half-life-2-kvalita-obrazu-vs-3d-akcelerace
Hry Článek Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace | Kapitola 3

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

12. 1. 2005 00:00 159

Seznam kapitol

1. Kvalita obrazu vs výkon 2. Typy grafických karet 3. Grafické jádro: DirectX 7/ 8/ 9 4. Procesor, paměť a rozlišení obrazovky 5. Pokročilá nastavení - Model detail
6. Pokročilá nastavení - Texture detail 7. Pokročilá nastavení - Filtering mode 8. Pokročilá nastavení - Antialiasing (AA) 9. Pokročilá nastavení - Stíny, Voda... 10. Závěr

To že nastavení parametrů grafiky má vliv na výsledný herní zážitek je známá věc. Proti sobě zde stojí kvalita obrazu a výkon. Pokud veškeré efekty nastavíte na maximum, výsledkem nebude plynulá akce, ale pouhé promítání diapozitivů. Je tedy nutný kompromis... Ale s čeho můžete slevit a na čem máte trvat? Co si můžete dovolit zapnout při zachování dobré hratelnosti? S vaším počítačem neuděláme nic, jen Vám můžeme prozradit vliv jednotlivých položek na celkový výkon 3D systému.

Reklama

Běžnou praxi je, že část hry zodpovědná za 3D zobrazení (říkejme teto části "3D engine" - u HL2 se tento engine nazývá Source) je rozdělená na několik souběžných segmentů. Při spouštění hry jsou automaticky detekované schopnosti grafické karty a do paměti je zaveden segment optimalizovaný pro danou třídu grafické karty. V případě enginu Source je k dispozici renderovací jádro DirectX 7, 8 (vč. 8.1) a DirectX 9. Jádra DirectX 7 a 8 záměrně některé efekty zjednodušují, v krajním případě se některé efekty, jako například odrazy okolí, případně odlesky, neaplikují vůbec.

Podívejme se, jak vypadá naše vzorová oblast v podání konkrétních renderovacích modulů:

DirectX 9 (-dxlevel 9)

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

Veškeré efekty (v této ukázce odlesky na vodní hladině, dále pak napodobení skla, fluidní efekty a lesklé povrchy) využívají hardwarovou akceleraci - využívá se schopnosti programování interních jednotek grafického čipu (jedná se zejména o tzv. Pixel Shadery třídy 2.0).

Poznámka: Takový obraz uvidí majitelé grafických karet řady GeForce 6200, 6600 a 6800 (všechny verze) a majitelé Radeonů X300, X600, X800 a Radeonů 9500, 9550, 9600, 9700, 9800.

DirectX 8 (-dxlevel 8 nebo -dxlevel 81)

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

Možnosti tohoto jádra jsou již více omezené - engine napodobuje poloprůhlednou hladinu, ty tam jsou však odrazy okolí. Voda vypadá jako potažená tmavým mikrotenovým sáčkem. Některé fluidní efekty (np. kapaliny v laboratoři) jsou renderované zjednodušeným způdobem.

Poznámka: ačkoliv grafické karty GeForce FX (jedná se zde zejména o typy GeForce FX 5900, které patří mezi dřívější High-End nVidie) podporují rozhraní DirectX 9, firma Valve v případě těchto karet využívá renderovací jádro kompatibilní s DirectX 8.1.

Pokud provedete základní měření, bude Vám jasné, že důvodem není pouhá škodolibost:

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

V další části článku vám ukážeme způsob, jak u karet GeForce FX (5900 a tady u řady FX 5700 - i když to zde nemá příliš smysl) zapnout renderování DirectX 9.

DirectX 7 (-dxlevel 7)

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsledek, který produkuje jádro kompatibilní s DX7, bychom mohli nazvat "z nouze ctnost" - pouze bez většiny speciálních efektů může totiž Half Life 2 běžet i na poměrně slabých grafických kartách (nižší nároky renderovacího jádra DX7 dovolují vykreslit až o 47% obrazových polí více / frames).

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

O nějakém vizuálním zážitku nemůže být ale v tomto případě ani řeč...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama