navod-jak-otestovat-grafickou-kartu-ve-hrach
Hardware Článek Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách | Kapitola 6

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

2. 12. 2002 00:00 37

Seznam kapitol

1. Obecná pravidla testování ve hrách 2. Unreal Tournament 2003 3. Max Payne 4. Max Payne ... pokračování 5. Mercedes-Benz Truck Racing 6. Quake III Arena
7. DOOM III - Alpha 0.02 8. Star Wars - Jedi Knight II: Jedi Outcast 9. Return to Castle Wolfenstein 10. Serious Sam 11. Další hry a měření s FRAPS v NHL 2003 12. F1 2002 pomocí FRAPS

Čtete někdy různé recenze o grafických kartách a vidíte výsledky testování ze všemožných her a říkáte si: "Jak jen se v té hře testuje, vždyť už ji mám dlouho, ale nepřišel jsem na to, tak rád bych si porovnal své výsledky s těmi z článku.". Nebo to víte, ale nevíte, jak hru nastavit, aby vaše výsledky byly srovnatelné. Také už vás nebaví testovat pouze v syntetických testech (i když snadno ovladatelných) s omezenou vypovídací hodnotou a chcete zjistit reálný výkon vašeho systému? Řešení těchto problémů se vám pokusí nabídnout následující článek a navíc se dozvíte, jak zjistit počet snímků ve hře, která nemá zabudované možnosti spuštění timedema či fps.

Reklama

 

Jeden z nejpoužívanějších herních benchmarků všech dob. Výborná hra a výborný engine, na kterém je založeno moře dalších her (namátkou Medal Of Honor: Allied Assault, Star Wars: Jedi Knight II, Return To Castle Wolfenstein, ...). Je také prvním zástupcem OpenGL her v našem malém průvodci. Hra je však dnes jako benchmark grafických karet použitelná spíše od rozlišení 1280x1024 výše, v nižším rozlišení je škála výsledků závislá spíše na procesoru (v 640x480 se jedná o velice dobrý benchmark procesoru).

Upozornění: Nejčastěji používaná dema: demo001 a demo002 jsou k dispozici přímo ve hře pouze do verze 1.17. Pokud máte vyšší verzi hry, musíte například demo001 převést pomocí Demo Show Creator http://www.3dcenter.de/dsc/. Demo001 a demo002 si můžete stáhnout z PCtuningu nebo je lze získat extrakcí z baseq3\pak0.pk3 verzí do 1.17, což je vlastně ZIP soubor, v něm pak hledejte v adresáři demos.

Od verze 1.25 došlo ke změnám kódu Quaka, a tak nejsou výsledky kompatibilní (také jsou k dispozici jiná dema).

Nastavení hry

Pokud se vám nechce nic zdlouhavě nastavovat, tak si jen stáhněte q3config.zip, obsažený soubor rozbalte do adresáře \baseq3 a přepište jím stávající q3config.cfg. Předtím si jej samozřejmě zálohujte, jinak přijdete o vaše hráčské statistiky. Pro ty, co si vše chtějí nastavit sami, mám podrobnější postup. Spusťte hru a v menu zvolte položku Setup. Dále položku System, v jejím podmenu Graphics pak nastavte vše takto:

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Setup/System/Graphics: 
	GL Extensions ... On
	Fullscreen ... On
	Lighting ... Lightmap
	Geometric Detail ... High
	Texture Detail ... Maximum (úplně vpravo)
	Texture Filter ... Trilinear

Rozlišení a barevná hloubka záleží samozřejmě na vás, resp. na tom kterou chcete testovat.
Upozornění: Položky Texture Detail a Texture Filter raději vždy zkontrolujte, s velkou částí grafických karet mají tendenci se vracet na implicitní nastavení (tedy asi 2/3 detailů a jen bilineární filtrování).
V dalším podmenu Display pak ověřte, že Screen Size je na maximum:

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Setup/System/Display: 
	Screen Size ... Maximum (úplně vpravo)

Posledním krokem v menu System je nastavení zvuků. Sound Quality tedy nastavte na High (22kHz):

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Setup/System/Sound: 
	Sound Quality ... High

Opusťte menu System a vklouzněte do Setup, Game Options, které nastavte podle následujícího obrázku (všimněte si vypnuté vertikální synchronizace):

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Setup/Game Options: 
	Simple Items ... off
	Mark on Walls ... on
	Ejecting Brass ... on
	Dynamic Lights ... on
	Identify Target ... on
	High Quality Sky ... on
	Sync Every Frame ... off
	Force Player Models ... off
	Draw Team Overlay ... off

Spuštění timedema

Nyní již můžete pomocí klávesy "~" spustit konzoli a do ní napsat příkazy:

timedemo 1
demo demo001

kde demo001 můžete nahradit názvem jiného dema (například demo crusher). Po skončení timedema spusťte opět konzoli a přečtěte si údaj o fps.

Upozornění: Při stahování dalších dem do Quaka III si dávejte pozor, některá z nich (například NV15 demo nebo KYROII demo) přepisují a přidávají soubory do pak0.pak, který si raději zazálohujte.

Poznámka: Některé servery testují zásadně s vypnutou kompresí textur (S3TC - S3 Texture Compression), aby byla zachována maximální kvalita. S3TC vypnete v konzoli následovně:

r_ext_compress_textures 0
vid_restart

Srovnání náročnosti různých dem

Quake III Arena v1.11 -- 1024x768x32, high detail, trilinear, s3tc on
Celeron 1.33GHz (133MHz FSB, 256KB L2 cache), Radeon 9000 Pro

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Timedema ke stažení (umístěte do baseq3\demos):

  • Annihilator - silně limitováno výkonem CPU
  • Quaver - používané například na digit-life.com (tam s upraveným .cfg, zvýšené detaily křivek)
  • Crusher
  • NV15 demo - modifikuje pak0.pak
  • KYRO II demo - modifikuje pak0.pak

Článek o testování v Quake III na 3dcenter:
http://www.3dcenter.de/userbench/quake3.php

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama