Když všichni tvůrci kradou od všech: problém s opisováním
i Zdroj: Depositphotos
Internet Článek Když všichni tvůrci kradou od všech: problém s opisováním

Když všichni tvůrci kradou od všech: problém s opisováním

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 12. 2023 15:30 10

Seznam kapitol

1. Funguje to? Tak to berem! 2. Prostě převyprávět 3. Jedeme na kvantitu 4. Účel světí prostředky 5. Nenechte pravdu zničit dobrý příběh

Plagiáty jsou morem současnosti. Opisují školáci, opisují youtubeři, opisují novináři, opisuje se v akademii, AI také opisuje. Do jisté míry je opisování normální – ale co je to normální míra?

Reklama

Nedávno mi známý doporučil obří, naprosto gigantické video „Plagiarism and You(Tube)“ od tvůrce Hbomberguy. Je to opravdová kláda, má to skoro čtyři hodiny, což je ekvivalent dvou celovečeráků. Já myslím, že jako seriál by to bylo stravitelnější, ale už to tak je, takže to prostě tak je – nic s tím nenaděláme.

Tvůrce se zabývá otázkou plagiátů na YouTube – přejímání cizích videí, přejímání cizích článků a podobně. Jednoduše vezmete cizí článek – a buď ho přečtete, anebo převyprávíte, a tím si vyrobíte video. Nic, co by nás asi překvapilo, u nás bylo naprosto normální, že se do videa přeříkávaly cizí články, na české scéně na to byl specialista například Stejk. Ono ale obecně nikomu nepřišlo moc divné vzít si cizí článek a překlopit ho buď beze změn anebo s minimálními změnami, to je věc velmi běžná, podobně jako vzít jednu myšlenku a v deseti minutách ji ve videu dvacetkrát zopakovat v různých variacích.

Z hlediska novinařiny je plagiát docela hrubé pochybení, ještě horší je vymýšlení si, což v dokumentu Dělníci bulváru (2014) předvedl například řeporyjec nejhlubší a bolševikobijec nejstatečnější Pavel Novotný: To, že vás ochranka nevpustí na akci, ještě neznamená, že si reportáž nemůžete vyfabulovat na místě. Stejně podle svých vlastních slov psal pro debily – a ti skousnou všechno. 

To, že ti nejhloupější a nejdrzejší opisují nejvíc, je pravděpodobně zkušenost každého, kdo prošel veřejným školstvím. To nikoho nepřekvapí – zvláště ty, kteří znají South Park a jeho epizodu Dead Kids (první epizoda dvaadvacáté sezóny). Pro některé je jejich vlastní opisování právo – a kdo je nenechá opisovat, je prostě sketa.

Kopírování na YouTube dosáhlo celkem obřích rozměrů. V roce 2019 si youtuber JT stěžoval na to, že indonézský kanál Calon Sarjana kradl jeho videa, využil jeho thumbnaily, owatermarkoval si je, využil veškerý obsah z videa včetně screenshotů konverzací původního tvůrce. Tohle dělal mnoha tvůrcům populárních videí – a ve finále prostě jenom převyprávěl video do indonézštiny, z čehož získal masovou sledovanost a 12 milionů odběratelů. 

V tomto případě se podařilo nakonec indonézský kanál kompletně terminovat, protože na něj dalo více tvůrců copystriky, ale jak sám JT říká, „kradení obsahu je u menších youtuberů úplně normální“. Otázka je, kde končí fair use, kde vidíme absenci citací a kreditů a kde se prostě a jednoduše krade. Ono to totiž není tak jednoduché.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama