ati-radeon-x800-pro-od-msi-a-his
Hardware Článek ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS | Kapitola 6

Souček Jiří

Souček Jiří

2. 7. 2004 00:00 46

Seznam kapitol

1. ATI Radeon X800 Pro 2. MSI NX800: ATI Radeon X800 Pro 3. HIS Excalibur X800 PRO  4. 2D, video a multimedia, kvalita zobrazení
5. Přetaktování, OverDrive, teplota, odemknutí 4 pipelines 6. Teoretické testy 7. Herní testy a závěr

Po představení karty společnosti nVidia, modelu 6800 Ultra postaveném na jádře NV40 je nevyhnutelné mrknout očkem také na konkurenční firmu ATI a její nové grafické karty řady X800. V redakci se nám na krátkou dobu díky firmě Levi objevila grafická karta MSI ATI Radeon X800 PRO, která sice není nejvyšším modelem současné řady, přesto je její bližší prozkoumání velice zajímavé.

Reklama

 

Testovací konfigurace

 

Hardware

  Procesor   AMD Athlon 64 3200+
  Chladič CPU   Gigabyte 3D Cooler
  Čipset, MotherBoard   VIA K8T800, Soltek K-8AV-R
  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Pevný disk   Western Digital WD800JD
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP1

  DirectX

Microsoft DX9.0b

  Ovladače grafické karty

MSI Force Ware 53.03 (pro MSI 6800)
nVidia ForceWare 61.40
ATi Catalyst 4.6

ATi Catalyst 4.7 beta

  Teoretické testy

3Dmark03 patch 340
3Dmark 2001SE build 330
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.2
FarCry
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2004
X2 The Thread
GunMetal
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory
Quake III Arena
Dungeon Siege

Novou testovací sestavu už znáte, nyní bych si dovolil stručně okomentovat použité testy. Kromě standardních teoretických / syntetických testů jsem přidal nějaké další. Možná se budete pamatovat, že už byly na PCTuningu používány. Mám tím na mysli především VillageMark (jako praktický fillrate / multitexturing test), TempleMark (především multitexturing), FableMark (softshadows - stencil buffer) a přidal jsem i nepříliš používanou OpenGL variantu testu VillageMark. Syntetické benchmarky využívající OpenGL nejsou příliš rozšířeny a dosud často používaný Vulpine OGL už není schopen pracovat s novými ovladači společnosti nVidia (podpora benchmarku je prakticky nulová). Asi bude trvat nějakou dobu, než najdu náhradu (klidně sami navrhněte alternativu). Jako dočasný zástup jsem použil starý, ale funkční test OpenGL stars, který využívá jednoduchých efektů (lens flare, particles, sun glare...) a jeho výsledky odpovídají praktickému (nikoli teoretickému) fillrate grafické karty.

K herním testům již není co dodat, snad jen, že (až seženu) přibude Serious Sam 2, (OpenGL)

Vzhledem k tomu, že je toto první článek, pro který používám vlastního testování (testovací sestavu mám relativně krátce), nemám zatím k dispozici dostatek výsledků z jiných karet (doufám, že budete protentokrát shovívaví ;-) Jediným stabilním "průvodcem" bude (jen) protentokrát FX 5900XT.

Využil jsem hlavně možnosti použít beta drivery 4.7 (které mnozí opěvují pro velký nárůst výkonu) a soustředil se na zjištění výkonnostního rozdílu, mezi jednotlivými verzemi ovladačů, s / bez použití OverDrive (u obou verzí). Také nechybí výsledky přetaktované karty (tentokrát pouze na oficiálních 4.6).

Catalyst 4.6: červeně
Catalyst 4.7b: oranžově

3DMark 2001 SE

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 3DMark 2001 SE, build 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

 

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Krom naší testovací sestavy jsem kartu krátce vyzkoušel na dvou dalších "strojích":

1) Intel P4 Northwood 3400, (i865)

2) AMD Athlon XP 2600+ (T-Bred, nForce2)

společně: WinXP SP1, DX 9.0b, Catalyst 4.6, bez OverDrive

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

A ještě podrobné výsledky:

  Athlon 2600+ Pentium 4 3400 Athlon 64 3200+
3D Mark 01 score: 16180 19697

22899

Car Chase (HD) 193,6 261,6

298,9

Car Chase (LD) 65,0 87,5

94,2

Draghotic (HD) 293,7 356,1

460,6

Draghotic (LD) 154,5 193,2

224,7

Lobby (HD) 173,1 220,7

270,1

Lobby (LD) 75,4 98,0

123,1

Nature 182,9 187,0

188,2

SingleText. 2717,9

2728,9

2722,9
MultiText. 5506,3 5506,3

5511,3

HP count (1 light)

132,9

132,6 132,8
HP count (8 light) 35,0

35,3

35,3

Environment BM

244,8

212,1 169,7
DOT3 BM 369,4 376,1

376,2

Vertex Shader 198,5 245,7

280,0

Pixel Shader 205,3 254,7

423,3

Adv. Pixel Shader

318,5

317,1 317,6
Point Sprites 62,2

62,3

62,3

Nejvyšší výsledky jsem podbarvil. Karta má ještě viditelné rezervy. Myslím, že strop pro X800 PRO bude CPU s PR vyšším, než 6GHz :-)

3DMark 2003

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 3DMark 2003, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Celkové skóre s betami je téměř o 6% vyšší, než s oficiálními ovladači.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsledná kvalita pro porovnání zde ke stažení (frame 1000, PNG, 2,5MB)

CodeCreatures Benchmark Pro

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze ChameleonMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1
Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz/ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Vertex Shader  - MATROX SharkMark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze SharkMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1
Nastavení -
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Aquamark 3

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Aquamark standardně běží s AF 4x a některé verze ovladačů toho řádně zneužívají (použití méně kvalitního filtrování). Přistoupil jsem ke dvojímu měření, defaultní výsledky jsou barevně, s force AF 4x (quality) tmavě. Zajímavá je situace s FX 5900 (měření jsem opakoval, stále však s tímtéž výsledkem) - že by chyba driverů 61.40?

Aquamark je jedna z mála aplikací, kde jsem pozoroval nárůst výkonu (zhruba 5%).

PowerVR D3D TempleMark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D TempleMark
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis Envitonment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe -benchmark
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

PowerVR D3D FableMark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D FableMark 1.0
Rozhraní DirectX
Heslovitý popis Soft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení 1024x768x32bit
Stažení benchmarku  http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovat FableMark.exe -benchmark
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D VillageMark 1.22
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze OGL VillageMark 1.22
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

  

Zatímco při nižších rozlišeních podává X800 PRO výkon mnohem vyšší pod D3D, při 1600x1200 už se všechny rozdíly stírají.

OpenGL Stars

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze OpenGL Stars
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test, lens flare, particles
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarku http://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovat Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

  

Přestože jde o nejstarší benchmark použitý v tomto testu (4 roky), podává výsledky, které velmi věrohodně odráží praktický fillrate grafické karty. Ještě jedno plus: žádné "optimalizace" ala 3DMark03 a Aquamark se vzhledem k nízké rozšířenosti a stáří benchmarku nemohou konat -> zaručeně věrohodné výsledky.

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama