Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman | Kapitola 3
Seznam kapitol
Již dávno není tajemstvím, že ATi Radeon X800XL je v dnešní době karta, která představuje asi nejlepší volbu do nového počítače s ohledem na poměr ceny a výkonu. Karta nabízí úplně stejné možnosti jako high-end v podobě Radeonu X850XT, ale narozdíl od něj běží na nižších taktovacích frekvencích. Na našem serveru jsme se setkali již s několika kartami ATi Radeon X800XL, ale dnešní kousek je výjimečný svým nestandardních chlazením, které pochází z dílen společnosti Zalman.
Podle slov Toma Sweeneyho (šéf vývojového týmu UE 3 a spoluzakladatel společnosti Epic) bude hlavní tíha tohoto nového enginu spočívat na výkonu pixel shaderů, což samozřejmě nestaví vertex shadery do nepodstatné role, ale ani u tohoto typu nových enginu nebude geometrie o mnoho náročnější než v dnešních enginech her Doom 3 nebo Half-Life 2.
Mezi technologické libůstky patří bezesporu virtual displacement mapping nebo dynamic soft shadows se self-shadowing. Samozřejmostí bude rovněž dynamic per-pixel lighting a shadowing, který bude každé scéně dodávat na větší realističnosti. No a abych vás nekrmil pouze pojmy z tohoto nového skvostu, který už jen čeká na novou generaci karet, tak tady mám pár screenshotů z připravovaného Unreal Tournamentu 2007 (převzaty ze serveru Gamespot).
Jediný model tohoto enginu bude mít v průměru 5-7000 polygonů, což není mnoho, ale jak dodal na vysvětlenou Sweeney, tak počet polygonů omezili kvůli výkonům dnešních karet, ale není problém dělat modely o mnohem větším počtu polygonů, takže vše bude záležet na dostupném hardware. Celkově z vyjádření tohoto guru Epicu je jasné, že čekají na novou generaci karet jako na smilování boží.
Podle všeho hry na tomto enginu půjdou hrát i na starším hardware jako jsou karty s podporou DirectX 9.0 bez Shader Modelu 3.0, ale výkon nebude nijak slavný. Na karty typu GeForce FX s čipy NV35 můžete ve spojení s tímto enginem zapomenout a totéž se týká karet s čipy ATi RV3x0, které nebudou akceptovatelný výkon pro hraní v jakémkoli rozlišení.
Dobrá zpráva je ovšem to, že engine je od počátku vyvíjen jako 64-bitový, takže ve spojení s příslušným operačním systémem (Windows XP 64-bit nebo Longhorn) si budeme moci vychutnat solidní výkon na Athlonech 64 a některých Pentiích 4 s podporou EM64T. Samotná hra vyjde počátkem roku 2006, takže máme dost času na upgrade našich, pro tuto hru pomalých, grafických subsystémů.