Podívej, padá Reddit: Lesk a bída komunitních projektů | Kapitola 4
Seznam kapitol
Reddit zavedl poplatky za přístup ke svému API – a jeho uživatelé vstoupili do stávky, zatím dvoudenní. „Zatím“ proto, že oznámili, že bude trvat dva dny, což současného šéfa Redditu, Steva Hufmana nijak nevyděsilo. A tak přešli do časově neomezeného protestu. Je možné, že pokud Reddit neuhne, trvale přijde o značnou část svého obsahu.
Podle mě zveřejněná politika Redditu dovoluje udělat něco takového, ale jednalo by se fakticky o vyhlášení války uživatelům, po kterém by mohlo nastat mazání informací a migrace uživatelů jinam. Huffman předpokládá, že to většině uživatelů za to nestojí, že Reddit je pro ně důležitý tak jako tak. Že, zjednodušeně řečeno, nejde o plošnou válku mezi uživateli a Redditem, ale konflikt mezi tvůrci aplikací a významnými uživateli (power users), kteří je využívají – a Redditem.
Nejsem schopen předvídat nálady uživatelů, ale jak redditoři, tak i uživatelé musí být dost naštvaní tím, že je Huffman fakticky označil za nevýznamné. Ono to tak možná i skutečně je, možná každý jeden z nich je pro Reddit bezvýznamný – ale on v podstatě označil celou komunitu za bezvýznamnou, za hlučící dav, což je u komunitně budovaných projektů problém.
Pravda je, že uživatelé Reddit ani nevymysleli, ani ho nenaprogramovali a ani ho neprovozují – ale plní ho obsahem, což je vlastně důvod jeho existence. To je podstata Webu 2.0: Provozovatel řeší jenom část problému, zbytek řeší jeho uživatelé – a tím si, alespoň ve své vlastní mysli, nárokují právo na spolupodílení se na rozhodování o jeho budoucnosti.
Většina projektů Webu 2.0, ať už jde o Facebook, YouTube anebo jakýkoliv další projekt, se dříve anebo později dostala do konfliktu se svými vlastními uživateli. Tyto konflikty jsou v podstatě nevyhnutelné, protože u YouTube dochází k masivní soutěži o „eyeballs“, tedy o zájem diváků – a tvůrci často hledali škvíry v pravidlech, aby šli až za mez povoleného a získali extra odběratele, extra watchtime a tím pádem více peněz od YouTube.
YouTube musel reagovat, protože na jedné straně je hledání senzačního obsahu, na druhé straně zadavatelé reklamy, kteří to celé živí – a ti si často diktují podmínky stran publikace svých reklam. V případě Redditu to je ale jiné, protože redditoři nejsou odměňováni, „pouze“ produkují obsah zdarma a slouží jako moderátoři zdarma. Tím pádem je logické, že se dívají na výsledek své práce jinak než ten, kdo se žene na YouTube čistě za počtem zhlédnutí.