doom-3-prichazi-utrpeni-pro-system-i-grafiku
Hry Článek DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku | Kapitola 2

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

5. 8. 2004 00:00 272

Seznam kapitol

1. Doom - oprášená legenda 2. Doom 3 - technologické novinky 3. Doom 3 - možnosti nastavení 4. Kvalita obrazu - vliv na výkon 5. Pokročilé nastavení - vliv na výkon

Nic neovlivňuje inovování počítačů tak silně, jako nové hry. Zjištění, že vaše dosud přijatelná starší grafická karta v nových aplikacích začíná kulhat (a nepomůže ji větší chladič ani přetaktování) je dost pádným důvodem k ponoření se do ceníků počítačových komponent. Většina z vás si v poslední době při nákupu grafických karet a počítačových sestav kladla asi otázku: stačí moje vybavení na nejočekávanější hry tohoto roku: na Doom 3 a Half Life 2? Zatímco na HL2 si budeme muset ještě počkat, Doom 3 můžeme začít zkoumat již nyní...

Reklama

Několik let připravovaný projekt má být novým mílovým krokem v herní 3D grafice. id Software zde nepochybně předvede další 3D lahůdky - i když je možné (a pravděpodobné) že se v herní oblasti zase až tak moc nezmění.

Doom 3 - příběh

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Co se týče hratelnosti, Doom 3 se překvapivě poměrně přesně drží příběhu a hratelnosti původní řady. Zase je to poměrně přímočará a relativně nekomplikovaná sci-fi střílečka s neopakovatelnou hororovou atmosférou. Čekejte tedy napjaté nervy a scény plné útočících monster, kdy největším problémem je "jak rychle vyměnit zásobník" a kde ustoupit před vlnami valících se útočníků. Občas se dočkáte i temných místností, kde zase nevíte ze které strany přijde útok...

Prostě je to akce ve stylu "Vetřelci 2". V Doom 3 jste mariňákem, který se vyskytl na základně UAC na Marsu zrovna v situaci, kdy "se něco podělalo" a z poklidných vědců se stávají zombíci a původní kamarádí vás touží za každou cenu "oddělat".

Doom 3 - technologické lahůdky

Základem hry je nečekaně podrobně vymodelované prostředí. Zábradlí tady není pouhá tenká textura ale poctivá trubková konstrukce, v místnostech se válí detailně vymodelovaný nábytek, všude je věrohodně vyhlížející parní a elektrické potrubí (unikající pára je na základnách evidentně zcela běžná).

Vše je pochopitelně dynamicky osvětlené - světla v chodbách poblikávají (občas úplně zhasnou a vidíte jen malé kontrolky na přístrojích), některé projektily (například ohnivé koule) při svém letu osvětlují své nejbližší okolí. To vše ale známe i z jiných projektů - podívejme se radeji na to, čím je Doom 3 unikátní.

Bump Mapping

Mnohé detaily jsou v Doomu 3 tvořené tzv. Bump Mappingem - do renderingu jsou zapojené normálové mapy, které určují "výšku" (přesněji řečeno elevaci) daného bodu nad plochou.

Podívejte se na detail krku a obličeje vědce. Mimo textury, která určuje barvu povrchu, je použita textura určující například vrásky... Dříve byly tyto detaily "nakreslené" na povrchu (pamatujete Matrixovou scénu v 3Dmarku 2001), u Dooma jsou tyto věci řešené právě Bump Mappingem.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Masivní použití Bump Mappingu je pro Doom 3 charakteristické, podívejte se na další záběry. S vypnutým Bump Mappingem je z netvora pouhá šedá gumová kačenka.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud budete hrát Doom 3, možná se vám bude zdát, že textury nemají takovou kvalitu, na jakou jsme zvyklí u špičkových her minulé generace (například u Call of Duty). Je tomu skutečně tak, a důvod je prozaický - tím jak idSoftware vsadilo na Bump Mapping, omezilo zároveň velikost textur, které se vejdou do paměti grafické karty (musí tady být grafické karty). Tato hra je první, u které opravdu potřebuje velikou paměť i na grafické kartě a jediná která ví, jak tuto paměť využít (minulé generaci her často stačilo 64MB videopaměti).

Stíny

Otázku reálných stínu se snažilo řešit v minulosti dokonce několik her (za všechny si připomeňme Jedi Outcast). Pokud jste je zapnuli vše vypadalo hezky do doby, kdy se stíny začaly chovat jinak, než by ve skutečnosti měly (občas se "utrhly" od stínovaného objektu, občas se zobrazily tam, kde neměly). Ve srovnání s těmito hrami řeší Doom 3 stíny bravurně.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz


"živý" a dynamický stín zábradlí - stíny tak, jak jsme je dříve neznali...

Stíny jsou zde nejen geometricky korektní, ale i plně dynamické (dříve byly stíny ve hrách předpočítané a přidané na plochu ve formě tzv. Light mapy). Tady se pohybují jak zdroje světla tak i objekty, které stíny vrhají. Jít temnou halou za vědcem, který nese novodobou lucernu, v situaci kdy každá překážka vrhá temné stíny v kterých se může skrývat cokoliv... Zdá se to pouhá maličkost, ale s vypnutými stíny ztrácí Doom 3 podstatnou část své hororové atmosféry - hra je pak plochá, bez šťávy.

Bohužel, stíny si žádají poměrně hodně výpočetního výkonu (viz. další kapitola).

Odlesky - Specular Lighting

Jeden z mnoha efektů, které hru graficky zpestřují, je generování odlesků na povrchu předmětů "Specular Lighting" (česky by to mělo být "spekulární osvětlení").

Teorie: Každá projekce světla se skládá ze dvou částí - spekulární a difúzní (Specular and Diffuse Light). Difúzní část určuje, jak se povrch objektu chová po dopadu světla a jak je světlo intenzivní na jeho bezprostředním okolí. Spekulární osvětlení počítá s odrazem světla od samotného objektu, od jeho okolí a s tzv. Surface repressing - závislostí intenzity, barvy a polohy světla na úhlu pohledu...

Jeden příklad řekne více než 1000 slov :-)

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz


všimněte si toho, jak jsou prvky zámku přechodové komory ploché

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Speciální efekty

Enginu Doom 3 bylo dáno do vínku několik speciálních efektů. Jeden z nich je "Heat Haze". Pokud jste se dívali na obrázky z velmi horkého prostředí (v hutích nebo na poušti), tak jistě jste si všimli, že rychle proudící horký vzduch způsobuje typické vlnění a zkreslení obrazu.

Pokud vaše karta umí DirectX 9, můžete si vychutnat speciální optické efekty (na obrázcích to není příliš vidět) jako je zvlnění a zkreslení obrazu způsobeného horkem (plameny, pára nebo trysky kosmické lodi) nebo některými zbraněmi.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz


na obrázku to není vidět, ale chodba za plamenem se opticky chvěje a vlní

Dalším ze speciálních efektů je dynamické rozostření pohybujících se objektů.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz


za okny velínu se mihla loď... koho to zase čerti nesou ;-)

V další kapitole se podíváme na možnosti nastavení grafiky ve hře.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama