sapphire-radeon-x800xl-ultimate-s-chladicem-zalman
Hardware Článek Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman | Kapitola 2

Štefek Petr

Štefek Petr

18. 5. 2005 00:00 38

Seznam kapitol

1. R430: výkon 16 pixel pipelines 2. Specifikace R430 3. Unreal Engine 3 4. Sapphire Radeon X800XL Ultimate - bližší pohled 5. Testovací sestava a syntetické testy 6. Doom 3
7. FarCry 8. Chronicles of Riddick 9. Unreal Tournament 2004 10. Half-Life 2 11. Colin McRae Rally 04 12. Závěr

Již dávno není tajemstvím, že ATi Radeon X800XL je v dnešní době karta, která představuje asi nejlepší volbu do nového počítače s ohledem na poměr ceny a výkonu. Karta nabízí úplně stejné možnosti jako high-end v podobě Radeonu X850XT, ale narozdíl od něj běží na nižších taktovacích frekvencích. Na našem serveru jsme se setkali již s několika kartami ATi Radeon X800XL, ale dnešní kousek je výjimečný svým nestandardních chlazením, které pochází z dílen společnosti Zalman.

Reklama

SmartShader HD

  • Hardwarová podpora DirectX 9.0b
  • Vertex Shader 2.0
    • 65 280 instrukcí s řízením toku
    • Trigonometrické operace během 1 cyklu
  • Pixel Shader 2.0+
    • Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
    • F-Bufferu druhé generace
    • 32 dočasných a pevných registrů
    • Multiple Render Target (MRT)
SmoothVision HD

  • 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
  • Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Centroid Sampling
  • Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
  • Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
  • 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
HyperZ HD

  • 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
  • Bezztrátová komprese Z-bufferu
  • Fast-Z-Clear


VideoShader HD

  • Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
  • FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
  • VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
  • HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
  • Motion Compensation, iDCT, DCT
  • Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence

ATi sice ve svých jádrem ještě podporu Shader Modelu 3.0 nenabízí, ale s výkonem jaký tyto karty mají je tato technologická vymoženost zatím jen pozlátkem a v nových enginech jako je Serious Engine 2 a Unreal Engine 3 budete pravděpodobně na všech kartách této generace stejně šáhnout po nastavení se Shader Modelem 2.0, protože jak se vyjádřil hlavní vývojář UE 3 je i GeForce 6800Ultra pro plynulý běh jen stěží dostatečná.

U čipů R4xx se však můžeme setkat s technologiemi jako je Geometry Instancing či 3Dc komprese normálových map, což by mělo napomoci k vyšším výkonům v těch nejnáročnějších hrách. Bohužel je zatím přinos Geometry Instancingu jen teoretický, neboť ho žádná hra nedokáže efektivně využít a ani k tomu není nucena nedostatkem výkonu v oblasti Vertex Shaderů, který by způsobil extrémně náročný geometrický model některého z enginů. Například FarCry vykazuje naopak snížení výkonu v jednotkách procent při zapnutí Geometry Instancingu.

Stejně tak 3Dc, které dokáží využít jen některá technologická dema založená na FarCry enginu (Crytech - The Project), tak aby byl viditelný výkonový nárůst. Teoreticky 3Dc představuje bezztrátovou kompresi normálových map v poměru 4:1, ale v praxi se spíše mluví o reálnějším poměru 2:1, což ale také není k zahození. Větší podpora se dá očekávat i v nových hrách, takže tato technologie ATi nezůstane zapomenuta v propadlišti dějin.

 Radeon X800 PRORadeon X850 PRORadeon X800 XLRadeon X700 XT
Výrobní proces0.13 ľm TSMC low-k0.13 ľm TSMC low-k0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit128-bit
Název čipuR420R480R430RV410
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
Paměť256 MB256 MB256 MB128-256 MB
Takt čipu475 MHz520 MHz400 MHz475 MHz
Takt pamětí450 MHz
(900 DDR)
540 MHz
(1080 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
530 MHz
(1060 DDR)
Paměťová propustnost28.8 GB/s34.6 GB/s32.0 GB/s20.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing)5700 Mpixel/s6240 Mpixel/s6400 Mpixel/s3800 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)5700 Mtexel/s6240 Mtexel/s6400 Mtexel/s3800 Mtexel/s
Vertex Shader6666
Maximální počet transformací Troj./s713M780M 780M713M
Počet Pixel Pipelines12 (z 16ti)12 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
Pixel Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
DirectX9.0 b9.0 b9.0 b9.0 b
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compression
Temporal AA
OverDrive 3 (?)
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3

Radeon X800XL je lepší volbou než oba Radeony X800/X850Pro, což je dáno plnými 16 pipelines a výsledným fill-rate, který je vyšší než u dražšího Radeonu X850XT s taktem 520MHz, který se tak stává docela do úzkých, neboť je jen o 1500 korun levnější než Radeon X850XT a naopak o 3000 korun dražší než Radeon X800Xl. Pokud si tedy budete vybírat, tak rozhodně šáhnětě po modelu XL.

Výjimku mohou tvořit majitelé AGP platformy, kde se vyplatí šáhnout po Radeonu X800Pro VIVO, který lze snadno transformovat do Radeonu X800XT VIVO odemčením pipelines přeflashováním BIOSu. Pozor na PCI Express Radeonu X800Pro VIVO u kterého tento mod není možný.

Konkurencí pro Radeon X800XL může představovat GeForce 6800GT, jejíž ceny pomalu, ale jistě klesají k 11 000 korunám s DPH. Po přetaktování získáte kartu, která svým výkonem smete veškeré karty na standardních taktech.

V další tabulce si můžete X800XL srovnat s konkurencí - GeForce 6:

 Radeon X800XLGeForce 6800GeForce 6800GTGeForce 6600GT
VPUR430NV41NV45NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů222 milionů222 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB128-256 MB
Takt čipu400 MHz325 MHz350 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s22.4 GB/s32.0 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s3900 Mpixel/s5600 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s3900 Mtexel/s5600 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader6663
Maximální počet transformací Troj./s600M 406M525M375M
Počet Pixel Pipelines1612 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadowUltraShadowUltraShadow
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama