half-life-2-kvalita-obrazu-vs-3d-akcelerace
Hry Článek Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace | Kapitola 8

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

12. 1. 2005 00:00 159

Seznam kapitol

1. Kvalita obrazu vs výkon 2. Typy grafických karet 3. Grafické jádro: DirectX 7/ 8/ 9 4. Procesor, paměť a rozlišení obrazovky 5. Pokročilá nastavení - Model detail
6. Pokročilá nastavení - Texture detail 7. Pokročilá nastavení - Filtering mode 8. Pokročilá nastavení - Antialiasing (AA) 9. Pokročilá nastavení - Stíny, Voda... 10. Závěr

To že nastavení parametrů grafiky má vliv na výsledný herní zážitek je známá věc. Proti sobě zde stojí kvalita obrazu a výkon. Pokud veškeré efekty nastavíte na maximum, výsledkem nebude plynulá akce, ale pouhé promítání diapozitivů. Je tedy nutný kompromis... Ale s čeho můžete slevit a na čem máte trvat? Co si můžete dovolit zapnout při zachování dobré hratelnosti? S vaším počítačem neuděláme nic, jen Vám můžeme prozradit vliv jednotlivých položek na celkový výkon 3D systému.

Reklama

Antialiasing (označovaný občas zkratkou AA) je proces vyhlazování / zjemňování "zubatých hran" objektů. Nepěkné zubaté hrany vznikají na hranách objektů, kdy se nemůže uplatnit filtrování textur - objekty jsou různé a navíc vzdálené (například hrana konstrukce na pozadí oblohy atd).

Posuďte sami detaily stejného snímku obrazu, zaměřte se na hranu střechy a kovovou konstrukci:

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz


V případě AA 4x jsou "zuby" na hranách objektu takřka zcela "vyhlazené"

Metod Antialiasingu je několik. Pro ilustraci problému uvedeme SuperSampling - ten spočívá v tom, že se obraz spočítá ve vyšším rozlišení a pak se zmenší na požadované rozlišení (zmenšením obrazu dojde ke zjemnění detailů). I když se dnes používají jiné metody, základ je v podstatě stejný - vždy se počítá více dat, než se jich ve finále zobrazí na konečném "snímku". Stupeň Antialiasingu označujeme množstvím "dodatečných" dat. Antialiasing 2x, 4x a 8x.

Antialiasing - vyhlazování hran

Základní třída Střední třída Vyšší třída graf. karet
3D Mark 2001: 6000-9000 3D Mark 2001: 9000-13000 3D Mark 2001: nad 13 000
Antialiasing
AA vypnutý Antialiasing 2x Antialiasing 2x
  Antialiasing vypnutý Antialiasing 4x
Vliv na výkon
velký znatelný znatelný

Vliv na výkon je rozdílný pro každou skupinu grafických karet. Slabé grafiky mívají s Antialiasingem problémy.

Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace
i Zdroj: PCTuning.cz

Antialiasing tedy sráží výkon ještě podstatněji, než filtrování textur - ztráta i u výkonných grafik je v řádu 12-15%. Další nevýhodou je, že efekty Antialiasingu jsou vidět pouze na některých částech obrazu. Proto se v případě "AA" držte raději "u zdi" - tedy pokud nemáte alespoň GeForce 6600 GT, GeForce 6800 nebo Radeona X700 XT, X800...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama