navod-jak-otestovat-grafickou-kartu-ve-hrach
Hardware Článek Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách | Kapitola 12

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

2. 12. 2002 00:00 37

Seznam kapitol

1. Obecná pravidla testování ve hrách 2. Unreal Tournament 2003 3. Max Payne 4. Max Payne ... pokračování 5. Mercedes-Benz Truck Racing 6. Quake III Arena
7. DOOM III - Alpha 0.02 8. Star Wars - Jedi Knight II: Jedi Outcast 9. Return to Castle Wolfenstein 10. Serious Sam 11. Další hry a měření s FRAPS v NHL 2003 12. F1 2002 pomocí FRAPS

Čtete někdy různé recenze o grafických kartách a vidíte výsledky testování ze všemožných her a říkáte si: "Jak jen se v té hře testuje, vždyť už ji mám dlouho, ale nepřišel jsem na to, tak rád bych si porovnal své výsledky s těmi z článku.". Nebo to víte, ale nevíte, jak hru nastavit, aby vaše výsledky byly srovnatelné. Také už vás nebaví testovat pouze v syntetických testech (i když snadno ovladatelných) s omezenou vypovídací hodnotou a chcete zjistit reálný výkon vašeho systému? Řešení těchto problémů se vám pokusí nabídnout následující článek a navíc se dozvíte, jak zjistit počet snímků ve hře, která nemá zabudované možnosti spuštění timedema či fps.

Reklama

F1 2002 je poměrně nová hra, která má narozdíl od svého soupeře (Grand Prix 4) engine, ve kterém je možno naměřit rozumné výsledky. Celkově je grafika hry velice podařená a s plnými detaily také dostatečně náročná. Hra obsahuje mnoho pěkných efektů, jako odrazy na karoseriích "závodniček" či hojně použitý bump mapping pro simulaci nerovnosti vozovky. Mohla by se tedy stát dobrým benchmarkem, ale spolehlivost výsledků v ní naměřených se ukáže až jich bude více.

Stažení replaye a nastavení

K testování budeme na PCtuningu používat dva replaye, se slabším procesorem Rakousko a s rychlejším nejnáročnější Monte Carlo. Oba replaye obsahují první kolo a start uprostřed startovního pole, tedy mimo hromadné havárie asi to nenáročnější, co lze od hry očekávat. Obsah ZIP souboru zkopírujte do podadresáře \VCR v hlavním adresáři hry. Pak spusťte program 3DConfig.exe:

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Vyberte rozlišení a barevnou hloubku a hlavně nezapomeňte vypnout VSYNC (políčko Use Vertical Sync musí zůstat nezaškrtnuté a opět nezapomeňte mít VSYNC vyplý i v driverech. Nyní spusťte FRAPS s volbami jako na předešlé straně. Pak již standardně souborem f1_2002.exe spusťte také hru.

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Nyní v menu Options\Display (viz obrázky), nastavte tyto volby (vše na maximum, jen Image Quality jen High, jinak se zapne i anisotropní filtrování). Z kamer jsem vybral nenáročnou Nose, protože se zapnutým kabinou pilota a zrcátky je většina karet limitována procesorem (s CPU 1.33GHz byly výsledky při použití kamery Cockpit asi o 40% nižší než s Nose a téměř shodné v 640x480 i 1024x768). Kameru Cockpit budu používat v testech se silnějšími procesory:

Options\Display:
 Circuit Detail ... Full
 Player Vehicle Detail ... Full
 Vehicle Lighting Effects ... High
 Shadows ... High
 Other Vehicles Detail ... Full
 Image Quality ... High
 Special Effects ... Full
 Pit Crew Animations ... High
 Default View ... Nose (popř. Cockpit)
 Mirrors ... On (má vliv pouze testujete-li s kamerou Cockpit nebo TV Cockpit)
 Movies ... On
 Message Centre ... On
 Heads Up Display ... On
 Broadcast Overlays ... On

Testování uvedenými záznamy

Poté už kliknutím na tlačítko replays, otevřete tuto nabídku (na obrázku), kde nastavte Replay Fidelity na High a vyberte buď "Austria HOT LAP 1" nebo "Monte Carlo HOT LAP 1", podle toho, kterým chcete testovat:

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Podobně jako v NHL2003 v následující nabídce zvolte nejdříve tlačítko Maximize a pak Play, po jehož stisknutí okamžitě spusťte logovaní fps pomocí FRAPS (implicitně Scroll Lock). Těsně před tím, než formule vjede do cíle, musíte opět stisknout Scroll Lock pro vypnutí logování. Výsledek najdete zase v souboru FRAPSLOG.TXT v podobném tvaru jako zde:

2002-11-29 21:34:00 - f1_2002
Frames: 3451 - Time: 93865ms - Avg: 36.765 - Min: 21 - Max: 51

Srovnání náročnosti uvedených záznamů

F1 2002 -- max detail, anisotropic, fsaa off, default view: nose
Athlon XP 1.66GHz (176MHz FSB), Radeon 8500

Návod: Jak otestovat grafickou kartu ve hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Poznámky k testování s FRAPS

Upozornění: Zaznamenávání a zobrazování fps na obrazovku má samozřejmě určitou režii, takže výsledky jsou mírně ovlivněny (odhadem okolo 1%). Autor programu Roderick Maher mi na můj dotaz ohledně kompatibility s různými ovladači a grafickými kartami (resp. ohledně známého problému se starými drivery PowerVR) odvětil toto:

"Jsem v kontaktu s týmy, co vyvíjí drivery, ve většině společností zabývající se grafickými kartami, a když se objeví nějaký problém se zpomalováním, je obvykle promptně vyřešen.
Existovala verze ovladačů pro Kyro2, která běžela pomalu, jestliže byl FRAPS spuštěn. Myslím, že se jednalo o verzi 1.2. S verzí 1.3 se to spravilo a všechno je v pořádku až dosud (dnes už je verze 1.6)."

Pomocí FRAPS samozřejmě nemusíte měřit jen NHL2003 nebo F1 2002, ale cokoli, kde lze uložit opakovaný záběr nebo kde existuje nějaká neměnná animovaná scénka ze hry. Další hry, které by například šli snadno testovat: Need For Speed 5: Porsche 2000, Colin McRae Rally 2, ... Pokud některou hru budeme v článcích testovat, vždy zveřejníme také demo či replay, kterým se testovalo.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama