navod-jak-otestovat-grafickou-kartu-ve-hrach
Hardware Článek Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách | Kapitola 7

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

2. 12. 2002 00:00 37

Seznam kapitol

1. Obecná pravidla testování ve hrách 2. Unreal Tournament 2003 3. Max Payne 4. Max Payne ... pokračování 5. Mercedes-Benz Truck Racing 6. Quake III Arena
7. DOOM III - Alpha 0.02 8. Star Wars - Jedi Knight II: Jedi Outcast 9. Return to Castle Wolfenstein 10. Serious Sam 11. Další hry a měření s FRAPS v NHL 2003 12. F1 2002 pomocí FRAPS

Čtete někdy různé recenze o grafických kartách a vidíte výsledky testování ze všemožných her a říkáte si: "Jak jen se v té hře testuje, vždyť už ji mám dlouho, ale nepřišel jsem na to, tak rád bych si porovnal své výsledky s těmi z článku.". Nebo to víte, ale nevíte, jak hru nastavit, aby vaše výsledky byly srovnatelné. Také už vás nebaví testovat pouze v syntetických testech (i když snadno ovladatelných) s omezenou vypovídací hodnotou a chcete zjistit reálný výkon vašeho systému? Řešení těchto problémů se vám pokusí nabídnout následující článek a navíc se dozvíte, jak zjistit počet snímků ve hře, která nemá zabudované možnosti spuštění timedema či fps.

Reklama

Z dlouho očekávané hry zatím unikla pouze alpha verze se třemi nedokončenými mapami. Nutno také dodat, že alpha verze je ještě značně neoptimalizovaná, a tak i na silnějších strojích se místy dost trhá. Každopádně i tak hra již teď vypadá úžasně a atmosféra bude nejspíš neuvěřitelná. Ve hře jsou hojně použity "stencil shadow volumes", tak si můžete otestovat teoretický výkon vaší grafické karty při práci se stencily v PowerVR FableMark. A stíny v Doom III jsou opravdu už hodně dobře udělané, podle stínu na zdi či podlaze krásně a přesně zjistíte příšeru za zády. Jestli jsem to správně pochopil, tak mají být důvodem proč DOOM III nebude podporovat Truform (stíny jsou předpočítané pro stávající modely se stávajícím počtem polygonů, s Truform by neodpovídaly).

V rozhovoru pro beyond3d.com John Carmack (autor hry) tvrdil, že provádí benchmarky, které by ho možná mohly dovést k tomu, že hra s určitým snížením detailů (úpravy se budou týkat per pixel lights) bude běžet i na GeForce1/2 a Radeonu 7500. PowerVR KYRO I/II má sice elegantní a rychlou práci se stencily, ale zase nepodporuje cube mapping, takže hra by na něm neměla běžet. Ale pokud J. Carmack ve svých testech uzná, že KYRO má výkonnou implementaci OpenGL, tak provede úpravy, které umožní DOOM III spustit i s těmito kartami.

Nastavení, příkazy konzole

Konzole se stejně jako u většiny her spouští klávesou "~". Pokud ovšem v default.cfg nesvážete tento příkaz s jinou klávesou. Tím se dostávám k první věci: default.cfg v adresáři \base. Doporučuji vám jej mírně upravit, jeho struktura je snadno pochopitelná, příkazům přiřazujete klávesy, není na škodu okomentovat příkazy z části "DEVELOPER KEYS" (screenshot, god mode, ...). To uděláte samozřejmě smazáním "//" na začátcích řádků.

Aktuální počet snímků za sekundu ve hře zapnete nastavením proměnné com_drawfps na hodnotu 1, vypnete nastavením na 0. Po napsaní by se vám v pravém horním rohu mělo objevit počítadlo framů (viz obrázek):

com_drawfps 1

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz



Rozlišení (v tomto případě 800x600, implicitní je 640x480) si nastavíte sekvencí příkazů

r_mode 4
vid_restart

Číslo r_mode pro další rozlišení zjistíte z následující tabulky:

r_mode Rozlišení
 1  400x300
 2  512x384
 3  640x480
 4  800x600
 5  1024x768
 6  1152x864
 7  1280x1024
 8  1600x1200

Pomocí již vytvořených skriptů si také můžete nastavit detaily (kvalitu obrazu). K tomu slouží příkaz exec. Takže například:
exec mediumquality.cfg
nebo
exec highquality.cfg
Highquality zapíná také anisotropní filtr (8:1).

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Timedemo

V alpha verzi je k dispozici už jedno demo, tak si ukážeme jak pomocí něj testovat:

com_SkipDemoFrames 0
timeDemo activate_demo1.demo

V konzoli pak opět přečtete výsledek. Příkaz com_SkipDemoFrames 0 je nutný, jinak hra nevyrenderuje všechny framy a výsledek nebude korektní (i když v alpha verzi žádný výsledek nebude příliš vypovídající). Jak jsme si říkali, nejlepším způsobem jak porovnávat je zapnout všechny detaily na maximálně možné a ponechat jen trilineární filtrování, takže před těmito dvěma příkazy napište ještě:

exec highquality.cfg
image_anisotropy 0

Můžete si samozřejmě nahrát vlastní demo pomocí příkazů recordDemo nazev_dema.demo a stopRecording. Lepší způsob je ale svázat tyto příkazy s konkrétními klávesami:

bind f5 recordDemo
bind f6 stopRecording

To byl jen výčet několika málo příkazů, konzole jich umožňuje mnohem více, vypíšete je pomocí cmdlist. Nastavení proměnných zjistíte tak, že napíšete třeba com_ (v tomto případě tedy všech proměnných takto začínajících) a stisknete TAB. TAB funguje stejně jako třeba v Linuxu, během psaní nedokončeného slova vám nabízí možnosti doplnění. Podrobnější popis ovládání konzole najdete na stránce http://doomiii.tv/.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama