Podívej, padá Reddit: Lesk a bída komunitních projektů
i Zdroj: stable diffusion
Sítě a Internet Článek Podívej, padá Reddit: Lesk a bída komunitních projektů

Podívej, padá Reddit: Lesk a bída komunitních projektů | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 6. 2023 13:30 6

Seznam kapitol

1. Uživatelé uživatelům 2. Není to zadarmo, plaťte také 3. Vaše práce, náš obsah 4. Jste nahraditelní 5. Komu patří Web 2.0

Reddit zavedl poplatky za přístup ke svému API – a jeho uživatelé vstoupili do stávky, zatím dvoudenní. „Zatím“ proto, že oznámili, že bude trvat dva dny, což současného šéfa Redditu, Steva Hufmana nijak nevyděsilo. A tak přešli do časově neomezeného protestu. Je možné, že pokud Reddit neuhne, trvale přijde o značnou část svého obsahu.

Reklama

Podle mě zveřejněná politika Redditu dovoluje udělat něco takového, ale jednalo by se fakticky o vyhlášení války uživatelům, po kterém by mohlo nastat mazání informací a migrace uživatelů jinam. Huffman předpokládá, že to většině uživatelů za to nestojí, že Reddit je pro ně důležitý tak jako tak. Že, zjednodušeně řečeno, nejde o plošnou válku mezi uživateli a Redditem, ale konflikt mezi tvůrci aplikací a významnými uživateli (power users), kteří je využívají – a Redditem.

Nejsem schopen předvídat nálady uživatelů, ale jak redditoři, tak i uživatelé musí být dost naštvaní tím, že je Huffman fakticky označil za nevýznamné. Ono to tak možná i skutečně je, možná každý jeden z nich je pro Reddit bezvýznamný – ale on v podstatě označil celou komunitu za bezvýznamnou, za hlučící dav, což je u komunitně budovaných projektů problém.

Pravda je, že uživatelé Reddit ani nevymysleli, ani ho nenaprogramovali a ani ho neprovozují – ale plní ho obsahem, což je vlastně důvod jeho existence. To je podstata Webu 2.0: Provozovatel řeší jenom část problému, zbytek řeší jeho uživatelé – a tím si, alespoň ve své vlastní mysli, nárokují právo na spolupodílení se na rozhodování o jeho budoucnosti.

Většina projektů Webu 2.0, ať už jde o Facebook, YouTube anebo jakýkoliv další projekt, se dříve anebo později dostala do konfliktu se svými vlastními uživateli. Tyto konflikty jsou v podstatě nevyhnutelné, protože u YouTube dochází k masivní soutěži o „eyeballs“, tedy o zájem diváků – a tvůrci často hledali škvíry v pravidlech, aby šli až za mez povoleného a získali extra odběratele, extra watchtime a tím pádem více peněz od YouTube. 

YouTube musel reagovat, protože na jedné straně je hledání senzačního obsahu, na druhé straně zadavatelé reklamy, kteří to celé živí – a ti si často diktují podmínky stran publikace svých reklam. V případě Redditu to je ale jiné, protože redditoři nejsou odměňováni, „pouze“ produkují obsah zdarma a slouží jako moderátoři zdarma. Tím pádem je logické, že se dívají na výsledek své práce jinak než ten, kdo se žene na YouTube čistě za počtem zhlédnutí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama