doom-3-prichazi-utrpeni-pro-system-i-grafiku
Hry Článek DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku | Kapitola 5

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

5. 8. 2004 00:00 272

Seznam kapitol

1. Doom - oprášená legenda 2. Doom 3 - technologické novinky 3. Doom 3 - možnosti nastavení 4. Kvalita obrazu - vliv na výkon 5. Pokročilé nastavení - vliv na výkon

Nic neovlivňuje inovování počítačů tak silně, jako nové hry. Zjištění, že vaše dosud přijatelná starší grafická karta v nových aplikacích začíná kulhat (a nepomůže ji větší chladič ani přetaktování) je dost pádným důvodem k ponoření se do ceníků počítačových komponent. Většina z vás si v poslední době při nákupu grafických karet a počítačových sestav kladla asi otázku: stačí moje vybavení na nejočekávanější hry tohoto roku: na Doom 3 a Half Life 2? Zatímco na HL2 si budeme muset ještě počkat, Doom 3 můžeme začít zkoumat již nyní...

Reklama
DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak jsme už řekli, jsou nastavení, bez kterých se obejdete (High Quality Special Effects) a ty, bez kterých nemá smysl Dooma hrát (Enable Bump Maps).

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

V mém případě jsem zjistil, že některé funkce hru nezpomalují - mohou zůstat klidně stále zapnuté.

Testoval jsem stejný fragment při nastavení: Medium Details při rozlišení 800 x 600.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Jedno nastavení však mělo na výkon poměrně zásadní vliv. Jednalo se (podle očekávaní) o poměrně výpočetně náročné stínování:

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Bez stínování hra zřídkakdy sklouzla pod 40fps (a téměř stále se držela na maximu), zatímco se zapnutými stíny hodnota fps docela často oscilovala mezi 30 a 40.

Pokud máte pomalou kartu (GeForce 4MX, Radeona 9200, GeForce 5200), vypněte - pokud opravdu musíte - stínování. Budete sice trochu ošizeni na atmosféře, nebude to ale tak špatné, jako byste vypnuli Bump Mapping.

bez stínů...
i Zdroj: PCTuning.cz
bez stínů...

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz


bez Bump Mappingu

Antialiasing

Poslední funkcí, která přichází v úvahu, je vyhlazování hran. Bohužel funkce vyhlazování hran (FSAA) je aplikovatelná jen pokud máte velmi výkonnou grafickou kartu.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Antialiasing hru zpomalí ještě razantněji než zvýšení rozlišení. Proto doporučujeme raději zvednout rozlišení - výsledek bude (díky detailními prostředí Dooma 3) lepší.

Poznámka: Podobný závěr (tedy ruce pryč od vyhlazování hran) byste mohli vyvodit i z dalších moderních her - jako je Far Cry a nepochybně tomu bude stejně i v případě Half Life 2. Antialiasing je dobrý tam, kde má karta velkou rezervu výkonu - tedy u starších her!

Závěr

Doom 3 není takový nekompromisní žrout prostředků, jak by se na první pohled mohlo zdát. I když to vypadá neuvěřitelně, není hraní při rozlišení 640x480 žádným utrpením (naopak, jedná se o to nejhezčí, co můžete v tomto rozlišení vidět).

Klikněte na následující screenhot:

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz


klikněte pro 640x480

Říká se, že Doom 3 je programem pro budoucí hardware - ve skutečnosti nejsou nároky této hry tak vysoké jak se předpokládalo (například pokud máte rok starého Radeona 9700, můžete být docela klidní). Na druhou stranu je téměř jisté, že tato hra odhalí celou řadu "falešných" grafických karet. 64-bitová sběrnice, pomalé paměti a podtaktovaný grafický čip promění hrátky s Doomem 3 na nepovedené "promítání diapozitivů z 3D hry". Pro jejich majitele bude Doom 3 skutečně důvodem k upgradu.

Osobně doporučuji experimentovat s nastavením kvality. Z pokročilých nastavení nedoporučujeme vypínat Bump Mapping - v případě krize pak jedině stínování (Shadows).

Doom 3 a Hi-end: Díky vysokým nárokům na paměť se navíc asi nedočkáme toho, že by nastavení Ultra zvládly v budoucnosti běžné komerční grafické karty. Cesta ke kvalitě povede spíše přes profil High Quality renderovaný ve vysokém rozlišení (np. 1280x1024).

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Doom 3 vychází v ČR dne 16.8, předběžná cena se bude pohybovat kolem 1399Kč.

Zhasněte světlo, nebo zatáhněte žaluzie, nasaďte si sluchátka... připravte si prst na myši, monstra přicházejí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama