spam-posta-na-kterou-urcite-nemate-chut
Software Článek SPAM - pošta na kterou určitě nemáte chuť

SPAM - pošta na kterou určitě nemáte chuť | Kapitola 4

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

27. 12. 2004 00:00 29

Seznam kapitol

1. Jak chutná SPAM 2. Způsoby obrany 3. Příklady Anti-Spam programů 4. Microsoft Smart-Screen, Závěr

Jestliže máte e-mailovou schránku, pak jste se se Spamem určitě setkali. Stačí, že se vaše nová e-mailová adresa jen někde mihne webem (stačí ji často jen uvést například do diskuze pod článkem), roboti skenující Internet ji zanedlouho uloží do svých databází a už máte zaděláno na problémy. Vaše poštovní schránka se začne plnit nevyžádanými zprávami - objeví se anglicky psané nabídky na "od originálu nerozeznatelné" hodinky Rolex, na levné programy (Photoshop za 20 USD), psychofarmaka, Viagru nebo informace o vysoké výhře, kterou si můžete vyzvednout když... V tomto článku si tedy objasníme co to ten Spam přesně je, jak vznikl, odkud přichází a jak je možné se proti němu bránit.

Reklama

Avšak ani samotný Microsoft nezůstává v této oblasti pozadu. Jejich patentovaná technologie je implementována přímo do Outlooku od verze 2003, MSN 8 a Hotmail. Postupně byly vyvinuty i verze pro Exchange server 2003.

Celý program byl vyvíjen několik měsíců s podporou sta tisíců dobrovolníků z řad uživatelů služby Hotmail. Na základě jejich referencí a zkušeností byly definovány velice propracované filtry. Tyto filtry při použití s Exchange serverem umožňují smazat Spam ještě předtím, než je vůbec odeslán k uživateli - čili na serveru.

Jinak se prakticky ale jedná o stejný způsob fungování, jako v předešlém programu. Zpráva se vyhodnocuje na základě běžných znaků a adres. Je dobré vidět, že takto velký výrobce software nezapomíná ani na takovéto věci a snaží se je řešit.

Jak to bude dál

V dnešní době zaujímá Spam 50% z celkového podílu odeslané pošty avšak za několik měsíců se dá očekávat, že toto číslo vzroste až na 65%. Avšak tento stav by měl přetrvávat pouze chvíli, neboť při dnešním trendu nasazování anti-Spamových filtru na samotné servery a vytváření zákonů jež mohou rozesilatele Spamu postihovat, by se mel stav snižovat až na únosných 5%.

Bohužel dnešní doba směřuje k mobilním technologiím a tudíž se dá očekávat, že rozesílání reklamních zpráv již nebude pouze výsadou e-mailu, ale budou brzy přicházet i na mobilní telefony v podobě SMS zpráv. V praxi by to mohlo vypadat například tak, že po příchodu do obchodního domu vám na mobil okamžitě přijde nabídka slev či podobně - to by nemuselo být až tak nepříjemné avšak horší by byla situace, kdy při jízdě na dálnicí by vám chodily na mobil elektronické podoby billboardů. V porovnání s tím, jakou dobu trvá smazání několika e-mailů a několika SMS je to docela nepěkná představa.

Do budoucna se uvažuje s několika zásadními kroky, jež by měly napomoci v odstranění a nebo přinejmenším omezení nevyžádané pošty. Jedna z významných technologii by měla být uvedena pod názvem CSRI (Coordinated Spam Reduction Initiative). Jednalo by se o to, že původ zpráv by se dal zjistit podle Caller ID (číslo odesilatele). Server by tak pomocí těchto čísel mohl snadno určit z jaké domény e-mail přišel a tím pádem daleko přesněji určit zda je či není žádaný. Avšak než se tato technologie plně zažije a zprovozní bude to ještě nějaký čas trvat.

Závěr

Dá se očekávat, že budoucnost Spamu jíž není příliš dlouhá. Každý z nás však k tomu může svým malým dílem přispět tím, že si anti-Spamový filtr nainstaluje a bude se snažit Spam výše popsanými způsoby zlikvidovat. Doufejme tedy, že poštovní servery a ISP se budou brzy snažit ochránit své uživatele před tímto nešvarem a provedou nezbytné kroky k ochraně.

Doufám tedy, že vám tyto postupy alespoň z části pomůžou se nevyžádané pošty zbavit. Myslete ale také na to, že 100% ochrana nikdy neexistuje a tudíž buďte trpěliví a snažte se se Spamem vyrovnat a brát jej prostě jako nepříjemnou součást elektronické pošty.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama