sapphire-radeon-9000-pro-vs-r8500le-a-geforce3
Hardware Článek Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3) | Kapitola 11

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

21. 11. 2002 00:00 60

Seznam kapitol

1. Úvod, Sapphire Atlantis 9000Pro 2. Jetway Radeon 8500, Sparkle GeForce3 Ti200 3. Přehled vlastností, konfigurace testů 4. 3DMark 2001SE podrobně 5. Aquamark, Codecreatures, GL Excess 6. Unreal Tournament 2003
7. Max Payne, Mercedes-Benz 8. Serious Sam SE, RtCW MP, Quake III 9. Full Scene Anti-Aliasing, Truform 10. Filtrování textur 11. Kvalita obrazu - 2D, 3D 12. Závěr, poděkování

Zajímá vás, jak si nový Radeon 9000 Pro vede proti svému staršímu sourozenci (8500) a jak ve srovnání s také již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce3 Ti200 či 500? Je opravdu úspora ATi na transistorech tak znát? Má Radeon 9000 oproti 8500 něco nového? Jaký je rozdíl v kvalitě obrazu a výkonu při použití anti-aliasingu nebo anisotropního filtrování kupříkladu ve srovnání s GeForce3? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách. Test může být o to zajímavější, že jsem testoval na průměrném hardware, na většině serverů najdete testy s procesory okolo 2GHz.

Reklama

 

Kvalita obrazu - 2D

Než se pustím do srovnání, musím upozornit, že tak činím subjektivně, nikoli na základě výsledků nějakých měření. Navíc záleží taky na kvalitě monitoru, kabelu mezi grafickou kartou a monitorem a jednotlivých kusech grafik.
Začnu od nejhoršího - Sparkle GeForce3 Ti200. To, co předvádí tato karta v desktopu, je vážně katastrofa. Posledním jakžtakž ostrým rozlišením je 800x600, ale jen při obnovovací frekvenci 60Hz. V mnou používaném rozlišení 1024x768@85Hz je obraz silně rozmazaný a barvy neodpovídající, po dvou hodinách mě skutečně bolely oči. V 1024x768@100Hz je situace ještě horší a v 1600x1200 jsou už fonty jednoduše nečitelné. Ve hrách si toho všimnete naštěstí méně, karta je prostě na hranici použitelnosti, snad pro někoho, kdo se ve Windows vyskytne na pár sekund mezi spuštěním a ukončením hry (nebo nějaký starý analog 14" monitor). I když těžko nějak hodnotit, na stupnici od 0 do 100% dávám tedy 40% (pro srovnání: KYRO II od Herculesu, které je známé výborným 2D, jsem hodnotil 90%).
Dalším v pořadí je Jetway Radeon 8500Pro. Oproti Sparklu je to obrovský rozdíl, obraz je krásně ostrý a barvy perfektní. Jen na vyhlazovaných fontech ve Windows XP jsem si všiml, že ostrost není úplně dokonalá. Dávám 95%.
Vítězem tohoto srovnání je Sapphire Radeon9000 Pro. Obraz je ještě trochu ostřejší než u Jetwaye, resp. nejostřejší, co jsem zatím viděl. Podání barev stejně dobré (to už jsem okem nedokázal rozlišit). Dávám proto 98% (ještě si musím nechat nějakou rezervu pro nějakou dechvyrážející kartu).

Kvalita obrazu - 3D

Pokusím se porovnat kvalitu obrazu při použití pixel shaderů, anti-aliasingu a filtrování textur. Berte ovšem v úvahu, že kvalita obrázků je mírně ovlivněna ztrátovou kompresí JPEG (80% kvalita JPEG u obrázků v plné velikosti).

Pixel Shader kvalita, The Elder Scrolls III: Morrowind, v1.2, 1024x768x32 full detail

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

Všechny karty produkují takřka identický obrázek (jen mírně posunutý v čase samozřejmě). Takže žádné zrychlení Pixel Shaderů na úkor kvality u Radeona 9000Pro (jak psali na digit-life.com) se nekoná, resp. s Catalysty 2.3 a patchem na Morrowind verze 1.2xx je vše v pořádku. S jinými drivery a verzí hry jsem netestoval.

FSAA kvalita, Max Payne, 1024x768x32 max detail, trilinear

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - noAA

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500 - noAA

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - noAA

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - 4xAA Quality

 
Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - 4xAA

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - 4xAA Performance

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500 - 4xAA Performance

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - Quicunx

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500: chyba tril. filtrování

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500: cedule v dálce má být zelená

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3: Chyba interpolace

Co se týče trilineárního filtrování bez FSAA, jediný Radeon 9000Pro neměl žádné chyby v obraze, R8500 prokazuje ostřejší cihlovou stěnu vlevo, R9000Pro zase pravidelnější vzorec na zasněžené zemi. Radeon 8500 dělá na zemi vzorce podobně jako u adaptivního anisotropního filtrování (které však bylo vypnuto), obraz je více podobný dvojnásobnému anisotropnímu filtru než trilineárnímu filtrování. GeForce3 ve styčných plochách polygonů zobrazovala černé tečky, její trilineární filtrování se mi ale zdálo jako nejlepší.

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 4xAA Q

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 4xAA

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 4xAA Q

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - 4xAA

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 4xAA Q

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - 4xAA

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - 4xAA P

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - Quicunx

Jak už jsme viděli, MultiSampling u GeForce3 je rychlejším algoritmem než SuperSampling (který nabízí až 6xAA) u Radeonů. Kvalita je podle mě srovnatelná, některé části scény dopadnou lépe na Radeonu, jiné na GeForce3. Performance mód FSAA Radeonu je kvalitnější než Quicunx, protože v jeho případě se nejedná o plný 4xAA, ale hybrid složený z 2x OGMS (Ordered Grid Full Scene Multisampling) a 1x2 OGSS (Rotated Grid Full Scene Multisampling). Poznamenám, že u GeForce3 je 4xAA OGSS a 2xAA je RGMS. Kvalita je tedy nižší než u 4xAA, ale tento mód je velice rychlý.

Kvalita anisotropního filtrování, Serious Sam SE, 1024x768x32 high detail

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - bilinear

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500 - bilinear

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - bilinear

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - aniso 2x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500 - aniso 2x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - aniso 2x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - aniso 4x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500 - aniso 4x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - aniso 4x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - aniso 8x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500 - aniso 8x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3 - aniso 8x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R9000 - aniso 16x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500 - aniso 16x

 

Kvalita zobrazení s bilineárním filtrováním je na všech kartách totožná. U anisotropního filtru je situace úplně jiná.
GeForce3 používá adaptivní anisotropní filtr s MIP-Map interpolací, který je schopen max. módu 8:1. Radeony 7500, 8500 a 9000 používají také adaptivní algoritmus, avšak bez MIP-Map interpolace (RIP Mapping), výsledek závisí na úhlu polygonu vzhledem k ose X, při úhlu 45o se jedná vlastně o bilineární filtrování. Filtr pracuje maximálně v módu 16:1.

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

R8500: aniso 2x

Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
i Zdroj: PCTuning.cz

GF3: aniso 2x

Na stěně pyramidy je jasně vidět, že Radeon 8500 (i 9000) nezpracuje některé polygony správně, výsledkem jsou nepravidelnosti a chyby zobrazení. Na screenshotech nejsou až tak patrné rozdíly, při hře je to horší. Na zemi je v některých lokacích stále kousek před vámi jakási vlna (úzký pruh) chybně zobrazených textur, který může působit rušivě. Na druhou stranu, anisotropní filtr u Radeonů je rychlý a tím pádem použitelný. Algoritmus použitý u GeForce3 má příliš velkou ztrátu fps, než abyste si ho mohli dovolit ve všech hrách. Takže je to kvalita proti rychlosti. Anisotropní filtr Radeonu 9000 produkuje identický obraz jako u 8500.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama