Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace | Kapitola 7
Seznam kapitol
To že nastavení parametrů grafiky má vliv na výsledný herní zážitek je známá věc. Proti sobě zde stojí kvalita obrazu a výkon. Pokud veškeré efekty nastavíte na maximum, výsledkem nebude plynulá akce, ale pouhé promítání diapozitivů. Je tedy nutný kompromis... Ale s čeho můžete slevit a na čem máte trvat? Co si můžete dovolit zapnout při zachování dobré hratelnosti? S vaším počítačem neuděláme nic, jen Vám můžeme prozradit vliv jednotlivých položek na celkový výkon 3D systému.
Grafické karty testuji už dlouho - a z diskuzí na Internetu mám dojem, že nastavení tohoto důležitého parametru je často nesprávně opomíjeno. Více uvidíte v ukázkách, teď jen zmíním, že filtrování textur má vliv na kvalitu zobrazení vzdálených ploch.
K dispozici máte volby:
- Bilineární filtrování,
- Trilineární filtrování,
- Anisotropni filtrování (AF) 2x,
- Anisotropni filtrování (AF) 4x,
- Anisotropni filtrování (AF) 8x,
- Anisotropni filtrování (AF) 16x,
Nebudu zde rozebírat jednotlivé techniky - v zásadě se jedná o to, že vzdálenější textury je pro rychlé zpracování třeba zjednodušit. Každý povrch má pak, v závislosti na vzdálenosti pozorování, různou "kvalitu" textury povrchu.
Všimněte si detailů dlažby, schodů a silnice (za pozornost stojí zejména zebry na silnici).
Bilineární filtrování
Anisotropní filtrování 2x (AF 2:1) - už je vidět i druhá zebra
Anisotropní filtrování 8x (AF 8:1) - vzdálené detaily jsou precizní
I když se často doporučuje použít Anisotropní filtrování 8x (8:1), my Vám dnes doporučíme Anisotropní filtrování 4x (AF 4x) - kvalita obrazu je vysoká, a jelikož filtrování poměrně výrazně zpomaluje grafickou kartu, zůstane výkon grafické karty i na jiné efekty.
Podívejte se sami:
Filtering mode | ||
Základní třída | Střední třída | Vyšší třída graf. karet |
3D Mark 2001: 6000-9000 | 3D Mark 2001: 9000-13000 | 3D Mark 2001: nad 13 000 |
Filtrování textur | ||
Trilineární, Bilineární | Anisotropní 4x | Anisotropní 8x |
Anisotropní 2x | Anisotropní 4x | |
Vliv na výkon | ||
podstatný | velký | znatelný |
Zde je třeba vážit, co si můžeme dovolit - i u výkonných karet je každý stupeň 8 až 10% výkonu dolů, u slabších grafik je ztráta často až 15%. Na druhou stranu výsledek za to stojí. Jednoduchá kalkulace (platí jen u výkonných grafik): Pokud snížíte rozlišení o jeden stupeň, získáte tak 140% výkonu a můžete si dovolit nastavit filtrování například na 8x.
Poznámka: Pouze špičkové grafiky si mohou dovolit nastavení "vše na maximum"...