Intel Arc A750 Limited Edition: proti GeForce RTX 3060 lepší cenou | Kapitola 4
Seznam kapitol
Pokud vybíráte nějakou levnou grafiku na hraní ve full HD, musíte nezbytně narazit i na Arc A750 od Intelu. Recenze vydané při jejich uvedení už kvůli průběžnému vylepšování ovladačů ani zdaleka nereflektují současný výkon karet Intelu. Podíváme se na to, jak si na aktuálních ovladačích vede Arc A750 vedle konkurenčních GeForce a Radeonů.
Globální nastavení her
Další skupinou s nejširšími možnostmi v nastavení je Globální nastavení her. Oproti minulé verzi zmizela nabídka Přihlásit se ke zvýšení výkonu ovladače pro automatické stahování profilů pro hry, zůstala jen kompatibilta s hrami.
Dole jsou pak v záložkách ruční možnosti přizpůsobení her Přenos snímků, Následné zpracování a Přepsání3D. Pod první voblou jsou ukryté možnosti nastavení vertikální synchronizace – zapnutá, Plynulá (Smooth Sync) a Smart VSync.
V záložce přenos snímků se nastavuje vertikální synchronizace. Na výběr je z několika položek.
Český překlad Plynulá synchronizace je zavádějící ještě víc než anglický originál. Sloužit má pro monitory, které nepodporují adaptivní vertikální synchronizaci, ale pouze pevnou. A funguje obdobně jako režim vynuceného vypnutí vertikální synchronizace. V něm se grafická karta nestará o to, jak monitor překresluje displej, ale nový snímek začne vykreslovat ihned, jakmile je dokončený, klidně v polovině překreslování displeje. Když se mezi snímky v obrazu něco posune, obraz je roztržený rušivým ostrým předělem (tearing).
Smooth Sync dělá to, že ostrý předěl zamaskuje pozvolnějším přechodem pomocí ditheringu (techniky polotónu) v místě roztržení. Výsledek nepůsobí tak rušivě, ale výhoda okamžitého vykreslování nového snímku zůstává. Pěkně je to vidět třeba na následující ukázce. Nejlépe, pokud přehrávání videa zapauzujete a pomocí kláves čárka a tečka (vedle N a M, zapamatovatelnější je to podle anglických popisků „<“ a „>“) budete krokovat po jednotlivých snímcích.
Smart VSync pak zapíná VSync v případě, že snímková frekvence překračuje zobrazovací frekvenci monitoru a vypíná ji, pokud poklesne pod ni a hrozilo by, že bude obraz kvůli soustavnému přepínání např. mezi 30 a 60 Hz trhat. Pak se i nadále vykresluje plynule, avšak s tearingem.
Druhá záložka Následné zpracování (post processing) umožňuje zvolit režim převzorkování obrazu v případě, že nebudete hrát v nativním rozlišení displeje.
Retro škálování umožňuje přepínat mezi celočíselnými násobky anebo režimem nejbližší soused – to je způsob převzorkování, při němž zůstávají obrazové body ostré, ale mohou se střídat třeba body se dvěma a třemi pixely. „Pixely“ jsou pak různě široké, což ruší hlavně u textů.
Zároveň je možnost nastavit i doostřování obrazu, ale tu už jsem raději vypínal při retro škálování, protože do očí řezalo až příliš.
Pod Přepsání 3D pak byla ve starších verzích ovladačů jen možnost vynutit různou úroveň kvality anizotropního filtrování. Čekal jsem, že budou přibývat další, ale anizotropní filtrování zmizelo a v aktuální verzi jej nahradila možnost nastavení teselace.
Systémové informace
Pod skupinou Systémové informace najdete výpis údajů o instalovaném hardwaru a softwaru a jeho verzích.