Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace | Kapitola 4
Seznam kapitol
To že nastavení parametrů grafiky má vliv na výsledný herní zážitek je známá věc. Proti sobě zde stojí kvalita obrazu a výkon. Pokud veškeré efekty nastavíte na maximum, výsledkem nebude plynulá akce, ale pouhé promítání diapozitivů. Je tedy nutný kompromis... Ale s čeho můžete slevit a na čem máte trvat? Co si můžete dovolit zapnout při zachování dobré hratelnosti? S vaším počítačem neuděláme nic, jen Vám můžeme prozradit vliv jednotlivých položek na celkový výkon 3D systému.
I když moderní 3D hry kladou nejvyšší nároky především na grafickou kartu, nesmíme zapomínat na procesor a velikost paměti. Vodítkem by mohly být požadavky na systém, které jsou uvedené na obalu:
Gordone, já tě v tom nenechám - už běžím pro novou grafiku :-)
Minimum:
- 1.2 GHz Processor
- 256 MB RAM
- DirectX 7 level graphics card
- Windows 2000/XP/ME/98
Doporučený systém:
- 2.4 GHz Processor
- 512 MB RAM
- DirectX 9 level graphics card
- Windows 2000/XP
I zde platí, že skutečné praktické mimumum leží někde mezi těmito systémy - procesor by měl být spíše 2 GHz (nebo 2000+), s 256 MB RAM to asi také nebude žádný med (i když hra podle údajů z diskuzí běží) - a grafické karty by měly vyhovovat námi vytýčené Základní třídě (tedy Radeon 9100, 9200, GeForce 4 Ti, GeForce FX nebo lépe GeForce 6200...). Čistým DirectX 7 kartám (tedy GeForce 2, 3, GeForce 2 MX i 4 MX, Radeon 7500 a podobně) bych se u této hry velkým obloukem vyhnul - vzpomeňte na screenshot s prakticky neprůhlednou mléčnou vodou :-(.
Tip od Valve: pokud máte málo paměti, nastavte kvalitu zvuku na nízkou (bez ohledu na zvukovou kartu).
Na druhou stranu, pokud jste s úspěchem už zkoušeli i jiné moderní 3D hry, měli byste být klidní - HW nároky nejsou vyšší než například klade Doom 3, Call of Duty - nemluvě o Far Cry. A pokud Váš systém nestíhal nebo se začíná při hrách zadrhávat, je nejvyšší čas upgradovat - co jak co, ale Half-Life 2 za nějaký ten upgrade skutečně stojí (to HL 2 raději uložte do šuplíku, než abyste hráli v DirectX 7)!
V další části bude naší modelovou sestavou systém s Athlonem XP 2500+, 512 MB paměti DDR400 a Radeonem 9800 Pro (který se výkonově shoduje s Radeonem X700 Pro).
CPU nebo grafika?
Dodatečný test: provedli jsme navíc malý separátní test vlivu procesoru vs grafické karty na 3D výkon a s překvapením jsme zjistili, že vliv procesoru je poměrně zásadní!
Evidentně platí, že pokud nemáte procesor 2.8 GHz a vyšší, pak Vám pouhé povýšení grafiky nepříliš pomůže.
Rozlišení
Rozlišení je vždy základním parametrem, který nastavujeme. Každý se snaží nastavit vysoké rozlišení, ale zkušenost ukazuje, že někdy je vhodnější nastavit na vyšší hodnoty například filtrování textur. Za minimální rozlišení se považuje 800x600 (32-bit. barvy), rozumným maximem je rozlišení 17" LCD (tedy 1280x1024).
Počty pixelů pro jednotlivá rozlišení (SVGA je 800x600):
- 800x600: 480 000, 1x SVGA
- 1024x768: 786 432, 1.63 SVGA
- 1280x1024: 1 310 720, 2.73 SVGA
- 1600x1200: 1 920 000, 4x SVGA
Jednoduchá pomůcka: pokud zvýšíte rozlišení, počítejte s tím, že výsledná rychlost vykreslování (fps) bude přibližně 70% původní hodnoty, pokud rozlišení snížíte, dostanete cca 140% dřívějšího výkonu (pokud výkon není omezen jiným činitelem například procesorem, pamětí grafické karty).
Důležité: Jelikož nastavení spolu souvisí, budu vždy předpokládat, že jste v předchozím kroku nastavili námi doporučené hodnoty.
Resolution | ||
Základní třída | Střední třída | Vyšší třída |
3D Mark 2001: 6000-9000 | 3D Mark 2001: 9000-13000 | 3D Mark 2001: nad 13 000 |
Doporučené rozlišení | ||
800x600 | 1024x768 | 1024x768 |
1200x1024 výkonnější grafiky | ||
Vliv na výkon | ||
podstatný | podstatný | podstatný |
Tip: obecně platí, že lépe vypadá nižší rozlišení s efekty (AF / AA), než vyšší rozlišení bez efektů.