Megatest: Výkon grafických karet podle použitého CPU | Kapitola 6
Seznam kapitol
Dnes vám přinášíme velký test, který srovnává 13 procesorů, 10 grafických karet a porovnává závislost jednoho na druhém. Toto by mělo pomoci při uvažování o nákupu nového železa do počítače, test by měl odhalit zda vám bude stačit nákup pouze nové grafické karty nebo naopak musíte upgradovat procesor. Najdou se ale i tací, pro které bude obojí jediným východiskem k získání dalších fps, které jsou v moderních akčních hrách tolik potřeba.
Test 1 - Wings of Fury (letecký simulátor)
Wings of Fury je čistě DirectX 7 benchmark, který nepoužívá pixel shadery. Vyžaduje pouze Cube mapping a T&L. Jako jediný by tento test měl fungovat i na obstarožních kartách jako je Radeon 7500 nebo GeForce 2 MX. Dokonce ale i novější GeForce 4 MX pojedou pouze v tomto benchmarku.
Tento test není náročný na fill-rate, protože nepoužívá velkého množství složitých několikavrstvých textur. Vývojáři FutureMarku se radši rozhodli použít objekty s velkým počtem trojúhelníků, aby výsledek s malým počtem textur i tak mohl vypadat impozantně. Test dále používá Cube mapy, které obstarávají odrazy a osvícení - jedná se o funkci per-pixel lighting neboli počítání osvětlení každého pixelu (to je to "L" v Transform & Lighting). Dále jsou použity Gloss mapy, aby objekty vypadaly přesvědčivěji a odrazy byly zajímavější. I přes použití těch nejsložitějších DirectX 7 texturových efektů nenajdete v tomto testu objekt s více než 4 texturami na sobě. To značně snižuje nároky na starší grafické karty. Technická specifikace - tento test používá možnosti Vertex shaderů 1.1. Povrch letadel dokáží všechny DirectX 7 karty vyrenderovat v jednom taktu, protože na objekty není použito více než čtyř textury. Průměrný snímek tohoto testu obsahuje 32 tisíc polygonů. Test používá 16 MB paměti grafické karty pro textury, 6 MB pro vertexové buffery a 1 MB pro indexové buffery. Test vyžaduje 32 MB grafickou kartu, jinak dochází ke značnému poklesu výkonu, protože se do paměti videokarty musí dohrát během testu další textury.
Snímků; fps Zde jsem se snažil zachytit nárůst, který bude u každé grafické karty a přitom výsledky vzájemně porovnat. Jak jsem již zmiňoval u samotného porovnávání výkonu GeForceFX 5800, u této karty záleží na CPU nejvíce ze všech testovaných. To je jasně vidět podle strmosti výsledného grafu. Ale větší nárůst výkonu s rychlejším procesorem je vlastnost stejná pro všechny výkonné karty.Zatím co u GeForceFX 5200 nebo Radeonu 9200 je rozdíl mezi výkonem s Celeronem 1,7GHz a Pentiem4 3,0GHz minimální, u karet jako Radeon 9700, 9800Pro a GeForceFX 5800 to je již rapidní nárůst. Test 4 - Mother Nature (DirectX9 test)
Mother Nature je pokračovatelem Nature testu v 3Dmarku 2001. Nyní jsou ale využity možnosti DirectX 9. 3DMark 2001 obsahoval zajímavý efekt vlnění se stromu ve větru. Z pohledu pozorovatele to bylo něco neuvěřitelného, ale z pohledu programátora to mělo trhliny, protože se hýbaly všechny části objektu stejně. Nyní je každý lísteček, každý stonek samostatný efekt, který se také samostatně chová, samostatně hýbá. DirectX 9 dokonce obsahuje speciální "SinCos" vertex instrukci, která se používá při simulaci pohybu listů či stonků. Zde je aplikována ve velkém.
Voda je renderována velkým počtem textur - je použita mapa představující vlny, dvě normální textury (mapy), odrazová mapa, refrakční mapa, odrazová cube mapa pro vzdálené objekty, transparentní mapa a vše je pak propočítáno tzv. per-pixel Fresnelem. Technické informace - tento test pustíte pouze na DirectX 9 akcelerátoru. Jsou použity Vertex a Pixel shadery verze 2.0. V průměrném snímku je 780 miliónů polygonů! Paměť je z 50 MB použita na textury, 54 MB na vertex buffer a z 9 MB na index buffer. Pokud si můžete všimnout, tak tomuto testu by vůbec nevadila karta s 256 MB paměti.
Snímků; fps
Radeon 9200 stejně jako GeForce4 4200 bohužel nepodporují DirectX 9.0 a proto nemohli test absolvovat. Zajímavé také je, že tento test je závislý pouze na grafické kartě a výběr CPU již nehraje větší roli. Bohužel toto platí pouze u 3DMarku 03 a u tohoto konkrétního testu, v reálu, jako je třeba Unreal Tournament 2003 se s něčím podobným příliš nesetkáte.