3D-Analyze: DirectX9 na DirectX7 kartě? | Kapitola 5
Seznam kapitol
Možná jste už o této utilitce slyšeli, možná ji už používáte, ale možná o ní slyšíte poprvé a to by při její užitečnosti byla určitě škoda! V článku se pokusím tak trochu spojit recenzi s návodem, takže i ti z vás, kteří program znají, ale nenaučili se ho ještě používat, zde jistě najdou mnoho zajímavého. Hlavně pro vlastníky karet ze série Voodoo či KYRO je tento program doslova nutností, chtějí-li alespoň spustit moderní hry. Stejně tak i vlastníkům starších GeForce anebo Radeonů bez podpory Pixel Shaderů se bude jistě hodit, ale má i mnoho zajímavých funkcí pro majitele těch nejmodernějších 3D akcelerátorů anebo pro ty, co je hlouběji zajímá dnešní počítačová 3D grafika anebo chtějí ladit a měřit výkon.
Velice zajímavou schopností utility je možnost zvolit si ukládání kódu shaderů do souboru. Stačí zatrhnout volbu "uložit shadery do souboru (shaders.out)" a spustit aplikaci. Toto jsem učinil například s již zmíněným Nature a výsledkem byl malý textový soubor shaders.out umístěny tam, kde jste zvolili cesta k DLL, v tomto případě tedy v podadresáři \e2driver. Jeho obsah může vypadat takto:
///////////////Vertex Shader - start////////////// vs.1.1 mov a0.x , v3.xxxx mov oT0.xy , v2 dp4 r1.x , c[a0.x+0] , v0 dp4 r1.y , c[a0.x+1] , v0 dp4 r1.z , c[a0.x+2] , v0 mov a0.x , v3.yyyy mov oD0.xyz , c4.xyzz dp4 r2.x , c[a0.x+0] , v0 dp4 r2.y , c[a0.x+1] , v0 dp4 r2.z , c[a0.x+2] , v0 mul r1.xyz , r1.xyzz , v3.zzzz mad r2.xyz , r2.xyzz , v3.wwww , r1.xyzz mov r2.w , v0.wwww m4x4 oPos0 , r2 , c0 ///////////////Vertex Shader - end////////////// ///////////////Pixel Shader - start////////////// ps.1.0 tex t0 texm3x3pad t1 , t0 texm3x3pad t2 , t0 texm3x3vspec t3 , t0 mov r0.xyz , t3 mov r0.w , v0.wwww ///////////////Pixel Shader - end//////////////
Dozvíme se tedy, jaké verze shaderů aplikace používá i jejich konkretní programový kód. Velice užitečné.
Možná ještě zajímavějšími volbami jsou vynutit referenční rast. a vynutit drátový model. První volba je velice šikovná, chceme-li porovnat kvalitu obrazu produkovaného naším akcelerátorem (samozřejmě ve spolupráci s právě používanou verzí ovladačů) a referenčním renderingem od Microsoftu. K tomu však musíte mít DirectX Software Development Kit (DXSDK). Druhá volba je zajímavá, pokud se chcete například podívat, jak složité modely modely mají některé 3D hry či aplikace. Zobrazení drátového modelu jsem zkusil pro změnu na hře Max Payne. Stačí tedy opět jen vybrat EXE, cesta k DLL je stejná a tak se nastaví automaticky, zatrhnout vynutit drátový model a jen spustit:
Pro porovnání můžete zkusit to samé pro 3Dmark. Budete se možná divit o kolik má složitější modely.