Just Cause 2 — super grafika, vysoké nároky a GPGPU
Seznam kapitol
První díl akční hry Just Cause se do paměti hráčů příliš nezapsal. To dvojka má poněkud větší ambice a v recenzích sklízí poměrně vysoká hodnocení. A dobře našlápnuto má i po stránce technologické. Hra má totiž výbornou vizuální stránku a v jistém ohledu jde o ukázku budoucnosti. Just Cause 2 totiž ve velkém využívá GPGPU technologie.
Nový Just Cause 2 od švédských Avalanche Studio (vydavatelem je Eidos) je založený na zbrusu novém Avalanche Enginu 2.0. Ten si už podle názvu vývojáři naprogramovali celý sami a jde o nástupce Avalanche Enginu, na kterém běžel první díl Just Cause. Jak již bylo řečeno, Avalanche Engine 2.0 je zbrusu nový a staví na rozhraní DirectX 10. Implementace tohoto rozhraní je prý velmi rozsáhlá a vývojáři se proto podobně jako Futuremark u Shattered Horizon rozhodli úplně vynechat podporu starších Windows XP, které umí maximálně DirectX 9.0c. Zkrátka pokud si chcete Just Cause 2 zahrát, potřebujete jednak DirectX 10 kompatibilní kartu a pak také DX 10 kompatibilní systém (Windows Vista a 7). Naopak nejnovější DirectX 11, to od Just Cause 2 vůbec nečekejte, GPGPU výpočty jsou zde řešeny přes jiné rozhraní.
Jistě vás zajímá, které technologie nový Just Cause využívá. V tomto ohledu však byli vývojáři skoupí na slovo a mnoho se toho na internetu nedočtete, tudíž se dá zjistit jen to, čeho si přímo všimnete ve hře. Osobně se mi na enginu nejvíce líbí jeho schopnost zobrazovat rozsáhlá prostředí a poměrně velká dohlednost. Také práce se světly je na vysoké úrovni ať už jde o dynamicky se měnící koloběh dne a noci, nebo stíny, které jsou plně dynamické a měkké. Skvělé je i rozlišení textur a detailnost modelů (vysoký počet polygonů), což koneckonců můžete z okolních screenů sami posoudit.
Co je však na enginu hry nejzajímavější, jsou zmiňované GPGPU efekty. Just Cause 2 je totiž jednou z prvních her, které tuto technologii ukazují v praxi. Raději připomenu, co to GPGPU vlastně je. Jistě víte, že přes grafické karty je dnes možné převádět video (Badaboom) nebo třeba provádět složité matematické výpočty, které jdou kartám výrazně lépe než procesorům. A tyto činnosti se nazývají GPGPU neboli General-purpose computing on graphics processing units (česky obecné výpočty na GK). Jedno z nejrozšířenějších rozhraní pro tyto výpočty je CUDA od společnosti NVIDIA, mezi další patří třeba Stream od ATI, Compute režim DirectX 11 od Microsoftu nebo opensource OpenCL.
Na vývoji Just Cause 2 se podílela společnost NVIDIA, hra proto k GPGPU používá právě toto poměrně dost rozšířené rozhraní. A jaký je jeho přínos v praxi? Tím největším jsou efekty vody, jejíž kvalita se při použití efektu počítaného přes GPGPU mnohonásobně zvýší. Dále se přes GPGPU počítá vylepšený režim Depth of Field (Bokeh) a nejvyšší režim Ambient Occlusion HDAO.
Jistě se ptáte, co výše popsané využití GPGPU rozhraní NVIDIA CUDA znamená pro majitele grafických karet ATI Radeon. No nemusíte mít žádné obavy, že byste si Just Cause 2 nezahráli. Pouze vám nastavení hry nedovolí příslušné efekty zapnout a budete muset hrát bez nich. Režim počítání přes procesor tu na rozdíl od fyzikálního enginu NVIDIA PhysX není možný.
Když už jsme u fyziky, nebude od věci jí také věnovat pár řádků. Výbuchy a fyzika celkově je totiž ve hře velmi povedená a osobně jsem z ní byl nadšen. Překvapením pro mne přitom bylo, že jde o fyziku založenou na CPU verzi enginu Havok. Just Cause 2 je jednou z mála her s tímto enginem, u které vidím posun kupředu od dob Half-Life 2 (dále mne napadá třeba Red Faction Guerilla).