Problém s bateriemi: Sny elektrooptimistů narážejí na realitu
i Zdroj: Depositphotos
Mobilní zařízení Článek Problém s bateriemi: Sny elektrooptimistů narážejí na realitu

Problém s bateriemi: Sny elektrooptimistů narážejí na realitu

Michal Rybka

Michal Rybka

6. 1. 2024 13:30 134

Seznam kapitol

1. Pokrok na baterky 2. Baterie dělobuchů 3. Něco v tom roste 4. To se nevyklepe 5. Lepší, ale dražší 6. Reaktor není bojler

Elekrooptimisté se radují a malují všem obnovitelně elektrickou budoucnost jako dokonalé řešení pro přicházející utopii. V cestě je ale řada problémů, z nichž zdaleka největším jsou baterie – totiž zařízení, jak energii uchovávat dlouhodobě, ekonomicky a ekologicky. A to je stále nedořešený problém.

Reklama

Nedávno se objevila informace o tom, jak Toyota pokročila ve vývoji baterií, konkrétně baterií solid state, které slibují vyřešit hned tři problémy současných baterií: Totiž rychlost stárnutí, tendenci elektrolytu k zahoření a také výrobní cenu. Oslavné články proběhly tiskem, nad čímž zaplesali všichni, kteří nepostřehli, že Toyota vydává tiskové zprávy o svých technologických průlomech v oblasti baterií průběžně, jenom se nějak neproměňují v realitu. 

O pokrocích v bateriích Toyota informovala jak na počátku roku 2023, pak v září a pak na začátku prosince – a je zajímavé, že data korelují spíš s kvartálními výsledky a zprávami pro investory než se skutečnými produkty. Proto panuje podezření, že si Toyota vylepšuje svou pozici na trhu – ne finančními výsledky, ale zprávami o tom, že má technologie, které jí pomohou vylepšit budoucí výsledky.

Pokud jde o cestu k elektrobudoucnosti, představují baterie největší problém. Jistě, máme tu problémy s OZE (občasnými zdroji energie), které lze řešit tím, že změníme názor na jadernou energetiku. Máme problémy s distribučními sítěmi, které nejsou připravené na masové nasazení elektromobility, ale to se dá řešit jejich posílením a vhodnými incentivami k nabíjení vozidel mimo špičky.

Největším problémem není limitovaná životnost OZE, o které se zdvořile nemluví a problém s jejich recyklací se nechává až do doby, až toho bude tolik, že to zase bude muset sponzorovat stát. Není to ani zapojování OZE do sítí, které na ně nejsou připravené, tam se to zařídí tak, že se zvednou poplatky za distribuci a vylepšení sítí zaplatí spotřebitelé.

Největší problém je v tom, kde vzít dost baterií, jak je udělat rozumně bezpečné a jak je později likvidovat. Dvacetiletá až třicetiletá životnost OZE je doslova královská vedle životnosti baterií – a to dokonce i v ideálních podmínkách. Ve „vyvracení mýtů“ se u elektrooptimistů dočtete, že životnost baterie není problém, že je na ně záruka taková a maková a že baterie jsou skoro stoprocentně recyklovatelné, ale to je pouze projev jejich optimismu.

Pravda je taková, že když se vám životnost baterie skokově zkrátí, udělá si výrobce šetření – a pokud najde libovolný důvod svou záruku neuplatnit, tak ji neuplatní. Běžné lithium-iontové baterie, které nejsou napevno součástí zařízení, mají záruku nezřídka zkrácenou na 6 měsíců (považují se za spotřební materiál). Detekce vniknutí kapaliny, přehřátí anebo deformace baterií jsou považovány obvykle za znak zneužití baterie a záruka je zamítnuta. Promrznutí nebo kompletní vybití nadoraz je také věc, která vám baterku zabije na první pokus, stačí ji koupit a dostatečně dlouho nechat nenabitou. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama