doom-3-prichazi-utrpeni-pro-system-i-grafiku
Hry Článek DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku | Kapitola 4

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

5. 8. 2004 00:00 272

Seznam kapitol

1. Doom - oprášená legenda 2. Doom 3 - technologické novinky 3. Doom 3 - možnosti nastavení 4. Kvalita obrazu - vliv na výkon 5. Pokročilé nastavení - vliv na výkon

Nic neovlivňuje inovování počítačů tak silně, jako nové hry. Zjištění, že vaše dosud přijatelná starší grafická karta v nových aplikacích začíná kulhat (a nepomůže ji větší chladič ani přetaktování) je dost pádným důvodem k ponoření se do ceníků počítačových komponent. Většina z vás si v poslední době při nákupu grafických karet a počítačových sestav kladla asi otázku: stačí moje vybavení na nejočekávanější hry tohoto roku: na Doom 3 a Half Life 2? Zatímco na HL2 si budeme muset ještě počkat, Doom 3 můžeme začít zkoumat již nyní...

Reklama

Provedl jsem základní srovnávací testy na této sestavě:

  • Pentium 4, 3GHz, FSB 800MHz, čipset i865PE,
  • grafická karta Radeon 9500 Pro, 64MB DDR SDRAM (320core /310mem),
  • paměť 512MB DDR400, Dual Channel

Poznámka: Oficiální minimální konfigurace je: procesor 1.5GHz a vyšší, 384MB RAM (počítám modul 256 +128MB), grafická karta GeForce4 MX. Ve skutečnosti (pokud nechcete zůstat na 640x480 při nízkých detailech) byste se měli vyzbrojit procesorem 2GHz, 512MB pamětí DDR (pokud možno 333 nebo 400) a grafickou kartou Radeon 9600 / GeForce 5700 nebo vyšší.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Měřil jsem pokaždé stejný 3-minutový úsek hry - utilitou FRAPS jsem zaznamenával (do souboru) každou sekundu počet snímků vyrenderovaných herním enginem. V okamžicích, kdy na scéně je hodně detailů, klesá počet vyrenderovaných snímků (křivka padá). Horním, "natvrdo" nastaveným limitem herního enginu je 60 FPS (odtud tedy strop na hodnotě 60 FPS).

Hru si užijete bez nadávek a stresů jen tehdy, když fps neklesá pod hodnotu 30 - tuto hodnotu jsem zvolil jako mezní.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

S 64MB grafickou kartou je z hry při nastavení Ultra Quality jen série záškubů - a to nezávisle na použitém rozlišení. Není divu, problémem není jenom rendering, ale také enormní množství textur které se do paměti karty nevejde - textury jsou z hlavní paměti nahrávané i několikrát za sekundu.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Tento graf vypadá na první pohled zcela v pořádku - ve skutečnosti program i zde občas škubne (graf tyto malé výpadky úplně nezachytil) při nahrávání textur do přece jenom malé (64MB) paměti (nejčastěji při otevření dveří do jiné místnosti). V případě výkonných 128MB grafických karet by hraní v režimu Hi Quality nemusel být zásadní problém...

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Dooma sám zkouším hrát ve středních detailech. Až na nepočetné okamžiky - ty bohužel nastávají hlavně tehdy, kdy vstoupíte do místnosti plné nepřátel - nenastávají prodlevy (tzv. lagy) způsobené přenosem textur (ty se nahrávají / přenášejí z paměti a ne z disku).

Graf ukazuje, že hra je poměrně hodně závislá na rozlišení. Při 640x480 (fialová barva) fps nepadá pod hodnotu 30, při 800x600 (modrá linie) se počet renderovaných snímků k hranici 30 fps přibližuje častěji, stále to ale není tragédie. 1024x768 je v mém případě nepoužitelné rozlišení.

DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

V nízkých detailech je vidět že... framerate je prakticky shodný se středními detaily. To potvrzuje mou domněnku, že detaily u Dooma 3 nemají vliv na fps ale na případné "lagování" tehdy, když je třeba dohrát textury, které se na paměť grafické karty nevešly.

Zkuste nastavit o stupínek vyšší kvalitu a sledujte, jestli hra občas zasekává (například při otevření dveří do další místnosti). Pokud ne, ponechejte toto nastavení nezávisle na doporučené velikosti grafické paměti.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama