VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU

VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU | Kapitola 6

Václav Vlček

Václav Vlček

1. 1. 2010 03:00 16

Seznam kapitol

1. Co a kdo vás čeká? 2. Grafická časová osa 3. Nejlepší produkt roku 4. Nejhorší produkt roku 5. Zajímavosti, inovace a nejlepší trendy
6. Hloupost roku, zklamání a nejhorší trendy 7. Mobilní grafika 8. GPGPU a procesory 9. Článek/interview/web roku 10. Výhled do příštího roku  

Zase jsme o další rok starší a ani ekonomická krize nedokázala zpomalit vývoj technologií. Takže máme zase procesory rychlejší, grafické karty výkonnější a disky o hromadu gigabajtů větší. Co si o uplynulém roce myslí třináct osobností z technických magazínů a diskuzních fór si můžete přečíst v našem ohlédnutí za rokem 2009.

Reklama
ps47: Posledný rok bol na sklamania a hlúposti pomerne bohatý - začnime Nvidiou a jej neschopnosťou dodať nejaký inovatívny produkt (večné premenovávanie už ani nevnímam, to je dnes u zelených štandardný postup - za tú dobu si už myslím zvykli všetci, párok v rohlíku ako hotdog, mäso neobsahuje ani jedno ani druhé, a zle vám bude po oboch rovnako), to celé zavŕšené trápnosťami okolo Fermi. Pokračujme tým, že múdre hlavy z Nvidie (tentokrát už definitívne) pochovali PhysX - keď kúpili Ageiu, predpokladal som rýchle rozšírenie akcelerovanej fyziky, dva pci-e 16x sloty má dnes väčšina základných dosiek, tzn stačilo by pár zaujímavejších hier s podporou PhysX, trochu marketingu (a v tom sú nvidiáci dobrí, čo si budeme hovoriť) a v každom slušnejšom hráčskom pc dnes mohla byť (hneď vedľa ľubovoľnej primárnej grafiky) mainstreamová geforce počítajúca fyziku. To by na oplátku vyvolalo oveľa väčší záujem o PhysX zo strany vývojárov, vďaka čomu by stále viac a viac hier podporovalo PhysX, a za chvíľu mohla Nvidia v oblasti akcelerovanej fyziky dominovať trhu (podobne ako sa to kedysi dávno podarilo 3Dfx s grafickým rozhraním glide). Nie, namiesto toho prišiel nepochopiteľný zákaz akcelerovanej fyziky pre všetkých s primárnou kartou od ATi (áno, ovládače sa daju cracknúť, ale to bežný hráč riešiť nebude), nasledoval nezáujem zo strany (väčšiny) vývojárov - tí začali do svojich hier vyberať alternatívy ktoré nemajú hlúpe obmedzenia (napr Bullet engine) a PhysX je zrazu iba jedna z mnohých možností ako riešiť v hre fyziku, a priveľa možností znamená (pri)malý podiel na trhu. Pre PhysX až smrteľne malý, povedal by som. Tituly ako Batman: AA nič nezmenia, dielo skazy je dokonané - za chvíľku je tu fyzika cez directcompute, a po PhysX potom neštekne ani pes.

Ťažkosti má aj Lucidlogix Hydra, je dosť dobre možné že ju zabije presne to isté čo zabilo PhysX-zákaz hydra multigpu pre geforce v ovládačoch všemocnej Nvidie. Takže zatiaľ je Hydra200 odložená, čo bude ďalej sa dozvieme na budúci rok.. Podobný osud postihol aj Larrabee od intelu, nič, s trochou šťastia im to vyjde na druhý pokus (peniaze na to iste majú).

Na záver pridávam slabú dostupnosť (a z toho vyplývajúce vysoké ceny) inak podarenej série HD 5000 od ATi/AMD (neschopnosť TSMC dodať potrebné množstvo 40nm chipov).. Ako na to pozerám, už aby bol rok 2010.

David Ježek: Hloupostí roku obrovského kalibru je pro mě totální neschopnost TSMC dodávat 40nm GPU v přijatelném množství. Celý rok se trápí s výtěžností této výroby a celý rok jim z fabrik neleze nic jiného, než z velké části zmršené wafery. To je jedním slovem ostuda bez ohledu na to, jak moc náročné je něco takového odladit. Když se celý rok trápí s tak velkými problémy, proč proboha tohle světu nabídli a krmili nás nesmysly o tom, jak je vše na dobré cestě.

Zklamáním roku je pro mne Intel Larrabee. Vážně jsem ještě loni naivně doufal, že touhle dobou se budeme bavit o třech hráčích na poli GPU.

Nejhorším trendem pak budiž třeba neustálé přešlapování na místě u SSD. Ceny se nijak moc nehýbou, s IOPS jsou stále problémy, většina výrobců je ani neuvádí, Intel nezvládá firmwary, levná SSD jako ta od A-Data mnoha lidem umírají. Takhle si opravdu spolehlivou technologii, která to dle mnohých už dávno měla pevným diskům natřít, nepředstavuji.

Václav "WIFT" Vašek:

Těch hloupostí, zklamání a špatných trendů vidím osobně poměrně dost. Pro mě jako pro člověka, co dělá s počítači od XTček, je vyloženě nepěkné sledovat, jak se všechno stěhuje na internet, zejména aplikace a soukromí uživatelů. Což o to, soukromí ať si každý řeší, jak chce, ale nějak mi uniká smysl toho trendu, že pro napsání hloupocatého dokumentu je potřeba připojení k internetu. Směřuje to tam a není to podle mě dobře.

Dalším trendem, který osobně nepovažuji za nějak zvlášť přínosný a spíše se mi to jeví jako zoufalství výrobců snažících se z uživatelů vytřískat nějaký ten peníz za technologii, o které je nejprve uživatele potřeba náležitě přesvědčit, že se bez ní téměř neobejde a v budoucnu už to jinak nebude, je snaha o prosazování zobrazování čehokoli ve 3D. Pevně doufám, že ještě v době „3D světa“ bude možné sehnat starý dobrý 2D monitor, nebo v nejhorším případě bude 3D monitor zobrazovat 2D obraz stejně dobře jako nativní 2D monitor. Osobně tomu ale nedávám moc šancí na úspěch, protože skutečná 3D scéna je taková, na kterou se můžete dívat z různých úhlů. Momentálně se ale za 3D považuje něco, co můžete sledovat pouze z toho úhlu, ze kterého to natočila „3D kamera“ (ať už si pod tím představíte cokoli, klidně „dvě 2D kamery“).

Vůbec nejhorší trend, který je u mě vítězem této kategorie, je snaha o postupnou cenzuru internetu a prosazování takových zvěrstev, jako je HADOPI 2 či nasazování filtrů od „britských jeptišek“ u některých poskytovatelů připojení k internetu maskované za potírání dětské pornografie (kdo z vás je tak naivní, že věří tomu, že toto je skutečně primárním cílem?).

Jirka Souček: Nejhorší trend roku vidím v současném vývoji výrobních procesů TSMC. Přeskočení 45nm jsem vnímal jako chybu a ta se nakonec TSMC škaredě vymstila, protože kvůli problémům se 40nm výrobou nemůže nabídnout žádný jiný „seriózní“ proces, než dva roky starou pět a padesátku, která je pro DirectX 11 hardware nepoužitelná.

Pro většinu lidí na diskusních fórech je zklamáním situace s Larrabee a Hydrou, ale osobně jsem byl k oběma skeptický od počátku. Jakmile se začne objevovat příliš mnoho superlativů, ale chybí vysvětlující dokumentace a prezentace reálného hardwaru, je vždy něco špatně. Tím se pomalu dostávám k Fermi – nezklamalo mě ani tak, že ještě není na trhu, ale spíš to, že nVidia celou situaci nakousla, ale zbývající detaily zůstaly pod pokličkou.

Jiří Zima: Přeznačování grafik NVIDIA by šlo označit za hloupost (i když ne jen tohoto roku) a poslední dobou začíná být čím dál tím otravnější. V nejnovějších noteboocích se různě mixují „stovkové“ a „dvoustovkové“ série a běžný uživatel se v tom nemá šanci zorientovat. Aby to nebylo vše, tak mezi stolní a mobilní kartou stejného názvu bývají obrovské rozdíly a kolikrát mají ty karty společný opravdu jen název.

Když už se výrobci snaží o malou spotřebu, tak nechápu, proč se více neprosadila možnost přepínání (bez restartu) mezi integrovanou a dedikovanou grafickou kartou. U notebooků je situace stejná jako před rokem a přepínání grafik je stále minoritní záležitostí. U stolních počítačů je to utopie. Když zrovna nehraju hry, tak není důvod, aby výkonná grafická karta produkovala zbytečné teplo, když kancelářskou práci s přehledem zvládne i integrovaná GMA od Intelu.

Poslední postesknutí by mohlo směřovat k cenám SSD pamětí. U takové novinky bych očekával větší pokles cen během roku. Místo toho jsou některé vybrané modely prakticky za stejnou cenu jako před dvanácti měsíci.

Mirek Jahoda:
 
  • GPU Intelu a ovladače pro ně se jaksi moc nelepší (a jsou přitom pořád všude)
  • nVidia blokuje použití GeForce jako druhé karty pro PhysX, když grafiku vykresluje karta jiné značky
  • Windows 7 jsou málo náročné na hardware, což nepotěšilo výrobce, ani weby píšící o HW (čtenost)
  • LucidLogix Hydra, šváb, který měl zachránit svět svým zaručeným škálováním multi-GPU a ještě se pořád nedostal do produkce; snad bude už za rok v předchozí pozitivní skupině
  • zrušený projekt Intel Larrabee
  • přeznačování grafik nVidia, které musíme my novináři pořád vysvětlovat a když si po sobě ty dva tři odstavce toho, co vzniklo vlastně z čeho, přečtu, nevím, jestli se smát, nebo brečet. To musí vymýšlet nějaký značně vyšinutý jedinec, jinak opravdu nevím.


Lukáš Fiala: Jsem hluboce zklamán z toho, že multi-GPU technologie a dvoučipové karty nejsou o nic vyspělejší, než byly před dvěma lety. To je výtka zejména směrem k ATI, pro níž jsou duální karty v high-endu dlouhodobou strategií, ale vlastně i k nVidii, která se naučila, že ani ona se bez nich neobejde. Z toho důvodu mě rozesmutnilo také odložené vydání základních desek s čipem LucidLogix Hydra. Mimo hardware jsem byl nejvíce zklamán hrou Cities XL, kterou vývojáři bohužel směřovali trochu jinak, než si přála komunita. A to tak, že se nechali strhnout těmi špatnými trendy: možná to nebyla ani tak otřepaná „hezká grafika na úkor hratelnosti“, jako spíše snaha napasovat koncept MMO na žánr, kam se vůbec nehodí.

Jan Kratěna: Nejhorší trend? Přeznačování, přeznačování a opět přeznačování. Kde to jsme? Opravdu si soudruzi z marketingového oddělení nVidie myslí, že mohou bez ustání chrlit nová označení pro stávající karty a dělat tak z lidí, s prominutím, blbce? Chápu, že v tržním hospodářství jsou peníze až na prvním místě, ale tohle už je vážně moc.

Co mě letos ještě moc nepotěšilo je odložení projektu Larrabee. Viděli jsme dema s real-time ray-tracingem, měli jsme možnost proniknout do tajů architektury, viděli jsme waffery plné čipů i samotnou kartu a zničeho nic šel celý projekt k ledu. Odchod Larrabee ze scény „obrečel“ i Tim Sweeney (Unreal Technology), který si na plně programovatelné GPU a jeho možnosti brousil zuby.

O zpoždění a maketách nVidia „Fermi“ aka GF100, mizerné dostupnosti a předražení nových Radeonů snad už ani nemá cenu psát.



Matúš Paculík: Ak vynechám neustále vyhrotené skupiny skalných fanúšikov obidvoch „grafických“ táborov, tak pre mňa bola veľkým sklamaním až neskutočne hypovaná grafická stránka hry DiRT2. Na túto prvú poriadnu ochutnávku sa tešil prakticky každý majiteľ grafickej karty série HD 5000, avšak výsledok je veľmi rozporuplný. Pri samotnom hraní rozdiel medzi DX9 a DX11 neuvidíte ani po zjedení tony mrkvy z Ukrajiny a jedinou záchranou je detailné sledovanie statických obrázkov. Takto som si veru prvú AA ochutnávku DX11 (aj keď nie natívnu) nepredstavoval a dúfam, že to blížiaci sa AvP napraví. Na druhú stranu som sklamaný aj z PhysX akcelerovaného pomocou GPU, avšak nie kvôli jeho prínosu, ale kvôli malému počtu zaujímavých titulov. V kontroverznom Batmanovi sa totiž sila tohto riešenia ukázala v celej svojej kráse a priniesla pre hráča výrazne väčší bonus, ako všetky tohtoročné DX11 hry dokopy.



Václav Vlček:
Asi největším zklamáním za minulý rok je stále populárnější trend uvádění nových produktů, které po bombastickém nástupu neuvidíte ještě půl roku v obchodech. Proč nás výrobci vždycky naladí a potom nechají zklamané trčet pár dalších měsíců? To je pořád baví ty žabomyší války o to, kdo uvede produkt na trh dřív i když ho pak stejně nemůže prodat? Dále to už jsou jen takové méně podstatné drobnosti, jako věčné přeznačování produktů Nvidie (ńa druhou stranu alespoň máme o čem psát) a ze stejného tábora i vysoká cena a slabší dostupnost LCD displejů pro 3D Vision. Chápu, že v tomhle je Nvidia trošku nevinně, ale to zákazníka nezajímá. Stejně jako u SSD, kdo jednou zkusil hrát ve třetím rozměru, do 2D už se vrací nerad. Taky je celkem škoda, že se před vánoci na trh nedostala Hydra od Lucidu, ať už byl důvod jakýkoliv. Sice praktický přínos bude malý, ale aspoň rozvíří stojaté vody s něčím opravdu novým mimo produkci gigantů Intel/Nvidia/AMD. A nakonec si musím trošku rýpnout do Windows 7, které jsem s velkým očekáváním nainstaloval na svůj netbook s Atomem a po nadšených ohlasech na webu asi čekal nějaký zázrak. Ano, sedmičky sice na Atomu fungují, ale na hranici použitelnosti a hlavně výdrž mašiny je o poznání menší, než s osvědčenými XP.

Peter Hucík: Vlastne som chcel tento bod úplne vynechať. Ale pri písaní jeho pozitívnej varianty ma napadlo, že ona „výdrž investície“ je vlastne aj negatívom. Ukazuje ako stagnuje vývoj grafiky – v minulosti bolo na prvý pohľad vidno pokrok v hernom engine pri prechode na vyšší DirectX. Dnes aby ste rozdiely hľadali lupou.

Adam Vágner: Za nejhorší trend i nadále považuji „odliv mozků“ od výkonných PC. Loni jsem si ještě stěžoval na levné notebooky, letos už to jsou superlevné netbooky. Snad ještě citelnější je ale vliv herních konzolí, které dřívější motor pokroku u PC platformy – vylepšování hardwaru nezbytné kvůli náročným hrám – doslova paralyzují hned na dvou frontách: odlivem hráčů z PC na herní konzole a nízkou hardwarovou náročností titulů stále častěji konvertovaných z konzolí. S nelibostí sleduji rostoucí ceny grafických karet. Poté, co se ATI a nVidia předháněly s GF 8800 GT, GF 9600 GT, HD 3800, HD 4800 a GTX 275, kdo sestřelí ceny výkonných karet níž, nVidia na highend na půl roku rezignovala a v tichosti sleduje, jak AMD společně s prodejci posouvá ceny nedostatkových karet do výše, ve které se vyskytovaly před Velkou válkou. Když si uvědomím, že HD 4850, podle materiálů AMD původně cílená jen o chloupek níže než HD 5850, stála u nás při své premiéře méně než čtyři tisíce, dělá se mi ze sedmi tisíce, za které se dnes běžně HD 5850 prodávají, mdlo.
Z vývoje kolem GeForce, profi grafik „Quadro“ a GPGPU karet Tesla a příslušného softwaru stále více nabývám dojmu, že začíná nVidia výkonné čipy přetvářet v hardwarové klíče k vlastnímu (byť zajímavému) softwaru.
Zaráží mě, že si výrobci klasických pevných disků jedou dál zažitým hlemýždím tempem, zatímco v oblasti SSD zuří konkurenční boj, díky kterému rychle padají ceny disků a rostou jejich kapacity. Jen netuším, jestli je to tím, že je klasická technologie v koncích, nebo se jen pořád necítí být ze strany SSD ohroženi. Mám-li mluvit za sebe, nepovažuji současnou maximální 2TB kapacitu disků za dostatečnou vzhledem k tomu, že už dnes prakticky neexistuje jiný způsob, jak efektivně ukládat větší objemy dat.
Rozporuplné dojmy mám ze SATA 6,0 Gb/s. Ne že by se mi na něm něco nelíbilo, jen se při pohledu na rychle rostoucí přenosové rychlosti u SSD nemůžu ubránit dojmu, že stejně, jako narazily výkonné SSD na bariéru v podobě SATA 3,0 Gb/s, narazí i novější SSD, tentokrát už ale mnohem dříve, než bude připravený nástupce.
A ještě jedna stálice. Zatímco ceny mechanik nejsou tak tragické, kapacita BD-R médií se jeví rok od roku menší, přičemž jejich cena je stále neúnosná. Příšerně mě nebaví pálit na mrňavá DVD, ale přechod na Blu-ray je pro mě za těchto podmínek nemožný. O nějakém opravdovém nástupci už snad ani nikdo neuvažuje a tak se začínám bát, že s Blu-ray půjdou optická média za disketou a „pálit“ se bude na relativně drahé (a méně spolehlivé) pevné disky.

Matej Koleják:
„Execution“, teda proces vydania produktov na trhu, bol aj v tomto roku u nVidie dosť výrazne za AMD/ATi. Najmä pre zákazníkov je to negatívne. Žiaľ, takýto stav už pretrváva od polovičky predchádzajúceho roku.

Najväčším sklamaním je však TSMC a ich 40nm proces, ktorý nie je pod kontrolou ani po skoro jednom roku. Vďaka tomu sú Radeon HD 5000 karty stále veľmi slabo dostupné a vylepšenie môžeme očakávať v...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama