Překvapující technologie: rozšířená realita
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Překvapující technologie: rozšířená realita

Překvapující technologie: rozšířená realita | Kapitola 4

Jan Horčík

Jan Horčík

6. 10. 2009 03:00 14

Seznam kapitol

1. Počítače ještě chytřejší 2. První přišla Sony PlayStation 3 3. Nejenom zábava 4. Upravená realita na cestách 5. Pomalá cesta do našich krajů

Některé technologie, nad jejichž názvy toužebně povzdychávají fandové, stále ne a ne přijít. Holografie, třebas. Jiné se objevují zcela nečekaně, jako iPhone. A jiné se na nás tiše, nenápadně plíží z neprostupné temnoty moderního věku. Takovým případem je rozšířená realita neboli Augmented Reality. Co to je a kde ji můžeme potkat?

Reklama
Jedním z poznávacích znaků rozšířené reality je to, že se děje v reálném čase. Ostatně, proto se tomu nejspíš říká "realita", TEĎ. Apple se svým iPhone a také Google s OS Android konečně rozvířily stojaté vody průmyslu mobilních telefonů a mimo jiné zásadním způsobem podnítily rozvoj technologie rozšířené reality. Klíčové jsou zde tyto prvky: velký displej, kvalitní kamera, GPS, digitální kompas a připojení na síť.

Ty umožňují, aby - s dostatečným výpočetním výkonem - byly snímané obrázky analyzovány, doplňovány o informace vykutané na webu a opět přehledně zobrazovány na velkém displeji. Všechno tohle je dnes prakticky využitelné a existují desítky aplikací, další se pak připravují. Zásadní otázka u takové aplikace samozřejmě vždy zní: jak moc je to pro uživatele užitečné? Teprve podle toho se bude odvíjet úspěch. Existují však už i herní aplikace rozšířené reality na mobilech. Napříkald virtuální mazáčlíček Arf, který funguj podobně jako EyePet na PS3 kombinovaný s Eye of Judgement.

Samozřejmě, že si okamžitě někteří začínají stěžovat na narušování soukromí. Je to podobné jako kdybyste chtěli zakázat, aby vás někdo na ulici poznal. Zbývá snad jen poradit takovým lidem, aby … ugh, třeba nosili masky. Marketingové zaklínadlo Začátkem července proběhla v Praze konference Digital Natives zaměřená na internetový marketing. Mimo jiné tam vystoupilo i belgické duo internautů Bart Muskala a Jan Algoed známých pod značkou AdNerds. Jejich specializací je marketingová komunikace na síti. Říkají, že Facebook je největší revolucí poslední doby a také šíří osvětu týkající se rozšířené reality. Její možnosti využití v oblasti marketingu jsou totiž stejně široké jako ve všech ostatních oborech. Silné a něžné objetí přišlo například od automobilek. Ford s pomocí rozšířené reality a náhodně umístěných značek po městě prezentoval svůj nový model Ka. Stačilo stáhnout si speciální software do mobilu. V magazínech zas vycházela speciální tištěná reklama na Mini Cooper, která ukázala nový model auta kdykoliv jste ji ukázali na webkameru (při běhu speciálního volně staženého programu).

Výrobce slunečních brýlí Ray-Ban mají na svých stránkách "virtuální zrcadlo", díky kterému si za pomoci webkamery můžete vyzkoušet nové brýle. Prodejce nábytku IKEA zas umožňuje se svým unikátním projektem MY.IKEA stát se nábytkovým designérem každému. Stačí vám k tomu opět webkamera namířená do pokoje a tiskárna. Každý kus nábytku na webu IKEA má svůj vlastní kód, podobně jako kartičky ve hře Eye of Judgement. Vy si je můžete vytisknout a ve speciálním programu se vám z nich pak vynoří dané kusy nábytku. Viz video.

V jednom americkém obchodě se stavebnicí LEGO se zas po přiložení krabice před kameru můžete podívat, co si z toho vlastně můžete postavit. Srdce každého stavitele jistojistě plesá nad něčím takovým.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama