navod-jak-otestovat-grafickou-kartu-ve-hrach
Hardware Článek Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách | Kapitola 10

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

2. 12. 2002 00:00 37

Seznam kapitol

1. Obecná pravidla testování ve hrách 2. Unreal Tournament 2003 3. Max Payne 4. Max Payne ... pokračování 5. Mercedes-Benz Truck Racing 6. Quake III Arena
7. DOOM III - Alpha 0.02 8. Star Wars - Jedi Knight II: Jedi Outcast 9. Return to Castle Wolfenstein 10. Serious Sam 11. Další hry a měření s FRAPS v NHL 2003 12. F1 2002 pomocí FRAPS

Čtete někdy různé recenze o grafických kartách a vidíte výsledky testování ze všemožných her a říkáte si: "Jak jen se v té hře testuje, vždyť už ji mám dlouho, ale nepřišel jsem na to, tak rád bych si porovnal své výsledky s těmi z článku.". Nebo to víte, ale nevíte, jak hru nastavit, aby vaše výsledky byly srovnatelné. Také už vás nebaví testovat pouze v syntetických testech (i když snadno ovladatelných) s omezenou vypovídací hodnotou a chcete zjistit reálný výkon vašeho systému? Řešení těchto problémů se vám pokusí nabídnout následující článek a navíc se dozvíte, jak zjistit počet snímků ve hře, která nemá zabudované možnosti spuštění timedema či fps.

Reklama

Serious Sam je střílečka z dílny chorvatského Croteamu. Jeho programátoři vybudovali od základů nový engine. Ten je psán primárně pro OpenGL, ale alternativně můžeme zvolit i Direct3D, se kterým hra běží pomaleji (platí pro druhý díl Sama, v prvním je alternativou 3Dfx Glide). Engine vypadá opravdu velmi dobře, je to takový oddech od tmavých kobek v Quakovi nebo hororu v Aliens vs Predator. O technologiích použitých v Serious Samovi se můžete dočíst na stránce Croteamu. Důležitými rysy jsou vícevrstvý multi-texturing, využití environ. bump mappingu, techniky "procedural textures" např. pro vodu a lens flares.
Na PCtuningu budeme testovat druhým dílem Sama: The Second Encounter. První díl byl vydán ještě v době API DirectX 7, nicméně s patchem 1.05 už dostanete podporu DX8 (například i Truform). O postup jak v něm testovat vás také neošidím.

The Second Encounter

Podle mě vůbec nejlepší herní benchmark, má zabudované možnosti testování, přiložená dema a hlavně zobrazuje nejen průměrné fps ale i "fps without excessive peaks", tzn., že ořeže největší amplitudy v časovém diagramu fps, a tak se částečně abstrahuje třeba od zpomalení dema nahráváním z pevného disku (i když Serious Sam používá optimalizace jako prefetching a texture precaching). Engine je dostatečně moderní (DX8) a některá dema budou náročná i pro budoucí hardware.

Ke hře je přiloženo pět různých dem, v zahraničních recenzích se nejčastěji testuje pomocí The Grand Cathedral nebo Citadel. Grafické karty v The Grand Cathedral a Valley of The Yaguar jsou na slabších sestavách dost limitovány výkonem procesoru, k měření by bylo třeba zhruba 2.5GHz CPU. Tyto dema mají tedy svůj význam při testování opravdu silného hardware. Citadel a Yodeller vypadají podle mě zase příliš jinak než většina hry, takže pro testování průměrného hardware používám The Elephant Atrium, které mi poskytne ještě rezervu pro změření ztráty výkonu se zapnutým FSAA, Truformem nebo anisotropním filtrem. Navíc se jedná o takovou typickou mapu dobře odrážející průměrný výkon ve hře, možná jen větší použití těžkých zbraní (s náročnějšími efekty) by nebylo na škodu.

Serious Sam SE v1.07 -- 1024x768x32, high detail, trilinear, s3tc on
Celeron 1.33GHz (133MHz FSB, 256KB L2 cache), Radeon 9000 Pro

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Prvním vaším krokem by mělo být stažení skriptů (od autorů z 3dcenter pak tady), které za vás automaticky nastaví maximální detaily (ale opět budeme primárně testovat jen s trilineárním filtrováním). Musím vás upozornit, že tyto skripty fungují jen s verzí 1.07, takže aktualizaci hry si můžete stáhnout zde. Obsah ZIPu rozbalte do adresáře \Scripts\Addons. Skripty si stahovat samozřejmě nemusíte, můžete využít přiložených Extreme Quality (ale pozor na zapnuté anisotropní filtrování) nebo můžete všechny Options nastavit sami (ale ne všechny jdou přímo v menu hry, některé budete muset z konzole či editací .ini souborů).
Nyní už můžete spustit hru a nastavit rozlišení a barevnou hloubku (Options, Video Options), Graphics API ponechte OpenGL, je přece jen pro Serious Sama nativním:

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Volbu potvrďte kliknutím na "APPLY", vraťte se v Options o úroveň výš, zvolte položku dole - Execute Addon. Podle toho jakou barevnou hloubku jste zvolili, vyberte buď 32-bit_HQ++ nebo 16-bit_HQ++:

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Nyní se provede posloupnost příkazů v ladící konzoli, tu opusťte stiskem ESC, ten můžete ještě 2x a jste v hlavním menu hry. Tam zvolte položku Demo a zvolte demo, ve kterém chcete testovat:

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Po skončení dema, spusťte konzoli klávesou "~" a přečtěte hodnotu FPS (without excessive peaks). Pokud byste chtěli testovat se zapnutým anisotropním filtrováním, tak použijte příkaz

gap_iTextureAnisotropy=

kde za "=" uveďte některou z mocnin dvojky (1 znamená vypnutý anis. filtr). Ještě se podívejme, co dělají některé další přikazy konzole:

hud_iStats=1; - zapne vypisování aktuálních fps na obrazovku
dem_bProfile=1; - zapne vyhodnocování fps během dema
dem_iProfileRate=1; - zapne počítání fps v intervalu 1 sekundy (implicitně je 5 sekund)
gap_iTruformLevel= - s číslem za "=" zapne Truform

The First Encounter

Prvním dílem Serious Sama se už asi nikde netestuje, ale v případě, že vlastníte jenom tuto hru, uvádím návod i pro něj. Postup je prakticky analogický jako u SE, benchmarkovací skripty pro Serious Sama si můžete stáhnout zde (nebo z 3dcenter tady). Tyto skripty korektně fungují jen s verzí hry nižší než 1.05 (opačná situace než u Serious Sama 2).

Ve většině recenzí najdete výsledky s použitím dema Karnack Peaceful Night, které je i podle mě k tomuto účelu nejvhodnější.

Serious Sam FE 1.00 -- 1024x768x32, high detail, trilinear, s3tc on
Celeron 1.33GHz (133MHz FSB, 256KB L2 cache), Radeon 9000 Pro

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Další články o testování v Serious Samovi najdete na 3dcenter (jak jinak):
http://www.3dcenter.de/artikel/2001/04-05a.php
http://www.3dcenter.de/artikel/2001/08-07c.php#serioussam
http://www.3dcenter.de/userbench/serioussam.php
http://www.3dcenter.de/userbench/serioussam2.php

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama