Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman | Kapitola 2
Seznam kapitol
Již dávno není tajemstvím, že ATi Radeon X800XL je v dnešní době karta, která představuje asi nejlepší volbu do nového počítače s ohledem na poměr ceny a výkonu. Karta nabízí úplně stejné možnosti jako high-end v podobě Radeonu X850XT, ale narozdíl od něj běží na nižších taktovacích frekvencích. Na našem serveru jsme se setkali již s několika kartami ATi Radeon X800XL, ale dnešní kousek je výjimečný svým nestandardních chlazením, které pochází z dílen společnosti Zalman.
SmartShader HD
- Hardwarová podpora DirectX 9.0b
- Vertex Shader 2.0
- 65 280 instrukcí s řízením toku
- Trigonometrické operace během 1 cyklu
- Pixel Shader 2.0+
- Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
- F-Bufferu druhé generace
- 32 dočasných a pevných registrů
- Multiple Render Target (MRT)
- 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
- Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
- Temporal Anti-Aliasing
- Centroid Sampling
- Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
- Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
- 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
- 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
- Bezztrátová komprese Z-bufferu
- Fast-Z-Clear
VideoShader HD
- Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
- FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
- VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
- HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
- Motion Compensation, iDCT, DCT
- Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence
ATi sice ve svých jádrem ještě podporu Shader Modelu 3.0 nenabízí, ale s výkonem jaký tyto karty mají je tato technologická vymoženost zatím jen pozlátkem a v nových enginech jako je Serious Engine 2 a Unreal Engine 3 budete pravděpodobně na všech kartách této generace stejně šáhnout po nastavení se Shader Modelem 2.0, protože jak se vyjádřil hlavní vývojář UE 3 je i GeForce 6800Ultra pro plynulý běh jen stěží dostatečná.
U čipů R4xx se však můžeme setkat s technologiemi jako je Geometry Instancing či 3Dc komprese normálových map, což by mělo napomoci k vyšším výkonům v těch nejnáročnějších hrách. Bohužel je zatím přinos Geometry Instancingu jen teoretický, neboť ho žádná hra nedokáže efektivně využít a ani k tomu není nucena nedostatkem výkonu v oblasti Vertex Shaderů, který by způsobil extrémně náročný geometrický model některého z enginů. Například FarCry vykazuje naopak snížení výkonu v jednotkách procent při zapnutí Geometry Instancingu.
Stejně tak 3Dc, které dokáží využít jen některá technologická dema založená na FarCry enginu (Crytech - The Project), tak aby byl viditelný výkonový nárůst. Teoreticky 3Dc představuje bezztrátovou kompresi normálových map v poměru 4:1, ale v praxi se spíše mluví o reálnějším poměru 2:1, což ale také není k zahození. Větší podpora se dá očekávat i v nových hrách, takže tato technologie ATi nezůstane zapomenuta v propadlišti dějin.
Radeon X800 PRO | Radeon X850 PRO | Radeon X800 XL | Radeon X700 XT | |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 128-bit |
Název čipu | R420 | R480 | R430 | RV410 |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 128-256 MB |
Takt čipu | 475 MHz | 520 MHz | 400 MHz | 475 MHz |
Takt pamětí | 450 MHz (900 DDR) | 540 MHz (1080 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 530 MHz (1060 DDR) |
Paměťová propustnost | 28.8 GB/s | 34.6 GB/s | 32.0 GB/s | 20.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 5700 Mpixel/s | 6240 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 3800 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 5700 Mtexel/s | 6240 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s | 3800 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 713M | 780M | 780M | 713M |
Počet Pixel Pipelines | 12 (z 16ti) | 12 (z 16ti) | 16 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compression Temporal AA OverDrive 3 (?) | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 |
Radeon X800XL je lepší volbou než oba Radeony X800/X850Pro, což je dáno plnými 16 pipelines a výsledným fill-rate, který je vyšší než u dražšího Radeonu X850XT s taktem 520MHz, který se tak stává docela do úzkých, neboť je jen o 1500 korun levnější než Radeon X850XT a naopak o 3000 korun dražší než Radeon X800Xl. Pokud si tedy budete vybírat, tak rozhodně šáhnětě po modelu XL.
Výjimku mohou tvořit majitelé AGP platformy, kde se vyplatí šáhnout po Radeonu X800Pro VIVO, který lze snadno transformovat do Radeonu X800XT VIVO odemčením pipelines přeflashováním BIOSu. Pozor na PCI Express Radeonu X800Pro VIVO u kterého tento mod není možný.
Konkurencí pro Radeon X800XL může představovat GeForce 6800GT, jejíž ceny pomalu, ale jistě klesají k 11 000 korunám s DPH. Po přetaktování získáte kartu, která svým výkonem smete veškeré karty na standardních taktech.
V další tabulce si můžete X800XL srovnat s konkurencí - GeForce 6:
Radeon X800XL | GeForce 6800 | GeForce 6800GT | GeForce 6600GT | |
VPU | R430 | NV41 | NV45 | NV43 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 222 milionů | 222 milionů | 146 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 128-256 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 325 MHz | 350 MHz | 500 MHz |
Takt pamětí | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
Paměťová propustnost | 32. 0GB/s | 22.4 GB/s | 32.0 GB/s | 16.0 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 3900 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 3900 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 600M | 406M | 525M | 375M |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 12 (z 16ti) | 16 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow | UltraShadow | UltraShadow |