtech´s Truck Exploding | 60.30 fps |
GeForce3 Ti200, 1024x768x32, trilineární filtrování, Win XP
PCGH´s Final Scene No. 1 (VGA-demo) | 41.76 fps |
PCGH´s Final Scene No. 2 (CPU-demo) | 54.60 fps |
3DConcept´s Shooting Alex | 65.20 fps |
Anandtech´s Truck Exploding | 46.20 fps |
Standardně se v testech používá trilineární filtrování, já jsem zjistil, že i s maximálním anisotropním filtrem (ten jsem zapnul v nastavení hry, takže nevím jistě zda to bylo 16x resp. 8x u GF3, ale pak jsem to měřil s force v driverech a vycházelo to jako s tím 16x resp. 8x) je výkon stále ještě lepší (a hra samozřejmě vypadá líp) než s trilineárním (u Ti200 v 1024x768 dokonce lépe než s bilineárním, asi nějaká nedokonalost v ovladačích nebo kolísavost výsledků dema, u R9000Pro je ztráta asi 1%, takže taky zapnuto). Nicméně u GeForce3 Ti200 výsledky vykazovaly nepravidelnosti, takže jsem nakonec použil těch standardních - s trilineárním filtrováním. Přesnějších grafů se dočkáte dále v článku.
800x600x32, max detail, fsaa off, Win XP
Radeon 9000Pro aniso | 43.33 fps |
Radeon 8500LE aniso | 43.54 fps |
GeForce3 Ti200 tril | 45.39 fps |
GeForce3 Ti500 tril | 46.71 fps |
1024x768x32, max detail, fsaa off, Win XP
Radeon 9000Pro aniso | 38.73 fps |
Radeon 8500LE aniso | 39.31 fps |
GeForce3 Ti200 tril | 41.98 fps |
GeForce3 Ti500 tril | 44.81 fps |
1280x1024x32, max detail, fsaa off, Win XP
Radeon 9000Pro aniso | 33.79 fps |
Radeon 8500LE aniso | 34.39 fps |
GeForce3 Ti200 tril | 32.17 fps |
GeForce3 Ti500 tril | 33.64 fps |
Obě GeForce3 předčí v 800x600 a 1024x768 oba Radeony, ve 1280x1024 už je tomu naopak (jen těsně), ale Ti200 začíná ztrácet. R8500LE se zapnutým anisotropním filtrem byl maličko před 9000Pro, i když celkově výsledky s různými metodami filtrování jsou v této hře trochu záhadou, rozhodně nejsou podle očekávání a nedají se z nich vyvozovat obecné důsledky.
Mercedes-Benz Truck Racing
DirectX 7 hra
Starší (DX7) hra se ukázala jako nespolehlivý benchmark. Výsledky z něj mají význam jen pro toho, kdo tuto hru skutečně hraje. Všechny detaily jsem nastavil na maximum (i ve hře - viditelnost, detaily vozu 4/4, ...), anisotrop. filtr. nechal vypnutý.
800x600x32, max detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 57.9 fps |
Radeon 8500LE | 54.4 fps |
GeForce3 Ti200 | 72.2 fps |
1024x768x32, max detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 50.8 fps |
Radeon 8500LE | 51.2 fps |
GeForce3 Ti200 | 72.1 fps |
1280x1024x32, max detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 48.2 fps |
Radeon 8500LE | 46.3 fps |
GeForce3 Ti200 | 55.5 fps |
Například Radeon 8500 rozumně rychle běžel jen pod Windows XP (rozdíl až 50% oproti Win98/2000), naproti tomu s jinou grafickou kartou jsem dosahoval výrazně vyšší výsledků pod Win98. Jedině pod Windows 98 také korektně funguje zapnutí detailů tahače, ve Windows XP zůstane jen 3/4, protože přední sklo vozu není průhledné, ale pouze tmavé s matným odrazem.
Každopádně GeForce3 Ti200 zde má jasně navrch, R9000Pro, kromě rozlišení 1024x768 (asi jen chyba jednotlivého měření) je mírně před 8500LE.