Problém s bateriemi: Sny elektrooptimistů narážejí na realitu
i Zdroj: Depositphotos
Mobilní zařízení Článek Problém s bateriemi: Sny elektrooptimistů narážejí na realitu

Problém s bateriemi: Sny elektrooptimistů narážejí na realitu | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

6. 1. 2024 13:30 134

Seznam kapitol

1. Pokrok na baterky 2. Baterie dělobuchů 3. Něco v tom roste 4. To se nevyklepe 5. Lepší, ale dražší 6. Reaktor není bojler

Elekrooptimisté se radují a malují všem obnovitelně elektrickou budoucnost jako dokonalé řešení pro přicházející utopii. V cestě je ale řada problémů, z nichž zdaleka největším jsou baterie – totiž zařízení, jak energii uchovávat dlouhodobě, ekonomicky a ekologicky. A to je stále nedořešený problém.

Reklama

3) Mechanická fragilita baterií

Ať už máme baterie klasické anebo solid state, nejde o struktury, do kterých můžete beztrestně bušit kladivem anebo je stovkou napálit do zdi. Jakmile se poruší vnitřní struktura článků, tak to nejlepší, v co můžeme doufat, je to, že nedojde k runaway chemické reakci, která povede k zahoření a článek chcípne tak nějak korektně. To nemění nic na tom, že je mrtvý a bude se muset vyměnit.

Zatímco u mnoha bouraček se dá k tomu, co vznikne, přistoupit tak, že „ono se to vyklepe“, v případě havárií elektromobilů se musí k baterii přistupovat velmi opatrně. Poškození může být uvnitř a nemusí být vidět – a z bezpečnostních důvodů je prostě lepší narušenou baterii vyjmout celou a nahradit ji novou, což poleze do peněz. Taková oprava není krytá zárukou – a velmi hrubý odhad říká, že bude stát zhruba třetinu pořizovací ceny vozidla. 

4) Další faktory životnosti

Obecně životnost baterií hodně záleží na tom, jak se k nim chováte – a to zahrnuje i vibrace, styl jízdy a strategii nabíjení. Objevují se super nápady, jako že auto zapojené do smart gridu bude fungovat jako záloha sítě, jenomže to ji jaksi poskytujete provozovateli sítě k cyklování. Správa baterie není tak jednoduchá, jako že si načerpáte kdekoliv chcete a v nejhorším si vezete extra kanystr, tak snadné to nebude.

Dnes víme, že rychlonabíjení není úplně zadarmo – a i když se dá použít, záleží například na teplotě okolí a taky na tom, jak přesně baterii nabíjíte. To je všechno hezké, ale pokud jste na delší cestě, musíte zohlednit například to, že nechcete, aby vám došla baterie během špičky, kdy 1) dobíjení bude drahé a 2) bude tam mnoho zájemců o dobíjení. V takové situaci se může jevit smysluplné vyměnit rychlé dobití za životnost, ale ono se to v dlouhém horizontu vrátí.

Plus „baterie je baterie“ a nesmíte ji tedy nechat kompletně vybitou, nesmíte ji nechat promrznout a tak dále. Všimněte si, že kdekoliv se mluví o „mýtu, že bateriím vadí chlad“, tak se mluví o chladu, ale ne o promrznutí. Tomu se dnes brání tím, že se baterie sama temperuje, ale je to závislé na tom, že se baterie musí mít čím temperovat, takže opět musíte mít představu o tom, jak je auto přesně nabité. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama