half-life-2-kvalita-obrazu-vs-3d-akcelerace
Hry Článek Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace | Kapitola 7

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

12. 1. 2005 00:00 159

Seznam kapitol

1. Kvalita obrazu vs výkon 2. Typy grafických karet 3. Grafické jádro: DirectX 7/ 8/ 9 4. Procesor, paměť a rozlišení obrazovky 5. Pokročilá nastavení - Model detail
6. Pokročilá nastavení - Texture detail 7. Pokročilá nastavení - Filtering mode 8. Pokročilá nastavení - Antialiasing (AA) 9. Pokročilá nastavení - Stíny, Voda... 10. Závěr

To že nastavení parametrů grafiky má vliv na výsledný herní zážitek je známá věc. Proti sobě zde stojí kvalita obrazu a výkon. Pokud veškeré efekty nastavíte na maximum, výsledkem nebude plynulá akce, ale pouhé promítání diapozitivů. Je tedy nutný kompromis... Ale s čeho můžete slevit a na čem máte trvat? Co si můžete dovolit zapnout při zachování dobré hratelnosti? S vaším počítačem neuděláme nic, jen Vám můžeme prozradit vliv jednotlivých položek na celkový výkon 3D systému.

Reklama

Grafické karty testuji už dlouho - a z diskuzí na Internetu mám dojem, že nastavení tohoto důležitého parametru je často nesprávně opomíjeno. Více uvidíte v ukázkách, teď jen zmíním, že filtrování textur má vliv na kvalitu zobrazení vzdálených ploch.

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

K dispozici máte volby:

  1. Bilineární filtrování,
  2. Trilineární filtrování,
  3. Anisotropni filtrování (AF) 2x,
  4. Anisotropni filtrování (AF) 4x,
  5. Anisotropni filtrování (AF) 8x,
  6. Anisotropni filtrování (AF) 16x,

Nebudu zde rozebírat jednotlivé techniky - v zásadě se jedná o to, že vzdálenější textury je pro rychlé zpracování třeba zjednodušit. Každý povrch má pak, v závislosti na vzdálenosti pozorování, různou "kvalitu" textury povrchu.

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

Všimněte si detailů dlažby, schodů a silnice (za pozornost stojí zejména zebry na silnici).

Trilineární filtrování
i Zdroj: PCTuning.cz
Trilineární filtrování


Bilineární filtrování

Anisotropní filtrování 4x (AF 4:1) - už je vidět i třetí zebra
i Zdroj: PCTuning.cz
Anisotropní filtrování 4x (AF 4:1) - už je vidět i třetí zebra


Anisotropní filtrování 2x (AF 2:1) - už je vidět i druhá zebra

Anisotropní filtrování 16x (AF 16:1) - rozdíl oproti AF 8x je stěží patrný
i Zdroj: PCTuning.cz
Anisotropní filtrování 16x (AF 16:1) - rozdíl oproti AF 8x je stěží patrný


Anisotropní filtrování 8x (AF 8:1) - vzdálené detaily jsou precizní

I když se často doporučuje použít Anisotropní filtrování 8x (8:1), my Vám dnes doporučíme Anisotropní filtrování 4x (AF 4x) - kvalita obrazu je vysoká, a jelikož filtrování poměrně výrazně zpomaluje grafickou kartu, zůstane výkon grafické karty i na jiné efekty.

Podívejte se sami:

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

Filtering mode

Základní třída Střední třída Vyšší třída graf. karet
3D Mark 2001: 6000-9000 3D Mark 2001: 9000-13000 3D Mark 2001: nad 13 000
Filtrování textur
Trilineární, Bilineární Anisotropní 4x Anisotropní 8x
Anisotropní 2x   Anisotropní 4x
Vliv na výkon
podstatný velký znatelný

Zde je třeba vážit, co si můžeme dovolit - i u výkonných karet je každý stupeň 8 až 10% výkonu dolů, u slabších grafik je ztráta často až 15%. Na druhou stranu výsledek za to stojí. Jednoduchá kalkulace (platí jen u výkonných grafik): Pokud snížíte rozlišení o jeden stupeň, získáte tak 140% výkonu a můžete si dovolit nastavit filtrování například na 8x.

Poznámka: Pouze špičkové grafiky si mohou dovolit nastavení "vše na maximum"...

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama