sapphire-radeon-9000-pro-vs-r8500le-a-geforce3
Hardware Článek Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3) | Kapitola 7

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

21. 11. 2002 00:00 60

Seznam kapitol

1. Úvod, Sapphire Atlantis 9000Pro 2. Jetway Radeon 8500, Sparkle GeForce3 Ti200 3. Přehled vlastností, konfigurace testů 4. 3DMark 2001SE podrobně 5. Aquamark, Codecreatures, GL Excess 6. Unreal Tournament 2003
7. Max Payne, Mercedes-Benz 8. Serious Sam SE, RtCW MP, Quake III 9. Full Scene Anti-Aliasing, Truform 10. Filtrování textur 11. Kvalita obrazu - 2D, 3D 12. Závěr, poděkování

Zajímá vás, jak si nový Radeon 9000 Pro vede proti svému staršímu sourozenci (8500) a jak ve srovnání s také již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce3 Ti200 či 500? Je opravdu úspora ATi na transistorech tak znát? Má Radeon 9000 oproti 8500 něco nového? Jaký je rozdíl v kvalitě obrazu a výkonu při použití anti-aliasingu nebo anisotropního filtrování kupříkladu ve srovnání s GeForce3? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách. Test může být o to zajímavější, že jsem testoval na průměrném hardware, na většině serverů najdete testy s procesory okolo 2GHz.

Reklama

 

Max Payne

DirectX 8 hra
Final Scene No. 1 (VGA-demo)

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

Max Payne je hra postavená na moderním enginu od Remedy (použit i v 3DMarku 2001). K testování se nejčastěji používají 4 dema, tomshardware.com používá Shooting Alex demo, anandtech.com svůj Truck Exploding, pro srovnání procesorů se užívá Final Scene No. 2. Já jsem použil nejnáročnější z nich Final Scene No. 1, které dobře odráží výkon grafické karty. Nejprve srovnání výkonu karet s různými demy:

Radeon 9000Pro, 1024x768x32, trilineární filtrování, Win XP

PCGH´s Final Scene No. 1 (VGA-demo)   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 39.51 fps
PCGH´s Final Scene No. 2 (CPU-demo)   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 51.80 fps
3DConcept´s Shooting Alex   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 68.53 fps
Anandtech´s Truck Exploding   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 58.45 fps

Radeon 8500LE, 1024x768x32, trilineární filtrování, Win XP

PCGH´s Final Scene No. 1 (VGA-demo)   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 35.26 fps
PCGH´s Final Scene No. 2 (CPU-demo)   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 51.25 fps
3DConcept´s Shooting Alex   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 66.40 fps
Anandtech´s Truck Exploding   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 60.30 fps

GeForce3 Ti200, 1024x768x32, trilineární filtrování, Win XP

PCGH´s Final Scene No. 1 (VGA-demo)   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 41.76 fps
PCGH´s Final Scene No. 2 (CPU-demo)   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 54.60 fps
3DConcept´s Shooting Alex   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 65.20 fps
Anandtech´s Truck Exploding   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 46.20 fps

Standardně se v testech používá trilineární filtrování, já jsem zjistil, že i s maximálním anisotropním filtrem (ten jsem zapnul v nastavení hry, takže nevím jistě zda to bylo 16x resp. 8x u GF3, ale pak jsem to měřil s force v driverech a vycházelo to jako s tím 16x resp. 8x) je výkon stále ještě lepší (a hra samozřejmě vypadá líp) než s trilineárním (u Ti200 v 1024x768 dokonce lépe než s bilineárním, asi nějaká nedokonalost v ovladačích nebo kolísavost výsledků dema, u R9000Pro je ztráta asi 1%, takže taky zapnuto). Nicméně u GeForce3 Ti200 výsledky vykazovaly nepravidelnosti, takže jsem nakonec použil těch standardních - s trilineárním filtrováním. Přesnějších grafů se dočkáte dále v článku.

800x600x32, max detail, fsaa off, Win XP

Radeon 9000Pro aniso   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 43.33 fps
Radeon 8500LE aniso   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 43.54 fps
GeForce3 Ti200 tril   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 45.39 fps
GeForce3 Ti500 tril   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 46.71 fps

1024x768x32, max detail, fsaa off, Win XP

Radeon 9000Pro aniso   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 38.73 fps
Radeon 8500LE aniso   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 39.31 fps
GeForce3 Ti200 tril   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 41.98 fps
GeForce3 Ti500 tril   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 44.81 fps

1280x1024x32, max detail, fsaa off, Win XP

Radeon 9000Pro aniso   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 33.79 fps
Radeon 8500LE aniso   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 34.39 fps
GeForce3 Ti200 tril   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 32.17 fps
GeForce3 Ti500 tril   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 33.64 fps

Obě GeForce3 předčí v 800x600 a 1024x768 oba Radeony, ve 1280x1024 už je tomu naopak (jen těsně), ale Ti200 začíná ztrácet. R8500LE se zapnutým anisotropním filtrem byl maličko před 9000Pro, i když celkově výsledky s různými metodami filtrování jsou v této hře trochu záhadou, rozhodně nejsou podle očekávání a nedají se z nich vyvozovat obecné důsledky.

Mercedes-Benz Truck Racing

DirectX 7 hra

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší (DX7) hra se ukázala jako nespolehlivý benchmark. Výsledky z něj mají význam jen pro toho, kdo tuto hru skutečně hraje. Všechny detaily jsem nastavil na maximum (i ve hře - viditelnost, detaily vozu 4/4, ...), anisotrop. filtr. nechal vypnutý.

800x600x32, max detail, WinXP

Radeon 9000Pro   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 57.9 fps
Radeon 8500LE   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 54.4 fps
GeForce3 Ti200   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 72.2 fps

1024x768x32, max detail, WinXP

Radeon 9000Pro   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 50.8 fps
Radeon 8500LE   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 51.2 fps
GeForce3 Ti200   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 72.1 fps

1280x1024x32, max detail, WinXP

Radeon 9000Pro   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 48.2 fps
Radeon 8500LE   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 46.3 fps
GeForce3 Ti200   
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
 55.5 fps

Například Radeon 8500 rozumně rychle běžel jen pod Windows XP (rozdíl až 50% oproti Win98/2000), naproti tomu s jinou grafickou kartou jsem dosahoval výrazně vyšší výsledků pod Win98. Jedině pod Windows 98 také korektně funguje zapnutí detailů tahače, ve Windows XP zůstane jen 3/4, protože přední sklo vozu není průhledné, ale pouze tmavé s matným odrazem.
Každopádně GeForce3 Ti200 zde má jasně navrch, R9000Pro, kromě rozlišení 1024x768 (asi jen chyba jednotlivého měření) je mírně před 8500LE.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama