geforce-fx-a-forceware-na-pet-zpusobu
Hardware Článek GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů | Kapitola 5

Souček Jiří

Souček Jiří

9. 11. 2004 00:00 50

Seznam kapitol

1. Použité verze vs. WHQL 2. 3DMarky 3. Ostatní benchmarky a syntetické testy 4. Herní testy - Direct 3D, OpenGL 5. Kvalita obrazu, Závěr

V recenzi ovladačů pro GeForce 6800 jsem slíbil připravit podobný test ForceWare pro GeForce FX. Jaké výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými verzemi jsou, se můžete dočíst v dnešním článku.

Reklama

Přestože se na sérii GeForce 6 stále drží kvalita obrazu na dobré úrovni (nezávisle na ovladačích), GeForce FX je na tom stále podstatně hůř. Kapitolku rozdělím na dvě části, které se budou týkat rozdílů mezi verzemi a rozdílů oproti konkurenci.

ForceWare 70.40 - chyby, nikoli "optimalizace"

Krom nejnovější dostupné verze nejsou mezi testovanými zástupci prakticky žádné rozdíly v kvalitě obrazu. Ale 70.40 se liší a dost. Jak je zřejmé z nadpisu, půjde o chyby nepovedené verze ovladačů - ne o nějakou výkonnostní optimalizaci na úkor kvality. Oproti ostatním driverům totiž není rozdíl ve výkonu v aplikacích s poškozeným obrazem.

Rozdílů (a značných) jsem si všiml ve 3D Mark 2003 a testu Aquamark 3. Nedivil bych se, pokud se objeví problém i v některých D3D hrách používajících pixel shadery.

Podívejme na frame 1585 z Mother Nature. Pro náhled bohatě stačí zmenšený obrázek, který jsem šikmo rozdělil:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz

Modře orámovaná část pochází z certifikované verze 66.81, červená část z novějších 70.40. Zazipované obrázky v původním rozlišení a formátu .png (frame 1585 a navíc ještě 1659) si můžete stáhnout zde (5,3MB).

Největší rozdíl je viditelný na povrchu vodní hladiny - nižší transparentnost a silné odlesky. Rozdílné jsou i mnohé stíny.

Podobně tak v Aquamarku, kde na několika objektech chybí textura a viditelná je např. jen lesklá mapa prostředí (environment map):

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz

Předpokládám, že obrázek v původním rozlišení nebude nikomu scházet :-) Pojďmě na srovnání s konkurencí.

GeForce FX vs. 3DMark05:

Pro porovnání posloužil Radeon 9800 podpořený ovladači Catalyst 4.10 (teoreticky by byla vhodnější R9600, ale RV350 a R350 se liší jen šířkou sběrnice, počtem pipeline a 130nm výrobním procesem; technologická výbava a kvalita výstupu jsou stejné).

Srovnával jsem dva framy z různých testů. Canyon Flight (1820) a Return to Proxycon (1618). Pokud si chcete vytvořit vlastní snímky, je důležité vyrenderovat sekvenci a vybrat až jeden konkrétní, neboť vykreslení jediného snímku není objektivní (obvykle v něm bude něco chybět - např. kouř z raketového pohonu v Canyon Flight v druhé půlce testu). Tzn. vykreslit cca 50 snímků předem (ve většině scén stačí méně, ale jistota je jistota ;-)

Všechny obrázky byly získány při výchozím nastavení v 3DMarku a max. kvalitě v ovladačích. Všechny testované drivery zobrazovaly zmíněné scény shodně; pro prezentované obrázky jsem vybral nejnovější certifikované (66.81WHQL)

Preview scény:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz

Důstojník stojící u kormidla - na první pohled nic zvláštního. Přejděme k detailům:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz
GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz


GeForce FX  /  Radeon 9800

FX (vlevo) zobrazuje levou část tváře s poškozenými stíny a stín od kšiltu (na čele) také není v pořádku 

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz
GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz


GeForce FX  /  Radeon 9800

Druhým bodem jsou textury. Při porovnání s R9800 se zdá, že vůbec nebyla použita anizotropní filtrace. To je ostatně lépe viditelné na druhém screenshotu...

Preview scény:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz
GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
i Zdroj: PCTuning.cz


GeForce FX

Radeon 9800

Opět jsou textury v podání GeForce FX méně ostré - i zde bych tipoval absenci anizotropního filtru (dobře patrné na linii vlevo od "boty").

Pokud se vám nezdály tyto ukázky dostatečně názorné, můžete zkusit speciální stránku s názornějšími ukázkami (stačí mít v prohlížeči povoleny scripty).

Celé obrázky v původním rozlišení a bezztrátové png kompresi jsou k dispozici zde (3,35MB).

Závěr

Situace s ovladači je poměrně vyrovnaná, ale určité rozdíly vypozorovat můžeme. Vše se pokusím shrnout do několika bodů:

  •  pokud nemáte se stávajícími ovladači problém, zůstaňte u nich

  •  pokud nějaké nepříjemnosti jsou, zkuste 66.81, případně starší 61.77

  •  nedoporučuji 70.40, jejich výkon je nevyvážený + přítomnost chyb v obraze

  •  mezi 66.81 a 66.81WHQL není rozdíl (výkonnostní, ani v kvalitě obrazu)

  •  všechny testované ovladače na FX5700 vykazovaly absenci plné AF v 3DMarku05

Nezapomínejte, že testy proběhly na GeForce FX 5700, takže výsledky testu leze aplikovat pouze pro sérii FX. Pokud hledáte srovnání ovladačů s novější generací grafických karet, najdete je ve článcích "Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800" nebo "Třikrát ForceWare  - nyní ve spojení s GF6600".

Doufáme, že jsme vám touto sérií článků pomohli ve výběru vhodných ovladačů pro vaši grafickou kartu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama