Half Life 2 - kvalita obrazu vs 3D akcelerace | Kapitola 8
Seznam kapitol
To že nastavení parametrů grafiky má vliv na výsledný herní zážitek je známá věc. Proti sobě zde stojí kvalita obrazu a výkon. Pokud veškeré efekty nastavíte na maximum, výsledkem nebude plynulá akce, ale pouhé promítání diapozitivů. Je tedy nutný kompromis... Ale s čeho můžete slevit a na čem máte trvat? Co si můžete dovolit zapnout při zachování dobré hratelnosti? S vaším počítačem neuděláme nic, jen Vám můžeme prozradit vliv jednotlivých položek na celkový výkon 3D systému.
Antialiasing (označovaný občas zkratkou AA) je proces vyhlazování / zjemňování "zubatých hran" objektů. Nepěkné zubaté hrany vznikají na hranách objektů, kdy se nemůže uplatnit filtrování textur - objekty jsou různé a navíc vzdálené (například hrana konstrukce na pozadí oblohy atd).
Posuďte sami detaily stejného snímku obrazu, zaměřte se na hranu střechy a kovovou konstrukci:
V případě AA 4x jsou "zuby" na hranách objektu takřka zcela "vyhlazené"
Metod Antialiasingu je několik. Pro ilustraci problému uvedeme SuperSampling - ten spočívá v tom, že se obraz spočítá ve vyšším rozlišení a pak se zmenší na požadované rozlišení (zmenšením obrazu dojde ke zjemnění detailů). I když se dnes používají jiné metody, základ je v podstatě stejný - vždy se počítá více dat, než se jich ve finále zobrazí na konečném "snímku". Stupeň Antialiasingu označujeme množstvím "dodatečných" dat. Antialiasing 2x, 4x a 8x.
Antialiasing - vyhlazování hran | ||
Základní třída | Střední třída | Vyšší třída graf. karet |
3D Mark 2001: 6000-9000 | 3D Mark 2001: 9000-13000 | 3D Mark 2001: nad 13 000 |
Antialiasing | ||
AA vypnutý | Antialiasing 2x | Antialiasing 2x |
Antialiasing vypnutý | Antialiasing 4x | |
Vliv na výkon | ||
velký | znatelný | znatelný |
Vliv na výkon je rozdílný pro každou skupinu grafických karet. Slabé grafiky mívají s Antialiasingem problémy.
Antialiasing tedy sráží výkon ještě podstatněji, než filtrování textur - ztráta i u výkonných grafik je v řádu 12-15%. Další nevýhodou je, že efekty Antialiasingu jsou vidět pouze na některých částech obrazu. Proto se v případě "AA" držte raději "u zdi" - tedy pokud nemáte alespoň GeForce 6600 GT, GeForce 6800 nebo Radeona X700 XT, X800...