Jak skončit v Matrixu a neurvat si u toho hlavu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak skončit v Matrixu a neurvat si u toho hlavu

Jak skončit v Matrixu a neurvat si u toho hlavu | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

27. 2. 2015 12:00 26

Seznam kapitol

1. Virtuální realita před dvaceti lety 2. S helmou na hlavě a pukem v ruce 3. Totálně zanoření 4. Kilo na hlavě
5. Virtuální realita, reálná nevolnost 6. Na co Oculus Rift nemyslí 7. Co je nutné vyřešit?

Před nějakými patnácti lety jsme diskutovali nad nevalnou perspektivou skomírající virtuální reality. Tehdy vyslovil zakladatel Illusion Softworks, Petr Vochozka, pamětihodnou myšlenku: Dokud si lidi budou muset strkat hlavy do těch neforemných přileb, nemá virtuální realita šanci. Byl to věru prorocký náhled.

Reklama

Měla by existovat možnost vždy jakoukoliv hru bezpečně přerušit, jakýsi „panic button“, který vám dovolí dostat se z nepříjemné situace ven. V tomhle směru boduje VFX1 nad současnými alternativami, protože stačilo jednoduše vyklopit panel nahoru, zatímco dnes si budete brýle strhávat, zatímco vaše sluchátka, která máte přes ně nastrčená, poletí v duchu Erbenova „kohouta bum bác kamsi do kouta“.

Je hrozná zábava někoho k smrti vyděsit ve hře tak, že mu strčíte vyhnilou držku nějakého monstra až do obličeje, ale pokud to přeženete, může na VR zanevřít. Každý program by měl myslet na to, že dokáže hráče nejen do děje ponořit, ale v případě potřeby ho taky bezpečně vyvést. Při hraní na PC či na konzoli máte v zorném poli svůj pokoj, nějaký bezpečný rámec, který intenzitu zážitku přece jen trochu limituje. Pokud se při hraní leknete tak, že odskočíte a k přilbě připojeným kabelem si strhnete PC či konzoli, spadnete anebo se zraníte, není to ideální. Na to je také třeba trochu myslet.

Když srovnám pocitově nošení VFX1 s Oculus Riftem a Samsung VR Gear, je za posledních dvacet let vidět určitý pokrok. Nejde o rozlišení a kvalitu displejů anebo renderovací výkon PC, tam je ohromný pokrok, ale máme progres i ergonomický. Moderní VR brýle jsou lehčí a příjemnější, je to určitě lepší než „motorkářská helma s televizí“. Na druhou stranu tam jsou jiné problémy: Balanc se přesouvá dopředu, v případě Samsung VR Gear dokonce hodně dopředu, protože v masce brýlí máte celou masu telefonu a vzadu nic.

Samsung Gear VR
i Zdroj: PCTuning.cz
Samsung Gear VR

Dalším problémem je nutnost použít samostatná sluchátka, což znamená, že se jako Láokoón zamotáváte do stále většího počtu kabelů.

Jak skončit v Matrixu a neurvat si u toho hlavu
i Zdroj: PCTuning.cz

Řešením jsou bezdrátová sluchátka, ale i tak si musíte dávat pozor na pořadí, v jakém si brýle nasazujete: Nejdřív brýle, pak sluchátka, při sundávání naopak. Když si brýle strhnete rovnou (a to se při hraní horrorů stane snadno), sluchátka vám klidně odletí. V tomhle směru bylo naopak lepší integrované řešení VFX1, kde jste celek sundali najednou, případně jste jenom odklopili displej.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama