Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3) | Kapitola 4
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si nový Radeon 9000 Pro vede proti svému staršímu sourozenci (8500) a jak ve srovnání s také již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce3 Ti200 či 500? Je opravdu úspora ATi na transistorech tak znát? Má Radeon 9000 oproti 8500 něco nového? Jaký je rozdíl v kvalitě obrazu a výkonu při použití anti-aliasingu nebo anisotropního filtrování kupříkladu ve srovnání s GeForce3? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách. Test může být o to zajímavější, že jsem testoval na průměrném hardware, na většině serverů najdete testy s procesory okolo 2GHz.
3DMark 2001SE
DirectX 8
Znají ho všichni. Používají ho skoro všichni. Jen škoda, že se většina lidí řídí při nákupu jenom jím. 3DMark je bezpochyby kvalitní test, s obrovskou online srovnávací databází a prozkouší mnoho funkcí grafické karty, ale je nesmysl, aby skóre v 3DMarku bylo jediným ukazatelem výkonu grafické karty (viz absurdní prodejní úspěch GeForce4 MX). 3DMark nehrajete, hrajete hry.
Nicméně jako teoretický ukazatel výkonu při použití různých technologií se hodí velice dobře. Takže nejdřív celkové skóre v různých rozlišeních:
1024x768, 32-bit (default), WinXP
Radeon 9000Pro | 5927 |
Radeon 8500LE | 6966 |
GeForce3 Ti200 | 5776 |
GeForce3 Ti500 | 6478 |
1280x1024, 32-bit, WinXP
Radeon 9000Pro | 5175 |
Radeon 8500LE | 5821 |
GeForce3 Ti200 | 4820 |
GeForce3 Ti500 | 5700 |
Radeon 8500 má zhruba 15% náskok na svého mladšího bratříčka (výkonný multi-texturing v herních testech 3DMarku přišel tedy ke slovu). R9000Pro naopak předčí Ti200. Ti500 zůstala těsně za Radeonem 8500, s lepším CPU a propustností pamětí by zaostala více.
Car Chase, Low detail, 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 86.1 fps |
Radeon 8500LE | 98.8 fps |
GeForce3 Ti200 | 89.6 fps |
GeForce3 Ti500 | 99.9 fps |
Tento test je ze všech v 3DMarku2001 snad nejvíce závislý na výkonu procesoru. I tak, je vidět, že R9000Pro a Ti200 zůstávají vzadu.
Dragothic, Low detail, 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 101.3 fps |
Radeon 8500LE | 125.8 fps |
GeForce3 Ti200 | 82.7 fps |
GeForce3 Ti500 | 100.0 fps |
Naopak Dragothic daleko více odráží výkon grafické karty. Grafiky bez HW Transform and Lighting jednotky v něm nemají moc šanci. T&L jednotka Radeonů ukazuje svůj výkon, Ti200 se dívá svým sokům na záda, Ti500 je těsně za R9000Pro. R8500LE má náskok, vzhledem k nižší frekvenci než R9000Pro by se dalo zhruba konstatovat, že slabší multi-texturing 9000Pro znamená v tomto testu asi 25%ní náskok R8500.
Lobby, Low detail, 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 96.5 fps |
Radeon 8500LE | 99.4 fps |
GeForce3 Ti200 | 94.8 fps |
GeForce3 Ti500 | 102.1 fps |
Výsledky jsou vcelku vyrovnané, vypadá to opět na fakt, že karty byly limitovány výkonem CPU (výsledky v Lobby jsou o něco méně odrazem výkonu CPU než Car Chase, ale i tak se jedná o druhý nejvíce "cpu-dependent" test 3DMarku). Každopádně Ti500 první, těsně za ní R8500, s mírným odstupem R9000Pro s Ti200.
Nature, 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 25.3 fps |
Radeon 8500LE | 39.6 fps |
GeForce3 Ti200 | 29.7 fps |
GeForce3 Ti500 | 35.1 fps |
R9000Pro v tomto testu využívajícím Pixel Shadery 1.0 podezřele zaostal, což se v podobně vypadajícím testu - Codecreatures nepovrdilo. Porovnával jsem svůj výsledek s výsledky z jiných článků a řekl bych, že by měl být vyšší. Možná se jedná ještě o nedoladěné drivery, vzpomeňte si, že R8500 po uvedení také v Nature strádal (proti GF3). Neveřím, že je tento test takovým odrazem multi-texturingu. Pokud by se jednalo pouze o chybu v driverech, pak by i celkové 3DMark skóre Radeonu 9000Pro naskočilo o 20x počet fps navíc. Pro zajímavost: na Athlonu XP1600+ (SiS745, DDR266 CL2) jsem v Nature s Radeonem 9000Pro dosáhl okolo 41 fps, což je rozdíl, který dokazuje, že něco nepracovalo jak má.
Fill Rate (Single-Texturing), 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 675.1 MTexels/s |
Radeon 8500LE | 735.6 MTexels/s |
GeForce3 Ti200 | 585.7 MTexels/s |
GeForce3 Ti500 | 766.7 MTexels/s |
Fill Rate (Multi-Texturing), 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 1084.6 MTexels/s |
Radeon 8500LE | 1868.0 MTexels/s |
GeForce3 Ti200 | 1211.3 MTexels/s |
GeForce3 Ti500 | 1623.3 MTexels/s |
Ve fill rate při použití jediné textury současně, vede Ti500, postupně následovaná Radeony, Ti200 díky nižšímu taktu jádra nemá šanci. Důvod proč i v single-texturing je níže taktovaný 8500LE před 9000Pro opravdu nevím.
Jak už jsem předesílal, multi-texturing je to, co na Radeonu 9000Pro utpělo nejvážnější ránu, proto obsazuje poslední místo, zatímco 8500LE s přehledem a 80%ním náskokem na 9000Pro vítězí.
High Polygon Count (8 Lights), 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 5.0 MTriangles/s |
Radeon 8500LE | 8.6 MTriangles/s |
GeForce3 Ti200 | 4.5 MTriangles/s |
GeForce3 Ti500 | 6.2 MTriangles/s |
Jestli máte grafickou kartu, kde tento test s draky zavěšenými na kolotoči běží plynule, tak ji asi hned tak nějaká 3D aplikace na kolena nedostane. Radeon 8500LE jasně vpředu, s odstupem postupně Ti500, 9000Pro a Ti200.
Environment Bump Mapping, 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 133.3 fps |
Radeon 8500LE | 101.6 fps |
GeForce3 Ti200 | 96.6 fps |
GeForce3 Ti500 | 116.8 fps |
Vítězství Radeonu 9000Pro. Náskok oproti 8500LE je větší, než aby byl způsoben pouze vyšším taktem, domnívám se, že EBM u 9000Pro doznal nějakého vylepšení. Ti500 mezi oběma Radeony, Ti200 těsně poslední za 8500LE.
Vertex Shader, 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 66.2 fps |
Radeon 8500LE | 78.6 fps |
GeForce3 Ti200 | 46.0 fps |
GeForce3 Ti500 | 52.0 fps |
Tento test je podle mě také částečně testem texturingu, jinak si nedokážu vysvětlit, proč R8500LE předčí 9000Pro. Obě GeForce3 se svým pomalým Vertex Shaderem zůstavají vzadu.
Pixel Shader, 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 107.2 fps |
Radeon 8500LE | 71.6 fps |
GeForce3 Ti200 | 66.7 fps |
GeForce3 Ti500 | 87.4 fps |
ATi nelhala a Pixel Shaderu u Radeonu 9000Pro je opravdu výrazně rychlejší než u R8500, nevšiml jsem si, že by to bylo na úkor kvality (porovnání se dočkáte o něco dále). Ti200 poslední, Ti500 mezi oběma Radeony, přece jen v tomto testu stačí Pixel Shader verze 1.0.
Advanced Pixel Shader, 1024x768, 32-bit
Radeon 9000Pro | 77.3 fps |
Radeon 8500LE | 72.7 fps |
GeForce3 Ti200 | 53.9 fps |
GeForce3 Ti500 | 69.9 fps |
Opět Pixel Shadery, opět vítězí Radeon 9000Pro. Radeony jsou vpředu, protože test umí využít Pixel Shaderů verze 1.4, což znamená, že při některých operacích potřebuje GeForce3 s verzí 1.1 dva cykly na to, na co Radeonům stačí cyklus jeden .