Jak na chlazení počítače: počítačová skříň a ventilátory
i Zdroj: PCTuning.cz
Skříně, zdroje, chladiče Článek Jak na chlazení počítače: počítačová skříň a ventilátory

Jak na chlazení počítače: počítačová skříň a ventilátory | Kapitola 2

Jan Pánek

Jan Pánek

24. 4. 2024 17:00 211

Seznam kapitol

1. Proč chtít kvalitní chlazení 2. Vyhoďte staré skříně 3. Co chtít od skříně 4. Obsazení pozic ventilátory a jejich kvalita 5. Přetlak, či podtlak? 6. Nebojte se experimentovat

Proč vůbec řešit chlazení stolního počítače? Není to zbytečné, když obvykle stačí dodávané větráky? Není a existují tři důvody – chlazení může zvýšit výkon, pomůže s výdrží komponent počítače a snížíte jeho hlučnost. V dnešním článku se podíváme na celkový koncept.

Reklama

Nejzásadnější pro chlazení stolního počítače je výběr samotné skříně. Ačkoli v mnoha ohledech starší bedny mohou posloužit i dnes, za posledních patnáct let výrobci výrazně změnili jejich filosofii nejen s ohledem na jejich vzhled, ale především na možnosti umístění ventilátorů a dalších komponent. Počítačová skříň z doby před deseti patnácti lety má často ještě pozice pro externí mechaniky, a tak může mít třeba jen jednu přední pozici pro ventilátor, a navíc hned za ním se může nacházet prostor pro pevné disky, které překážejí proudu vzduchu.

Dnes jsou na počítačové skříně dimenzované pro výkonnější sestavy, protože komponenty jako grafická karta nebo procesor dnes mohou vydávat výrazně více tepla než před lety. Zejména u procesorů od Intelu došlo k velkému skoku, před patnácti lety byl běžný příkon u procesorů vyšší třídy 95 W. Aktuálně vydá špičkový procesorů od Intelu v zátěži klidně 250 W tepla a u desek s navýšenými limity příkonu i mnohem více. Zároveň není příliš efektivní ani u náročnějších her, kde se do rovnice přidá grafická karta. Dnešní střední třída vydá okolo 200 W tepla, nejžravější grafiky se dostanou přes 400 W, což je o 100–200 W tepla více než u jednočipové karty před roky.

Starší počítačové skříně mají málo prostoru pro chlazení, průtoku vzduchu často brání pozice pro disky a mechaniky
i Zdroj: Zalman
Starší počítačové skříně mají málo prostoru pro chlazení, průtoku vzduchu často brání pozice pro disky a mechaniky

Moderní počítačové skříně dělají dobře dvě věci – mají mnoho pozic pro ventilátory a nestaví jim do cesty žádné překážky. Některé ovšem dělají z hlediska chlazení pár věcí velmi špatně – například namísto perforace před podsvícenými ventilátory volí kvůli efektnímu vzhledu sklo. Už jste nejspíše viděli krásně vypadající skříň, jejíž majitel se chlubil proskleným čelem a bezvadnými ARGB ventilátory s kupou efektů. Jednu vadu na kráse taková sestava ovšem má – zeptejte se ho na teploty v zátěži.

Plné čelo skříně před čelními ventilátory k nim omezuje přísun vzduchu. Často jsou po bocích takového čela úzké mezery, kudy proudí aspoň malé množství vzduchu. Nemluvě o situaci, kdy vzduch ještě prochází přes prachové filtry a zmíněné průduchy jsou opravdu malé nebo mají různá žebrování. O axiálních ventilátorech lze obecně říci, že nezvládnou vyvíjet takový statický tlak jako jiné typy ventilátorů, a s nasáváním nebo vyfukováním vzduchu přes překážky u nich výrazně klesá průtok vzduchu. S tím se zhorší proudění vzduchu do skříně a dále klesá výkon chlazení.

Podsvícené ventilátory za sklem možná oslní, jenže přes malé otvory po stranách čela už do skříně moc vzduchu nenatáhnou
i Zdroj: Zalman
Podsvícené ventilátory za sklem možná oslní, jenže přes malé otvory po stranách čela už do skříně moc vzduchu nenatáhnou

Plné čelo nebo starou počítačovou skříň si můžete dovolit u nevýkonných kancelářských nebo levnějších herních sestav či sestav se sníženým výkonem a spotřebou. Výkonná herní mašina, která více topí, vám horší přísun studeného vzduchu neodpustí a podepíše se to na teplotách nebo hlučnosti. Pokud vám jde primárně o výkon, volte raději skříň s perforovaným čelem. A u perforace neopomeňte prachové filtry, z filtrů se prach čistí přece jen snáz než z komponent.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama