Zachytávání a zpracování videa pro začátečníky | Kapitola 7
Seznam kapitol
Tento článek je určen především pro začátečníky, kteří ještě nikdy nezachytávali video do počítače. Pokusím se popsat obecný postup, popsat problematiku a doporučit některé programy, ale nebudu se zaobírat jejich používáním, protože to je účelem jiných článků. Kromě toho každý si po spoustě pokusů najde ten svůj "zaručený" postup a každému vyhovuje něco jiného. Také pro různá zachytávací zařízení se hodí jiné programy. Takže se pojďme pustit do práce.
Pokud požadujeme vytvoření VideoCD nebo DVD, budeme ukládat do MPEG-1 resp. do MPEG-2. MPEG-1 je starší formát a má několik omezení. V prvé řadě nepodporuje prokládaný obraz, takže se nehodí pro ukládání prokládaného videa např. z kamer. Sice podporuje rozlišení až 4096x4096, ale pro hardwarové dekodéry VideoCD je to pro PAL pouze 352x288 bodů, počet řádek je tedy poloviční proti TV standardu, komprimuje se tedy pouze jeden půlsnímek. Další omezení je bitrate, který je konstantní pouze 1150 kbitů/s. To stačí většinou pro komprimaci videa z kvalitního zdroje (např. naskenovaný filmový pásek), ale pro komprimaci domácího videa s množstvím šumu to většinou nestačí. Obraz potom ztrácí detaily, objevuje se kostičkování a jiné degradace videa. Doporučuji tedy spíše používat MPEG-2 kompresi. Jde o rozšíření formátu MPEG-1 o podporu prokládaného videa, vyššího rozlišení, rozsáhlejší vyhledávání vektorů pohybu a dalších vylepšení, která zlepšují kompresi (o cca 10%).
Nastavit můžeme několik parametrů:
- Bitrate - je datový tok v bitech za vteřinu a nejvíce určuje kvalitu výsledného videa a samozřejmě i velikost, čím vyšší datový tok, tím více informací je možno uložit a tím větší kvalita
- GOP - Group Of Picture neboli skupina snímků IPB, určuje, jak často se budou vkládat jednotlivé I, P, B snímky. Lze také zvolit různé sekvence. I-frame only bude vytvářet pouze I snímky (ekvivalentní key frame=1 u AVI+kodek MJPEG), IP bude vynechávat B snímky, výpočet je pak jednodušší a rychlejší než u IPB sekvence. Čím dále jsou od sebe I-snímky (více P a B), tím si můžeme dovolit nižší bitrate, to ale neplatí u rychlých scén, kdy nemusí dojít k vyhledání pohybu objektu v obraze a roste nárok na bitrate
- Motion estimation - tento parametr zadává, jak do hloubky se budou hledat rozdíly mezi jednotlivými snímky. Čím vyšší nastavení, tím déle bude trvat převod, kvalita ale může rapidně narůstat, takže zde příliš nešetřete.
- VBR/CBR - určuje rozdělení bitrate v čase, CBR (constant bitrate) s konstantním datovým tokem nebere v úvahu rozdílnou náročnost na bitrate různých scén, VBR (variable bitrate) mění bitrate v čase tak, aby zachoval pokud možno konstantní kvalitu po celé délce videa, někdy je možné i nastavit minimální a maximální povolený bitrate
- Jiné parametry - každý enkoder má ještě nějaká "esa" v rukávu, jde především o různé filtry na odstranění šumu apod.
Existuje několik standardů, v praxi je ale úplně přesně nikdo nedodržuje. Někdy se také v různých doporučeních od sebe liší některé parametry a některé ani nejsou přesně specifikovány. Jen tak pro příklad:
Název | MPEG | Velikost | Poměr stran | FPS | Bitrate | GOP | Zvuk |
VideoCD PAL | MPEG1 | 352x288 | 4:3 | 25 | 1152kb/s | max 15 | MP2 224kb/s stereo |
VideoCD NTSC | MPEG1 | 352x240 | 4:3 | 29.976 | 1152kb/s | max 18 | MP2 224kb/s stereo |
SuperVCD PAL | MPEG2 | 480x576 | 4:3 / 16:9 / 2.21:1 | 25 | VBR do 2.6Mb/s | MP2 stereo | |
SuperVCD NTSC |
MPEG2 | 480x480 | 4:3 / 16:9 / 2.21:1 | 29.976 | VBR do 2600Mb/s | MP2 stereo | |
DVD PAL |
MPEG2 | 720x576 | 4:3 / 16:9 / 2.21:1 | 25 |
do 9800kb/s | max 15 |
MP2/AC3/DTS stereo/5.1 |
704x576 | 4:3 / 16:9 / 2.21:1 | ||||||
352x576 | 4:3 | ||||||
352x288 | 4:3 | ||||||
DVD NTSC | MPEG2 | 720x480 | 4:3 / 16:9 / 2.21:1 | 29.97 | do 9800kb/s | max 18 | MP2/AC3/DTS stereo/5.1 |
704x480 | 4:3 / 16:9 / 2.21:1 | ||||||
352x480 | 4:3 | ||||||
352x240 | 4:3 |
V podstatě pouze potřebujeme vědět, za jakým účelem vše děláme a podle toho zvolit potřebný formát. Výsledek samozřejmě potřebujeme vypálit na CD (nebo 2 CD) a k tomu je potřeba použít program, který podporuje vypalování VideoCD (Ahead Nero, WinOnCD a další) nebo SuperVCD (Ahead Nero 5). Použití těchto programů je nad rámec tohoto článku, ale možná se k nim ještě vrátíme.
Na závěr ještě pár tipů k tvorbě MPEGu:
- pokud to kompresor podporuje, nastavte typ kódování VBR s dvojím průchodem, při prvním průchodu dojde k analýze videa a zjištění náročnosti jednotlivých scén, při druhém průchodu dojde k samotné komprimaci
- bitrate vypočtete tak, abyste využili bezezbytku volné místo na médiu (DVD/CD), nenastavujte příliš nízký bitrate, nebo budete zklamáni špatnou kvalitou, pro DVD se doporučuje VBR 6000kbps a vyšší, ideální pro video z kamery je VBR 8000kbps
- pokud video neobsahuje rychlé pohyby a pohyb pozadí, zvětšete počet B snímků, zlepšíte tím kvalitu videa a snížíte nároky na bitrate, nepřekračujte ale počet patnácti snímků v GOPu, jinak nebude kompatibilní s DVD specifikací
- jako vstupní video pokud možno nepoužívejte MJPEG AVI nebo použijte MJPEG s vyšším bitrate, budete se pak divit nad kostkatěním výsledku, zkuste použít takový kodek, který pracuje na jiném principu (Huffyuv, Losless MJPEG)
- je možné také kombinovat v jednom MPEG souboru více parametrů. Například rychlejší sekvence převeďte s málo B-snímky a pomalé s více B-snímky a výsledek pak spojte v některém editoru, který pracuje bez rekomprese (PowerVCR II, WebFlixPro, MPEG2Schnitt, Womble MPG2VCR, MPEG2Cut, Honestech Mpeg Editor a další).
- experimentujte, vyzkoušejte několik různých nastavení na části vašeho videa a ten, který povede k nejlepším výsledkům, pak aplikujte na celé video (nebo pracujte po částech a výsledek pak spojte). Bohužel se někdy stane, že zvýšení bitratu nevede ke zvýšení kvality, ba právě naopak (kdopak ví proč?), tak hodně trpělivosti