Ovladače: Intel vs. AMD, Detonator vs. Catalyst | Kapitola 5
Seznam kapitol
Pokud by "Banánové rybičky" Haliny Pawlowské byly o počítačích, určitě by se jeden z prvních dílů jmenoval "Jak přežít... ovladače". Ovladače jsou odvěkým tématem v diskuzích a každý si z různými verzemi a kartami určitě "užil" dost. Špatné drivery dokážou totiž dobrý hardware potopit, stejně jako dobré u špatného zamaskovat nedokonalosti. Původní drivery vyvíjené výrobci hardware nebývají rozhodně to pravé ořechové (ehm, nechci ukazovat prstem na ATI) a tak zůstat u toho, který vyvětrává z CD v krabici grafické karty není nejrozumnějším nápadem. Podívali jsme se na poslední ovladače karet s čipy nVidia a ATI na platformě Intel i AMD.
Dva z velmi často užívaných testů, první z nich jak už název napovídá, je určen k otestování plynulosti a výkonů vaší karty v OpenGL, druhý zase ždímá funkce DirectX 8.
V prvním ze zmíněných testů je GL Excess a my jsme vybrali dva testy, konkrétně město plné světel, "city lights" a průlet tunelem "spaceship".
Radeony (9500Pro a 9200) a GL Excess:
nVidia (FX 5600 a MX 440):
City lights přináší u Radeonů mírné zvýšení, jedná se o klidnou scénu se zapadajícím sluncem a postupným světelným ožitím města večer. V případě Spaceship, kdy scéna je zase více náročná, si jednoznačně nejlépe vedou nejstarší z Catalystů. U Detonatorů je situace mezi výkony velmi vyrovnána.
Zajímavostí je drtivý náskok Radeonu 9500 Pro - proti ostatním kartám které se pohybuji od 160 - 220 fps.
Codecreature bench
Tento test vyžaduje minimum 128MB paměti na grafické kartě, výkonu stejného modelu se 64MB paměti se rovnají zhruba polovině toho, co dokáže karta s dvojnásobnou velikostí paměti.
Jde o velmi náročný test, hodnoty fps jsou tedy velmi nízké. Catalysty propadávají pouze u levnější karty, a to ve verzi 3.7. Zbytek pole je velmi vyrovnaný.
NVidia si zase od verze k verzi polepšuje o pěkných pár procent, zejména pokud budeme brát v potaz první a poslední ovladače. Podle některých zdrojů ale vůbec nejde o zlepšování kvality ovladačů, nVidia totiž údajně v tomto benchmarku tzv. cheatuje. Samozřejmě na úkor kvality zobrazení.
Poznámka: Optimalizace použité v benchmarcích jsou dobrým ukazatelem toho jak jsou pro výrobce tyto čísla důležité, já to však nepovažuji za seriózní. Optimalizace ve hrách důležitá je, to ano, v benchmarcích ale nemá co dělat!
Tak ovladače bychom měli za sebou alespoň v tom základním výčtu testů. A co si vzít za ponaučení z předešlých testů? V případě Catalystů je odpověď na otázku "který ovladač" víceméně nejednoznačná. Nejlepší volbou bude asi zřejmě poslední z nich, z důvodů řešení mnoha chyb ve hrách a lepší kompatibilitě obecně. Pro lidi, kteří požadují přeci jen o stupínek větší výkon by mohly být dobrou volbou Catalysty předposlední.
V případě Detonatorů firmy nVidia bych jednoznačně doporučoval poslední verzi, tedy 45.23. Tyhle Detonatory vykazují s výjimkou jediného z testů spíše vzestupnou výkonovou tendenci. Je tedy asi nakonec nejlepší zůstat u nich. V některých aplikacích nevycházejí také špatně předposlední, tedy 44.03. Volba je ale stejně především na Vás, musíte sami uznat na jaké aplikace grafickou kartu využíváte.