ati-radeon-x800-pro-od-msi-a-his
Hardware Článek ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS | Kapitola 4

Souček Jiří

Souček Jiří

2. 7. 2004 00:00 46

Seznam kapitol

1. ATI Radeon X800 Pro 2. MSI NX800: ATI Radeon X800 Pro 3. HIS Excalibur X800 PRO  4. 2D, video a multimedia, kvalita zobrazení
5. Přetaktování, OverDrive, teplota, odemknutí 4 pipelines 6. Teoretické testy 7. Herní testy a závěr

Po představení karty společnosti nVidia, modelu 6800 Ultra postaveném na jádře NV40 je nevyhnutelné mrknout očkem také na konkurenční firmu ATI a její nové grafické karty řady X800. V redakci se nám na krátkou dobu díky firmě Levi objevila grafická karta MSI ATI Radeon X800 PRO, která sice není nejvyšším modelem současné řady, přesto je její bližší prozkoumání velice zajímavé.

Reklama

Kvalita výstupu X800 PRO je na velmi slušné úrovni, srovnatelná s výstupem značkových Radeonů 9600 / 9800. Tedy nic nečekaného. Na stejné úrovni leží i kvalita výstupu TV-out (z hlediska kvality analogového TV výstupu už také není moc co zlepšovat). Bohužel nemám možnost vyzkoušet HDTV (YPrPb), což mě trochu mrzí (tento systém by měl přinášet výrazně vyšší kvalitu obrazu především pro adaptéry o vyšších rozlišeních).

Podpora videa na úrovni grafického jádra se od uvedení R300 příliš nezměnila, rezervy jsou stále v softwarové podpoře. Podívejme se na následující schéma:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Barevně jsou vyznačeny jednotlivé úrovně HW podpory, v legendě najdete na jaké kartě byla která technologie uvedena. V době Rage 128 PRO udělala ATi po stránce implementací video-funkcí do grafického jádra velký skok, kterým se vyhranila od ostatních výrobců (k tomu dopomohla akvizice společnosti Chromatic, jednoho z největších průkopníků v oblasti multimediálních grafických čipů). Přestože již tehdy byla na grafickou kartu přesunuta inverze diskrétní kosinové transformace (tehdy kvůli DVD playbacku), nedočkali jsme se prakticky dodnes její implementace pro formáty MPEG4 a podobné. Od té doby ještě přibyla možnost HW postprocessingu v podobě technologie FullStream (primárně určené pro RealVideo) a dále pak VideoShader, který je možné s dostatečnou softwarovou podporou používat pro postprocessing jakéhokoli videa. Bohužel zůstalo jen na podpoře formátu DivX v kombinaci s DivX playerem. Toto je právě ta mizivá SW podpora, kterou jsem měl na mysli. Teď už leckoho možná napadne, proč to sem pletu... Nebudu napínat a trochu předběhnu: Mimo oficiálních ovladačů (Catalyst 4.6) jsem vyzkoušel i beta-verzi 4.7, která v ovládacím panelu nabízí tuto položku:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

(verze 2.2 si nevšímejte, jde o úlet). Přibyla položka "Akcelerace WMV". Konkrétnější nápověda není zatím dostupná. Nezbylo, než zkusit, zda se při přehrávání dostaví rozdíl ve vytížení CPU. Zkusil jsem několik různých videí, několik přehrávačů i různá nastavení samotného přehrávače (vč. DirectShow video režimů), ale výsledek byl stále stejný, tj. následující:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

fialová bez / zelená s (akcelerace WMV)

Rozdíl není prakticky žádný, více snad napoví oficiální verze ovladačů. Příčin nefunkčnosti může být více:

  • experimentální možnost beta driverů (ve finálních položka nebude)

  • podpora v beta verzi není dokončena, bude v plné verzi či v dalších driverech

  • bude zapotřebí další software (např. nový WMV kodek, nové DX, nové MMC...)

V každém případě tu máme první vlaštovku, která snad už konečně přinese univerzální HW podporu alespoň jednoho kodeku. Tolik k multimediím, pojďme se pomalu přesunout do třetí dimenze!

Kvalita zobrazení, AA a AF

ATi protentokrát zůstala u osvědčených konceptů použitých na R3xx, takže se stále setkáváme s MultiSamplingem vycházejícím z Rotated Grid. Systém Sparse Sample Location je použit pouze pro režim 6x, při režimu 4x je stále (navzdory mnohým prezentacím) použito osvědčené rozložení Rotated Grid. Rozložení vzorků jsem testoval jak pod Catalyst 4.6, tak 4.7 beta a k žádným změnám nedošlo (lze tedy říct, že kvalita FSAA je pro všechna DX9.0 Radeony identická):

FSAA 4x
i Zdroj: PCTuning.cz
FSAA 4x


FSAA 2x

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz


FSAA 6x

 Ani kvalita anizotropního filtru se nijak nezměnila. Po posledním skandálu ATi přislíbila standardní použití trilineárního filtru. To se ale na teoretických AF testech nijak neprojeví, neboť při jejich použití byl trilineární filtr používán vždy. Samotná anizotropní filtrace se taktéž nijak nezměnila, stále je přítomna silná optimalizace v některých úhlech (X800 poskytuje naprosto identické výsledky s např. R9600 a to na obou verzích ovladačů):

  NV35 (61.40) R420 (4.6) R100
2x
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
4x
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
8x
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
8x performance
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
 
16x  
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
i Zdroj: PCTuning.cz

Protože se mi ještě nedostala NV40 do ruky, nabízím srovnání se starší NV35. NV40 přistupuje k AF podobně, jako R420, rozdíly závisí spíše na konkrétních ovladačích. Srovnání kvality AF NV40 vs. R420 se dočkáte v některém z následujících článků (nechci přebírat obrázky z jiných zdrojů, nemuselo by to dobře dopadnout). Zpět k AF: Ovladače umožňují tradiční dvě volby: performance a quality, přičemž při první je jako základ použita bilineární filtrace, při druhé pak trilineární (viz rozdíl mezi 8x a 8x performance). nVidia naopak pro performance mód používá brilineární filtr (trilineární na rozhraní mipmap + bilineární na zbytku plochy). Samozřejmě záleží na konkrétních ovladačích, existují i verze s ultra-performance módem, který využívá jako základ pouze bilineární filtr (podobně jako ATi při performance módu).

Stále se hovoří o tom, jak je AF čím dále tím více optimalizován pro výkon (skoro by se mohlo zdát, že už to horší být nemůže). Aby bylo vidět, že na tom nejsme tak špatně, doplnil jsem tabulku o výsledky prvního Radeonu (R100, R6C) - jedné z prvních karet se skutečným AF. Takto silné optimalizace v úhlech kolem 45° v kombinaci s bilineární filtrem se již naštěstí dlouho nepoužívají :-).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama