ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS | Kapitola 6
Seznam kapitol
Po představení karty společnosti nVidia, modelu 6800 Ultra postaveném na jádře NV40 je nevyhnutelné mrknout očkem také na konkurenční firmu ATI a její nové grafické karty řady X800. V redakci se nám na krátkou dobu díky firmě Levi objevila grafická karta MSI ATI Radeon X800 PRO, která sice není nejvyšším modelem současné řady, přesto je její bližší prozkoumání velice zajímavé.
Testovací konfigurace
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ |
Chladič CPU | Gigabyte 3D Cooler |
Čipset, MotherBoard | VIA K8T800, Soltek K-8AV-R |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Pevný disk | Western Digital WD800JD |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP1 |
DirectX |
Microsoft DX9.0b |
Ovladače grafické karty |
MSI Force Ware 53.03 (pro MSI 6800) |
Teoretické testy |
3Dmark03 patch 340 |
Herní testy |
Painkiller 1.2 |
Novou testovací sestavu už znáte, nyní bych si dovolil stručně okomentovat použité testy. Kromě standardních teoretických / syntetických testů jsem přidal nějaké další. Možná se budete pamatovat, že už byly na PCTuningu používány. Mám tím na mysli především VillageMark (jako praktický fillrate / multitexturing test), TempleMark (především multitexturing), FableMark (softshadows - stencil buffer) a přidal jsem i nepříliš používanou OpenGL variantu testu VillageMark. Syntetické benchmarky využívající OpenGL nejsou příliš rozšířeny a dosud často používaný Vulpine OGL už není schopen pracovat s novými ovladači společnosti nVidia (podpora benchmarku je prakticky nulová). Asi bude trvat nějakou dobu, než najdu náhradu (klidně sami navrhněte alternativu). Jako dočasný zástup jsem použil starý, ale funkční test OpenGL stars, který využívá jednoduchých efektů (lens flare, particles, sun glare...) a jeho výsledky odpovídají praktickému (nikoli teoretickému) fillrate grafické karty.
K herním testům již není co dodat, snad jen, že (až seženu) přibude Serious Sam 2, (OpenGL)
Vzhledem k tomu, že je toto první článek, pro který používám vlastního testování (testovací sestavu mám relativně krátce), nemám zatím k dispozici dostatek výsledků z jiných karet (doufám, že budete protentokrát shovívaví ;-) Jediným stabilním "průvodcem" bude (jen) protentokrát FX 5900XT.
Využil jsem hlavně možnosti použít beta drivery 4.7 (které mnozí opěvují pro velký nárůst výkonu) a soustředil se na zjištění výkonnostního rozdílu, mezi jednotlivými verzemi ovladačů, s / bez použití OverDrive (u obou verzí). Také nechybí výsledky přetaktované karty (tentokrát pouze na oficiálních 4.6).
Catalyst 4.6: červeně
Catalyst 4.7b: oranžově
3DMark 2001 SE
Verze | 3DMark 2001 SE, build 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/ |
Krom naší testovací sestavy jsem kartu krátce vyzkoušel na dvou dalších "strojích":
1) Intel P4 Northwood 3400, (i865)
2) AMD Athlon XP 2600+ (T-Bred, nForce2)
společně: WinXP SP1, DX 9.0b, Catalyst 4.6, bez OverDrive
A ještě podrobné výsledky:
Athlon 2600+ | Pentium 4 3400 | Athlon 64 3200+ | |
3D Mark 01 score: | 16180 | 19697 | 22899 |
Car Chase (HD) | 193,6 | 261,6 | 298,9 |
Car Chase (LD) | 65,0 | 87,5 | 94,2 |
Draghotic (HD) | 293,7 | 356,1 | 460,6 |
Draghotic (LD) | 154,5 | 193,2 | 224,7 |
Lobby (HD) | 173,1 | 220,7 | 270,1 |
Lobby (LD) | 75,4 | 98,0 | 123,1 |
Nature | 182,9 | 187,0 | 188,2 |
SingleText. | 2717,9 | 2728,9 |
2722,9 |
MultiText. | 5506,3 | 5506,3 | 5511,3 |
HP count (1 light) | 132,9 |
132,6 | 132,8 |
HP count (8 light) | 35,0 | 35,3 |
35,3 |
Environment BM | 244,8 |
212,1 | 169,7 |
DOT3 BM | 369,4 | 376,1 | 376,2 |
Vertex Shader | 198,5 | 245,7 | 280,0 |
Pixel Shader | 205,3 | 254,7 | 423,3 |
Adv. Pixel Shader | 318,5 |
317,1 | 317,6 |
Point Sprites | 62,2 | 62,3 |
62,3 |
Nejvyšší výsledky jsem podbarvil. Karta má ještě viditelné rezervy. Myslím, že strop pro X800 PRO bude CPU s PR vyšším, než 6GHz :-)
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Celkové skóre s betami je téměř o 6% vyšší, než s oficiálními ovladači.
Výsledná kvalita pro porovnání zde ke stažení (frame 1000, PNG, 2,5MB)
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
Verze | ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz/ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Vertex Shader - MATROX SharkMark
Verze | SharkMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1 |
Nastavení | - |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr) |
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Aquamark standardně běží s AF 4x a některé verze ovladačů toho řádně zneužívají (použití méně kvalitního filtrování). Přistoupil jsem ke dvojímu měření, defaultní výsledky jsou barevně, s force AF 4x (quality) tmavě. Zajímavá je situace s FX 5900 (měření jsem opakoval, stále však s tímtéž výsledkem) - že by chyba driverů 61.40?
Aquamark je jedna z mála aplikací, kde jsem pozoroval nárůst výkonu (zhruba 5%).
PowerVR D3D TempleMark
Verze | D3D TempleMark |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | Envitonment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe -benchmark |
PowerVR D3D FableMark
Verze | D3D FableMark 1.0 |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | Soft Shadows (Stencil Buffer) |
Nastavení | 1024x768x32bit |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip |
Návod jak testovat | FableMark.exe -benchmark |
Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22
Verze | D3D VillageMark 1.22 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22
Verze | OGL VillageMark 1.22 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
Zatímco při nižších rozlišeních podává X800 PRO výkon mnohem vyšší pod D3D, při 1600x1200 už se všechny rozdíly stírají.
OpenGL Stars
Verze | OpenGL Stars |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test, lens flare, particles |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear |
Stažení benchmarku | http://www.stars.benchmark.pl/ |
Návod jak testovat | Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen |
Přestože jde o nejstarší benchmark použitý v tomto testu (4 roky), podává výsledky, které velmi věrohodně odráží praktický fillrate grafické karty. Ještě jedno plus: žádné "optimalizace" ala 3DMark03 a Aquamark se vzhledem k nízké rozšířenosti a stáří benchmarku nemohou konat -> zaručeně věrohodné výsledky.