VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU

VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU | Kapitola 5

Václav Vlček

Václav Vlček

1. 1. 2010 03:00 16

Seznam kapitol

1. Co a kdo vás čeká? 2. Grafická časová osa 3. Nejlepší produkt roku 4. Nejhorší produkt roku 5. Zajímavosti, inovace a nejlepší trendy
6. Hloupost roku, zklamání a nejhorší trendy 7. Mobilní grafika 8. GPGPU a procesory 9. Článek/interview/web roku 10. Výhled do příštího roku  

Zase jsme o další rok starší a ani ekonomická krize nedokázala zpomalit vývoj technologií. Takže máme zase procesory rychlejší, grafické karty výkonnější a disky o hromadu gigabajtů větší. Co si o uplynulém roce myslí třináct osobností z technických magazínů a diskuzních fór si můžete přečíst v našem ohlédnutí za rokem 2009.

Reklama
Jiří Zima: Vítám pronikání SSD pamětí mezi běžné uživatele. Kapacita je stále daleko menší než u běžných disků a v low-endu jsou ještě problémy při větší diskové aktivitě (zápisu), kdy některá SSD umí být slušnou brzdou, ale sám už bych na klasický disk přejít nemohl. I to nejlevnější SSD nabídne výrazný výkonnostní nárůst při práci v moderních operačních systémech, tedy rychlé spouštění počítače i programů.

Chvályhodná je také snaha výrobců dělat počítače (komponenty) úspornější. U stolních počítačů to chce sice často volit méně výkonné součásti, ale u notebooků je znát pokrok napříč celým spektrem. Leckterý multimediální model s lepším grafickým čipem nabízí výdrž přes čtyři hodiny a notebooky s výdrží k osmi hodinám nejsou žádnou výjimkou ani v kategorii do 20 tisíc.
Jan Kratěna: Letos mě vcelku dost zaujaly dvě věci. DirectX 11 a rozvoj GPGPU.

Jedenáctá verze API DirectX není sice revoluční jako ta desátá, ale jako evoluci ji brát lze. Konečně byla standardizována teselace, která je tu s námi už od dob Radeonů řady 8000 a v budoucnu se snad už nebudeme muset dívat na panáčky s mnohostěnem místo hlavy atp.

Co se týče GPGPU, to má poměrně dobře našlápnuto. S DirectX 11 přišlo DirectCompute, Khronos Group vypustil do světa finální specifikace multiplatformního OpenCL, nVidia stále dominuje s CUDA a AMD tomu všemu přihlíží z kouta s polo-použitelným Streamem. Uvidíme jak bude situace na GPGPU poli vypadat příští rok, ale zatím to vypadá celkem slibně.

Jirka Souček: Za inovaci roku považuji přenos multifunkční interpolace ze samostatných jednotek na unifikované jádro u RV870. Se změnou podobného typu nVidia přišla při přechodu z G71 (GeForce 7900) na G80 (GeForce 8800), tzn. se zcela novou architekturou. Použití takto výrazné změny na stávajícím konceptu jsem nečekal.

Za pozitivní považuju koncept již zmíněné RV870. Pokud se při vývoji architektury počítalo s budoucím nasazením nových technologií, může být přechod na DirectX 11 poměrně snadný. Ukázalo se, že vyvíjet zcela novou architekturu jenom abychom mohli říct, že máme zcela novou architekturu, nemusí být vždy to nejlepší. Obzvlášť v době krize se takové hazardování může ošklivě vymstít...

Mirek Jahoda:
 
  • velmi pěkná spotřeba nových (a výkonných) Radeonů HD 5000
  • nVidia dělá z hlemýždích nettopů a netbooků s Atomem díky Ionu alespoň schopné přehrávače Full HD obsahu
  • nVidia 3D Vision Discovery je překvapivě pěkná (a laciná) přidaná hodnota
  • pokrok u SSD (přestože by to chtělo s cenami a vychytáváním problémů ještě rychleji)
  • GPGPU se díky iniciativní nVidii a standardizaci pěkně rozjíždí
  • Phenomy II se povedly, dobré procesory v desktopu máme díky konkurenci za babku a možná i díky povedeným a přitom levným Phenomům II X4 tu máme od Intelu procesor jako je Core i5-750
  • IBM konečně (alespoň na chvíli) nemá nejvýkonnější superpočítač světa

Lukáš Fiala: Inovace roku = decap ring na RV790. Za přidané tři miliony tranzistorů (aneb tři desetiny procenta z původního počtu) bez změny zbytku jádra mohli inženýři ATI jako mávnutím kouzelného proutku navýšit základní frekvenci (a tedy výkon) o celých třináct procent. A to se vyplatí.

Václav "WIFT" Vašek: Za trend mně skutečně sympatický považuji snahu přenechat haldu výpočtů grafickým čipům. On je takový GPU v podstatě jen určitým způsobem optimalizovaný

„matematický koprocesor“

, takže jeho využití na počítání všeho možného se nabízí úplně samo a je to tedy podle mě nejen správný, ale i logický směr. Tradiční x86-kompatibilní procesor pro tyto účely považuji za již příliš neohrabanou architekturu a přidávání stále více a více jader/vláken je v mých očích spíše komplikací než skutečně efektivním řešením. Koncept GPGPU je mi daleko více milejší a po pravdě vůbec mi nevadí, že se to jednoho dne zaintegruje třeba přímo do procesoru (ono to stejně směřuje k tomu, že

„GPU vlastně bude jednoho krásného dne další instrukční sada, akorát dost promakaná“ ;-)

.

ps47:
Ako dlhoročný užívateľ dvoch, resp. troch monitorov veľmi vítam ATi Eyefinity, už bolo načase že jedného z dvoch hlavných hráčov napadlo dať tri nezávislé výstupy na jednu kartu (tu venujme minútu ticha za takmer zosnulý Matrox a jeho Parheliu). Zatiaľ som síce nemal možnosť vyskúšať si triplescreen gaming priamo na niektorej HD 5000ke, ale to mi nezabránilo dať narýchlo dokopy pár kusov hardwaru ktoré mi umožnili aspoň malú ochutnávku - tou sa (po aplikovaní niekoľkých 3rdparty patchov a úprave konfiguračných súborov) stal staručký System Shock 2 (ktorý tento rok slávil desiate narodeniny). , a ja sa neviem dočkať kedy si túto nesmrteľnú klasiku zahrám naostro na jednej z nových Atín (pokusná zostava to naneštastie nedáva, ani rýchlosťou a ani stabilitou - ovládač grafiky si s D3D oknom roztiahnutým cez tri monitory a dve grafické karty príliš dobre neporadil). Body plus pre Ati, jednoduchý nápad, výborný vysledok. Nvidia sa pokúsila zviditeľniť cez 3D Vision, nápad je to zaujímavý, ale reakcia je zatiaľ dosť vlažná - niet divu, cena príslušného hardwaru je pomerne vysoká.

Matúš Paculík:

Pre mňa je veľkou „záhadou“ finančná forma NVIDIE. Na fórach sa totiž pohybuje ohromné množstvo „odborníkov“, podľa ktorých sú všetky GeForce vhodné maximálne pre bezdomovcov a vlastne už ich nikto nekupuje. Ešte stále sa tu operuje s chybnými GPU (mobilné aj desktopové) a aj tak, napriek všetkým týmto negatívnym tvrdeniam, dokáže NVIDIA bez problémov dýchať :).



Václav Vlček: Nejzásadnější letošní inovací je podle mého masový rozvoj a zpřístupnění SSD disků. Za tři tisíce dneska pořídíte 64 GB SSD, který dodá počítači na svižnosti řádově více, než výkonnější procesor a hromada paměti navíc. Možná to tak podle všech těch benchmarků a grafů v recenzích nevypadá, ale kdo jednou SSD v systému měl, dá mi za pravdu. Ale přiznávám, taky jsem tomu nevěřil, dokud jsem si to na vlastní kůži nevyzkoušel. Doufám, že v roce 2010 za ty peníze už bude alespoň 128 GB s pořádným řadičem. Dále se mi líbí nástup ION čipsetu v netboocích. Výrobcům to sice opravdu trvalo dlouho, ale konečně jsou tady a dávají na frak integrovanému řešení od Intelu při stejné spotřebě. Jen tak dál, těším se na ION 2.

David Ježek: Částečně jsem toto jmenoval v první odpovědi. Zajímavosti a inovace si pro letošek odpustím, nic zvláštního neshledávám. Zato nejlepší trend z loňska, a sice otevírání specifikací GPU u AMD, letos doplním o další pokrok ve vývoji opensource ovladačů pro ATI (radeon-hd) i Nvidii (nouveau). Paráda v podání jinak proprietární Nvidie je stvoření VDPAU, knihovny pro hardwarovou akceleraci videa na GPU, která pomalu směřuje k přetvoření ve standardizovaný framework, který bude k dispozici všem. A neb jsem si funkčnost VDPAU mohl ověřit osobně na Ionu, rozhodně chválím a tleskám.
 

Peter Hucík: Páči sa mi výdrž investície do kvalitného high end hardware. Už neplatí ako kedysi, že kúpite grafiku, no jeden rok a jednu verziu DirectX nato už je potrebný upgrade. Najľahšie to môžem ilustrovať na príklade. Ak ste si v čase ich uvedenia kúpili GeForce 8800 GTX, ešte stále máte slušnú hernú kartu, ktorú netreba vymieňať (ak vyložene neprahnete po DX11).

Adam Vágner: Na prvním místě asi dostupnější a použitelnější SSD, i přes jejich dětské nemoci. Ale to není jen záležitost roku 2009 nebo 2010. Co mě opravdu potěšilo je to, že někteří výrobci (jmenovitě Sapphire) konečně začínají chápat, že se provozními vlastnostmi grafické karty nerozumí jen co nejnižší teploty grafického jádra, ale i nízká spotřeba a hlučnost, a že i chlazení se dá vyrobit a nastavit tak, aby bylo lepší než referenční.
A ještě jeden balzám na moji duši – raketový nástup 21-22" LCD s fullHD rozlišením. Jakkoliv mě netěší, že oproti klasice s poměrem stran 16:10 přichází plocha o drahocenných 120 pixelů na výšku, převáží to fakt, že díky nim roste rozlišení LCD (rozuměj mají menší pixely a jemnější rastr).



Matej Koleják:

Po dlhých rokoch podporujú Radeon grafické karty SSAA! Kto by to čakal? Veď ATi dlho označovala SSAA ako zbytočný a neefektívny spôsob vyhladzovania, ktorý nehodlá implementovať. Catalysty 9.11 WHQL ešte zvýšili jeho kvalitu, lebo automaticky upravia LOD a spolu s vyhladením hrán sa „zvýši“ AF. Celkovo je vynikajúci krok od AMD a o dôvod viac, prečo si kúpiť Radeon kartu.

Pozitívne je aj vylepšenie kvality AF najnovších Radeon grafických kariet. Nie, nehovorím o „uhlovej závislosti“, ktorá už je minulosťou, ale o mierne menšom shimmeringu oproti predchodcom. Snáď sa o pár rokov vyrovná AF na Radeon-kách so zapnutým AI, tomu na GeForce-kách s HQ.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama