Zběsilý přelom tisíciletí: Technologická revoluce, kterou jsme přehlédli!
i Zdroj: depositphotos.com
Mobilní zařízení Článek Zběsilý přelom tisíciletí: Technologická revoluce, kterou jsme přehlédli!

Zběsilý přelom tisíciletí: Technologická revoluce, kterou jsme přehlédli! | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

2. 9. 2023 07:30 9

Seznam kapitol

1. Nenápadná revoluce 2. Internet do televize i hloupých mobilů 3. Na komunikaci s komunikátorem 4. Sezóna ostružin... 5. ...a éra jablek

Nástup smartphonů a internetových zařízení obecně byl šílenější a dramatičtější, než si ho většina z nás pamatuje. Nikdo totiž nevěděl, jak se bude internet používat – a ten mobilní zvlášť!

Reklama

I když mnozí nemohou přijít Apple na jméno, Apple udělal několik věcí zatraceně dobře. Tak za prvé nespěchal, připravil se – a i když první iPhone nebyl dokonalý, přinesl to základní: Integraci telefonu a iPodu, což byla věc, o kterou je jejich zákazníci žádali roky. Důležité bylo to, že byl integrovaný do ekosystému Apple a choval se jako iPod, fungovaly s ním knihovny hudby a podobně.

Druhá věc je, že se jim podařilo vyřešit virtuální multi-touch klávesnici bez potřeby stylusu, což nebyla vůbec jednoduchá věc. Vřele doporučuji dokument Springboard od The Verge, který popisuje historii „Palm kompatibilních“ kapesních počítačů Handspring a jejich snahu integrovat bezdrátový modul do jejich zařízení, která nakonec vedla k Hanspringu Treo (2002), jenž lze s jistými debatami označit za první moderní smartphone. Tam se, mimochodem, popisuje jejich setkání se Stevem Jobsem, které ho mohlo (ale nemuselo) přesvědčit o tom, že budoucnost bude „phone-centrická“ místo orientace na osobní počítače.

Ať už to tak bylo anebo nebylo, Apple šel, za třetí, do iPhonu ve velkém – a za velké peníze si zajistil celý dodavatelský řetězec, což jim dovolovalo chrlit velké množství přístrojů v požadované kvalitě bez rizika výpadků výroby. A potom, za čtvrté, použil svou marketingovou sílu na to, aby vnutil mobilním operátorům svůj telefon tak, jak ho chtěli mít.

A to byla obří věc, protože předtím operátoři kontrolovali, jaké přístroje na své sítě pustí, jaké budou mít funkce – a nezřídka nutili výrobce ke změnám, protože sami nainvestovali do mobilního webu a chtěli, aby jim lidi platili za předražené SMS zprávy, loga, vyzváněcí melodie, Java hry a používali jejich WAP aplikace. Apple jim řekl – dobře, když nás nechcete, tak si trhněte – a najednou se dominance operátorů vytratila, protože vývoj funkcí se od té doby odehrával mimo ně. Ano, konec „tradičního mobilního webu“ je spojený s tímhle applovským FU, které ukončilo éru servisních kódů a shortcutů a všelijakých technických podivností.

Poslední obří výhodou Apple bylo to, že i když provozují „walled garden“, tak za určitých podmínek do nich vpustili vývojáře – a dokázali jim udržovat dostatečně stabilní prostředí a funkční monetizaci tak, aby se to vyplatilo oběma stranám. Fakt, že uživatelé mohli jednoduše najít aplikaci, bezpečně za ni zaplatit a měli jistotu, že jim to nezruší telefon, bylo něco revolučního. Je to revoluce, kterou nechápali ani hackující jedinci, ani firmičky, které si chtěly řešit monetizaci po svém – ale to je jejich válka.

Apple přinesl dominující design, přinesl koncept mobilní platformy a ukázal, jak vypadají funkční výrobní řetězce a funkční vydavatelské řetězce. A tímhle, přesně tímhle, období mobilního chaosu končí. Od té doby máme stabilizovanou podobu telefonů, málo šíleností, spolehlivé funkce – a i když se výrobci Androidů v Asii stále množí jako octomilky, nikdo z nich nemá reálně na to, aby současnou situaci zvrátil. 

Naopak, stabilita Androidu ukazuje, že je těžké obejít tak vyspělý systém a uplácat si na koleně jeho alternativu – na to prostě nikdo nemá a situace, kdy vedle sebe koexistoval Symbian, EPOC, MS DOS s extenzemi pro mobil, Maemo, Pocket PC, iOS, Android a Windows Phone, se prostě jen tak opakovat nebude: Něco takového žádá nejen soustředěnou vizi, ale také velké prostředky a schopnost něco takového marketingově prosadit.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama