ovladace-intel-vs-amd-detonator-vs-catalyst
Hardware Článek Ovladače: Intel vs. AMD, Detonator vs. Catalyst

Ovladače: Intel vs. AMD, Detonator vs. Catalyst | Kapitola 5

Petr Válek

Petr Válek

9. 9. 2003 00:00 182

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Grafy průběhu výkonu v čase 3. Grafické karty @ Ovladače 4. RtCW a UT2003 5. GL Excess a Code Creatures 6. Intel vs. AMD

Pokud by "Banánové rybičky" Haliny Pawlowské byly o počítačích, určitě by se jeden z prvních dílů jmenoval "Jak přežít... ovladače". Ovladače jsou odvěkým tématem v diskuzích a každý si z různými verzemi a kartami určitě "užil" dost. Špatné drivery dokážou totiž dobrý hardware potopit, stejně jako dobré u špatného zamaskovat nedokonalosti. Původní drivery vyvíjené výrobci hardware nebývají rozhodně to pravé ořechové (ehm, nechci ukazovat prstem na ATI) a tak zůstat u toho, který vyvětrává z CD v krabici grafické karty není nejrozumnějším nápadem. Podívali jsme se na poslední ovladače karet s čipy nVidia a ATI na platformě Intel i AMD.

Reklama

Dva z velmi často užívaných testů, první z nich jak už název napovídá, je určen k otestování plynulosti a výkonů vaší karty v OpenGL, druhý zase ždímá funkce DirectX 8.

V prvním ze zmíněných testů je GL Excess a my jsme vybrali dva testy, konkrétně město plné světel, "city lights" a průlet tunelem "spaceship".

Radeony (9500Pro a 9200) a GL Excess:

nVidia (FX 5600 a MX 440):

City lights přináší u Radeonů mírné zvýšení, jedná se o klidnou scénu se zapadajícím sluncem a postupným světelným ožitím města večer. V případě Spaceship, kdy scéna je zase více náročná, si jednoznačně nejlépe vedou nejstarší z Catalystů. U Detonatorů je situace mezi výkony velmi vyrovnána.

Zajímavostí je drtivý náskok Radeonu 9500 Pro - proti ostatním kartám které se pohybuji od 160 - 220 fps.

Codecreature bench

Tento test vyžaduje minimum 128MB paměti na grafické kartě, výkonu stejného modelu se 64MB paměti se rovnají zhruba polovině toho, co dokáže karta s dvojnásobnou velikostí paměti.

Jde o velmi náročný test, hodnoty fps jsou tedy velmi nízké. Catalysty propadávají pouze u levnější karty, a to ve verzi 3.7. Zbytek pole je velmi vyrovnaný.

NVidia si zase od verze k verzi polepšuje o pěkných pár procent, zejména pokud budeme brát v potaz první a poslední ovladače. Podle některých zdrojů ale vůbec nejde o zlepšování kvality ovladačů, nVidia totiž údajně v tomto benchmarku tzv. cheatuje. Samozřejmě na úkor kvality zobrazení.

Poznámka: Optimalizace použité v benchmarcích jsou dobrým ukazatelem toho jak jsou pro výrobce tyto čísla důležité, já to však nepovažuji za seriózní. Optimalizace ve hrách důležitá je, to ano, v benchmarcích ale nemá co dělat!

Tak ovladače bychom měli za  sebou alespoň v tom základním výčtu testů. A co si vzít za ponaučení z předešlých testů? V případě Catalystů je odpověď na otázku "který ovladač" víceméně nejednoznačná. Nejlepší volbou bude asi zřejmě poslední z nich, z důvodů řešení mnoha chyb ve hrách a lepší kompatibilitě obecně. Pro lidi, kteří požadují přeci jen o stupínek větší výkon by mohly být dobrou volbou Catalysty předposlední.

V případě Detonatorů firmy nVidia bych jednoznačně doporučoval poslední verzi, tedy 45.23. Tyhle Detonatory vykazují s výjimkou jediného z testů spíše vzestupnou výkonovou tendenci. Je tedy asi nakonec nejlepší zůstat u nich. V některých aplikacích nevycházejí také špatně předposlední, tedy 44.03. Volba je ale stejně především na Vás, musíte sami uznat na jaké aplikace grafickou kartu využíváte.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama