Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3) | Kapitola 8
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si nový Radeon 9000 Pro vede proti svému staršímu sourozenci (8500) a jak ve srovnání s také již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce3 Ti200 či 500? Je opravdu úspora ATi na transistorech tak znát? Má Radeon 9000 oproti 8500 něco nového? Jaký je rozdíl v kvalitě obrazu a výkonu při použití anti-aliasingu nebo anisotropního filtrování kupříkladu ve srovnání s GeForce3? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách. Test může být o to zajímavější, že jsem testoval na průměrném hardware, na většině serverů najdete testy s procesory okolo 2GHz.
Serious Sam The Second Encounter
OpenGL hra
The Elephant Atrium
Geniální engine od chorvatského Croteamu je ideálním OpenGL benchmarkem. Hojně využívá environmental bump mapping, mlhy, efektů jako lens flares, animované světla nebo třeba Truformu, pokud ho zapneme, což jsem v tomto porovnání neudělal. Z přiložených dem jsem si vybral Elephant Atrium, jakožto typický level, náročnější jsou třeba Valley Of The Yaguar (na obrázku) nebo Grand Cathedral, ale tam bych byl příliš limitován CPU. Naopak Yodeller nebo Citadel jsou příliš jednoduché a celkovému obrazu hry neodpovídají. Elephant Atrium jsem si vybral taky proto, že poskytuje dostatečnou rezervu pro zapínaní anisotrop. filtr. (které je v této hře hodně poznat), anti-aliasingu nebo Truformu, čehož při srovnání výkonu FSAA a anisotr. filtru dále v textu využiju. Addon skript použitý k benchmarkování, který pochází z 3dcenter.org si můžete stáhnout tady.
800x600x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 80.4 fps |
Radeon 8500LE | 78.5 fps |
GeForce3 Ti200 | 81.3 fps |
GeForce3 Ti500 | 81.1 fps |
1024x768x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 76.4 fps |
Radeon 8500LE | 72.5 fps |
GeForce3 Ti200 | 76.6 fps |
GeForce3 Ti500 | 78.1 fps |
1280x1024x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 70.8 fps |
Radeon 8500LE | 62.0 fps |
GeForce3 Ti200 | 63.9 fps |
GeForce3 Ti500 | 71.5 fps |
V 800x600 jsou všechny karty limitovány procesorem, ale Radeon 8500LE už mírně ztrácí, ve vyšším rozlišení se k němu přidá GF3 Ti200, ve 1280x1024 je Ti500 s Radeonem 9000Pro jasně před zbývajícími kartami. Nutno poznamenat, že v jiných recenzích jsou Radeony před GeForce3, protože se jedná o testy na silnější sestavě (většinou alespoň Athlon XP2000+ nebo Pentium 4 2.0GHz). GeForce3 by měly totiž být handicapovány faktem, že umí jen 4 textury současně a Serious Sam používá až 5 layer multi-texturing (je taky možné, že ne přímo v tomto demu). To, že je Radeon 9000Pro před 8500LE je taky zajímavé, když se jedná primárně o test multi-texturingu, ale s podobnými výsledky se můžete setkat i u jiných zdrojů. Jedním z vysvětlení možná bude rychlejší environmental bump mapping.
Return to Castle Wolfenstein Multi-Player
OpenGL hra, demo checkpoint
Dalším povedeným enginem je novodobý Wolfenstein. Je sice postaven na enginu Quake III jako mnoho dalších her, ale Wolf běhá o mnoho svižněji než třeba grafická obdoba Medal Of Honor: Allied Assault. Detaily jsem nastavil na maximum, Truform nechal vypnutý, testováno s trilineárním filtrováním (rozdíl oproti bilineárnímu jsem u Radeonů naměřil asi půl procenta). Testované nastavení hry si můžete stáhnout tady.
800x600x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 57.8 fps |
Radeon 8500LE | 57.1 fps |
GeForce3 Ti200 | 58.4 fps |
GeForce3 Ti500 | 58.9 fps |
1024x768x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 57.4 fps |
Radeon 8500LE | 56.8 fps |
GeForce3 Ti200 | 58.0 fps |
GeForce3 Ti500 | 58.8 fps |
1280x1024x32, high detail, WinXP
Radeon 9000Pro | 56.1 fps |
Radeon 8500LE | 53.5 fps |
GeForce3 Ti200 | 53.1 fps |
GeForce3 Ti500 | 56.5 fps |
Jak vidno z výsledků, v demu byly grafické karty opět limitovány procesorem a pamětmi, první porovnání karet se může dít až v rozlišení 1280x1024. Tam se Ti500 s Radeonem9000Pro začíná vzdalovat zbytku startovního pole, 8500LE s Ti200 jsou tedy vzadu. Opět zajímavá situace, kdy 9000Pro v benchmarku, jehož hlavním rysem je multi-texturing, předčí 8500LE.
Quake III Arena
OpenGL hra
demo001
Klasika mezi herními benchmarky. V poslední době se hodně používá demo Quaver, ale výsledky jsou v něm hodně podobné jako v demo001, to samé platí o demo002. Extrémní dema jako annihilator či crusher jsem nepoužil, protože grafické karty se s nimi dají porovnávat tak od rozlišení 1600x1200. Detaily ve hře jsem nastavil na maximum, q3config jsem needitoval (stáhnout si ho můžete zde). Vypnutí komprese textur zlepší vzhled oblohy, fps jsou téměř stejné, takže jsem nechal už naměřené hodnoty s s3tc.
800x600x32, high detail, s3tc on, WinXP
Radeon 9000Pro | 133.9 fps |
Radeon 8500LE | 132.6 fps |
GeForce3 Ti200 | 132.8 fps |
GeForce3 Ti500 | 134.2 fps |
1024x768x32, high detail, s3tc on, WinXP
Radeon 9000Pro | 125.9 fps |
Radeon 8500LE | 125.2 fps |
GeForce3 Ti200 | 123.2 fps |
GeForce3 Ti500 | 130.7 fps |
1280x1024x32, high detail, s3tc on, WinXP
Radeon 9000Pro | 98.5 fps |
Radeon 8500LE | 100.8 fps |
GeForce3 Ti200 | 98.5 fps |
GeForce3 Ti500 | 116.2 fps |
2048x1536x32, high detail, s3tc on, Win98
Radeon 9000Pro | 36.4 fps |
Radeon 8500LE | 38.2 fps |
GeForce3 Ti500 jasně předčí všechny soupeře, ostatní karty jsou téměř vyrovnané, ve vyšších rozlišeních se Radeon 8500LE dostává mírně před 9000Pro. GeForce3 jsem ve vyšším rozlišení neotestoval ne proto, že by ho snad neuměly, ale proto, že ho neuměl můj monitor a testovat popaměti s vyplým monitorem se mi nechtělo. Catalysty pod Windows98 v OpenGL automaticky spustí jakýsi Virtual desktop, kde vidíte pouze maximální rozlišení monitoru, ale počítáno je celé zvolené rozlišení, tak jsem tuto možnost použil.