VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU

VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU | Kapitola 8

Václav Vlček

Václav Vlček

1. 1. 2010 03:00 16

Seznam kapitol

1. Co a kdo vás čeká? 2. Grafická časová osa 3. Nejlepší produkt roku 4. Nejhorší produkt roku 5. Zajímavosti, inovace a nejlepší trendy
6. Hloupost roku, zklamání a nejhorší trendy 7. Mobilní grafika 8. GPGPU a procesory 9. Článek/interview/web roku 10. Výhled do příštího roku  

Zase jsme o další rok starší a ani ekonomická krize nedokázala zpomalit vývoj technologií. Takže máme zase procesory rychlejší, grafické karty výkonnější a disky o hromadu gigabajtů větší. Co si o uplynulém roce myslí třináct osobností z technických magazínů a diskuzních fór si můžete přečíst v našem ohlédnutí za rokem 2009.

Reklama
Jirka Souček: V GPGPU sféře se letos konečně hnuly ledy. Direct Compute – super. OpenCL – super, ale o kapku méně. Než mě programátoři ukamenují, zkusím vysvětlit, že Direct Compute má pro řadového uživatele větší význam. Je pod jednou střechou s Direct 3D, takže je mnohem snazší využít ho pro téměř všechny efekty post-processing charakteru (local data share – paměť sdílená mezi jednotlivými výpočetními vlákny, díky níž je možné ušetřit spoustu přenosů dat, vzorků, výkon texturovacích jednotek, které se k jejich načítání používají...). Mnoho efektů (stíny, HDAO/SSAO, HDR...) může být díky tomu realizováno s nižšími propady ve výkonu, než s použitím PS 4.x.

Profesionální sféru asi nemá cenu rozebírat; nasazení je často velmi specifické a produkt, který je nevhodný pro jeden účel, může excelovat v jiném.

Václav "WIFT" Vašek:

Rozhodně je potřeba vyzdvihnout DirectCompute a OpenCL coby univerzální softwarové platformy pro tuto kategorii. Chybí asi jen vůle to více používat v bezplatných aplikacích, i když ono mi to přijde, že to je tak trochu na začátku i pro ty placené. Ale jistě se časem dočkáme, protože jde rozhodně o směr, který má smysl a já bych se odvážil říci, že i budoucnost.



Mirek Jahoda: Dobrá myšlenka, na které nemá zájem lídr trhu, se vždy prosazuje pomaleji. nVidia je s CUDA dál než AMD se Stream, všichni ale toužebně vzhlíží k finalizaci OpenCL. Na nVidii mě mrzí, že určitě netlačí standardizaci kupředu, jak by mohla, a AMD za poslední rok nasbírala opravdu hodně černých puntíků za proklamovanou podporu GPGPU („my to máme taky!“), která ale málokdy fungovala tak, jak se čekalo, nebo kdy se čekalo.

Lukáš Fiala: Pomalu se dostáváme z takového toho dřevního, průkopnického období a objevují se náznaky, že vývoj směřuje k používání jednoho, všemi podporovaného aplikačního rozhraní (tím se zatím zdá být DirectCompute). Budoucnost nese název heterogenní computing a otevřené standardy pro GPGPU jsou potřebným hybným prvkem, který cestu do budoucnosti vydláždí.

Jan Kratěna:
GPGPU jsem nakousl už v zajímavostech a inovacích. V téhle části bych vyzdvihl DirectCompute API. Není sice multiplatformní jako OpenCL, ale díky integraci ve standardu DirectX 11 pro platformu Windows je podle mne mnohem více zaměřeno na běžné uživatele. DirectCompute API je ve Windows také nativně využíváno při převodu videa v reálném čase pomocí funkce „Drag&Drop Transcode“.


Matúš Paculík:

Aktuálny chaos v podobe CUDA, DirectCompute, OpenCL a Stream nebude dúfam trvať dlho a v nadchádzajúcom roku sa podarí prirodzeným výberom túto skupinu zredukovať na použiteľné množstvo. Zatiaľ je na tom s počtom podporovaných aplikácií a prístupom k vývojárom najlepšie NVIDIA a tak je dosť pravdepodobné, že bude mať do toho čo povedať.

Václav Vlček: Výpočty pomocí grafických karet mají ohromný potenciál, ale díky dosavadnímu omezení na jednu platformu (Nvidia a jejich CUDA) zůstávala většina aplikací spíše ve sféře profesionálního nasazení. S příchodem standardů DirectCompute a OpenCL s nadějí očekávám, že se takové výpočty konečně dostanou i do aplikací používaných běžnými smrtelníky. Už pár let se marně vztekám, že i na těch nejvýkonnějších několika-jádrových procesorech trvá převod fotek z RAW formátu víc než sekundu dvě. Stejně tak komprese videa. Dostupné nástroje jsou z pohledu pokročilejšího uživatele většinou nepoužitelné, protože fungují na principu sem šoupni video a tady ti vypadne výsledek, o nic dalšího se nestarej. S novými standardy tak nějak tiše doufám, že se GPGPU výpočty rychle dostanou i tam, kde dosud citelně chyběly.

Jiří Zima: Největší úspěch vidím v OpenCL, které by se (i díky Apple) mohlo ještě dobře rozšířit. DirectCompute je možná zajímavější pro hráče, ale v ostatních segmentech využití vnímám OpenCL jako lepší volbu díky kompatibilitě na úrovni hardware i operačních systémů. Věřím, že obrovský výkon grafických karet se časem užije ve větším měřítku i jinde než jen ve hrách.

David Ježek: Letos se definitivně zrodilo otevřené výpočetní rozhraní OpenCL, které podporují oba velcí výrobci GPU a které je tak k dispozici všem. Ne jako na Nvidii omezená původní CUDA, ne jako Windows omezené DirectCompute. OpenCL je tu pro všechny bez rozdílu barvy (zelená/rudá) i vyznání (redmond/tučňákov).

CPU se nám upřímně nijak moc nehnula. Intel vědom si své převahy, drží Core iX cenově velmi vysoko a ani nejnižší model Core i5 není za rozumné peníze. Naopak vítám 45W čtyřjádra AMD, byť velmi nízko taktovaná (2,2GHz atd.).
 

Peter Hucík: K procesorom som sa viac-menej vyjadril, ostáva zamyslenie nad GP-GPU. Najradšej by som si však ešte dal jeden rok než odpoviem. OpenCL sa ešte len pred pár týždňami dostalo do finálnej podoby, takže jeho reálne uplatnenie uvidíme až v budúcnosti. Už teraz som zvedavý, myšlienka využiť GPU pre náročné paralelizovateľné výpočty je veľmi sľubná.


Adam Vágner: Budu za škarohlída. Vůči idylickým představám o tom, že GPGPU v brzké době zmnohonásobí výkon PC ve všech možných i nemožných oblastech, jsem už lehce otupěl, a ani příchod OpenCL a DirectCompute na tom moc nemění. V některých kritických aplikacích se výhody GPGPU využívají relativně dlouho. Nemyslím, že by největším problémem bránícím používání GPGPU ve větší míře bylo to, že je CUDA proprietární rozhraní a všichni vývojáři aplikací pro běžné spotřebitele jen netrpělivě vyčkávali, než se konečně objeví ty vymodlené standardy. Jasně že je to významný krok do budoucna, jasně že se díky tomu budou ještě dít velké věci, ale máme se ještě načekat.
Procesory? Spíše zklamání, do velké míry pramenící z toho, že zatímco AMD musí (věříte tomu, že jen chce?) svůj nejvýkonnější procesor prodávat za čtyři tisíce, u Intelu dnes na této částce opravdu zajímavé procesory teprve začínají. O nevýrazném nárůstu výkonu nemluvě. Ale to je už od uvedení převratných Core 2 Duo setrvalý stav.


 

 
Matej Koleják: V tomto roku sa objavili viaceré aplikácie, ktoré sú urýchľované GPU a mnohé ďalšie sú ohlásené. Napríklad IE 9. Stále je to ale malé percento aplikácií a nejaký väčší prienik na trh sa neuskutočnil. Možno preto, že Direct3D 11 bolo predstavené až koncom roku a AMD/ATi, nVidia „neťahali za jeden povraz“.
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama